Lifeboat-Portait-Clive-Booth.jpg

Ympäristön valon käyttäminen

Clive-Booth

Clive Booth on muoti-, kauneus ja muotokuvaaja sekä elokuvantekijä. Hänen omaleimainen tyylinsä perustuu ympäristön valon tarkkaan käyttöön, joka luo kuviin tunnelmallisen, intiimin ja eteerisen sävyn.

Hänellä on laaja valikoima Canonin kiinteäpolttovälisiä ja valikoituja EF-zoom-objektiiveja, joista käytössä on kerrallaan 3–15 kuvauskohteesta riippuen.

Viime aikoina hän on kuvannut mainoskampanjoita ja lyhytelokuvia esimerkiksi Asusille, Ernst & Youngille, Fiatille, H&M:lle, Intelille, L’Orealille, Louis Vuittonille, MAC Cosmeticsille ja The Mail on Sundaylle.

Pyysimme Clivea kertomaan ympäristön valon käyttämisestä ja siitä, kuinka se on vaikuttanut hänen kuviinsa ja elokuviinsa.

Ympäristön valon määritelmä

”Ympäristön valosta voidaan käyttää useita eri termejä. Kyse on oikeastaan vain siitä, että on oltava tarkkana, pidettävä silmät auki ja nähtävä, millaista valoa kuvausympäristö tarjoaa ja mistä saa hyvän kuvan. Pitää miettiä, miten valo lankeaa kuvauskohteen ylle ja miten se vaikuttaa kuvaan.”

Luonnonvalon käyttäminen

”Yksi suosikkitavoistani hyödyntää ympäristön valoa on kuvata kohdetta sisätiloissa ikkunan vieressä. Otan usein kuvauspaikalle mukaan tiettyjä varusteita, joiden avulla voin varmistaa, että saan valosta kaiken irti. Varusteiden ei välttämättä tarvitse olla kovin erikoisia – verho tai verkkokangas saattaa riittää. Niiden avulla saan kuitenkin valosta kaiken hyödyn, voin suodattaa ja muokata sitä.”

Kiinteäpolttoväliset objektiivit

”En käytä salamaa tai erillisiä valonlähteitä juuri koskaan. Pelkkää ympäristön valoa käyttävän kuvaajan kannattaa sijoittaa kiinteäpolttoväliseen objektiiviin. Olin äskettäin ystävän häissä ja otin siellä muutaman kuvan ilman kovin kummoisia varusteita. Niistä tuli upeita. Käytin Canon EOS-1D X -kameraa ja Canon EF 85mm f/1.2L II USM -objektiivia. Se toimii erinomaisesti heikossa valaistuksessa ja tilanteissa, joissa haluan käyttää kapeaa terävyysaluetta. Kiinteäpolttoväliset objektiivit eivät välttämättä ole kalliita – ja ne soveltuvat erinomaisesti muotokuvaukseen heikossa valaistuksessa.”

Cliven luova näkemys

”Kuvaajana pohdin jatkuvasti, kuinka voisin paremmin ilmaista oman näkemykseni ja omat tuntemukseni ympäristöstäni niin, että ne välittyvät yleisöllenikin. Se kuulostaa helpolta, mutta on ehkä yksi vaikeimmista valokuvaukseen ja elokuvien tekoon liittyvistä kysymyksistä. Se, mikä on minun ja kohteen välissä, on ratkaisevan tärkeää – siitä tulee väline, jolla voin ilmaista itseäni.”

Voima tulee sisältä

”Mekaanikko David McArthur seisoo mietteliäänä Severn-luokan pelastusaluksen konehuoneessa mahtavien 22,3 litran turboahdettujen MTU V10 -moottorien välissä. Niiden avulla alus kiihtyy 26 solmun huippunopeuteen 17 sekunnissa ja sen toimintasäde on 250 meripeninkulmaa. Alus pystyy myös pysähtymään veneenmitan matkalla.”

Lifeboat-Portait-Clive-Booth

© Clive Booth – Canon Explorer. Otettu Canon EOS 5DS -esituotantokameralla ja EF 35mm f/1.4L II USM -objektiivilla. Valotusaika 1/15 s, aukko f/2,8, ISO 640. Apuna on käytetty jalustaa ja laukaisukaapelia.

Tyyntä myrskyn edellä

”Tässä Islaylla asuvan vapaaehtoisen meripelastajan Cara McEachernin muotokuvassa kaikki osaset yhdessä muodostavat upean kokonaisuuden. Kiinteäpolttovälisellä objektiivilla tallennetun valon puhtaus tekee kuvasta verrattoman tunteikkaan ja intensiivisen."

Lifeboat-Portrait-Clive-Booth

© Clive Booth – Canon Explorer. Otettu Canon EOS-1D X -kameralla ja EF 85mm f/1.2L II USM -objektiivilla. Valotusaika 1/160 s, aukko f/2,8, ISO 1000.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.

Tilaa uutiskirje