Lorenz-Holder-Snowboarder-Mountain

Toiminnasta taidetta

Lorenz-Holder

Valokuvaaja Lorenz Holder aloitti uransa lumilautailun puoliammattilaisena. Vakava vamma muutti kuitenkin elämän suunnan ja sai Lorenzin tarttumaan kameraan. Nykyään hän pääsee tapahtumien keskipisteeseen urheilukuvaajana. CPN:n toimittaja Steve Fairclough'lle yksinoikeudella antamassaan haastattelussa Lorenz puhuu työstään ja työtavoistaan sekä siitä, miksi hän käyttää mielellään Canonin järjestelmäkameroita ja EF-objektiiveja.

Valokuvaus ei juurikaan kiinnostanut Lorenz Holderia lapsena tai teini-ikäisenä: "Hankin ensimmäisen kamerani parikymppisenä vuosituhannen vaihteessa", hän muistelee. "Olin sitä ennen filmannut hiukan, ja ystävälläni oli 35 mm:n filmikamera. Muistan hämmästyneeni, kun katsoin suuren objektiivin läpi ja näin, miten kapea sen terävyysalue oli ja miten kauniisti tausta oli pehmennetty. Sillä hetkellä ymmärsin, että valokuvaus on minun juttuni."

Lorenz jatkaa: "Lumilautailin aikoinaan puoliammattilaisena. En ollut yhtä hyvä kuin nykyiset lumilautailijat enkä saanut lumilautailusta koskaan rahaa – ainoastaan laudan ja muut varusteet ilmaiseksi, jotta pystyin keskittymään täysillä vuorilla laskemiseen. En koskaan oikeastaan ajatellut saavani siitä elantoani."

Lorenz Holder vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Münchenissä Saksassa, lähellä Baijerin vuoristoa. Parikymppisenä hän kokeili siipiään lumilautailun puoliammattilaisena. Vammauduttuaan vakavasti vuonna 2003 Lorenz joutui luopumaan lumilautailusta ja löysi tilalle valokuvauksen. Toimintaurheilutaustansa pohjalta hän kehitti omaleimaisen valokuvaustyylin, jossa urheilija nähdään usein laajan maiseman tai sommitelman pienenä osana. Omien projektiensa lisäksi Lorenz tekee nykyään töitä esimerkiksi Nitro Snowboardsille, Minille ja Adidakselle ja muille tuotevalmistajille. Hän on voittanut kuvillaan arvostetun Red Bull Illume Image Quest Award -palkinnon kahtena peräkkäisenä kilpailuvuotena 2013 ja 2016.

Lorenz-Holder-Biker-Metal-Staircase

© Lorenz Holder – Canon-valokuvaaja. Unenomainen kuva BMX-pyöräilijästä korkeassa metalliportaikossa, oma projekti. Otettu Canon EOS 5D Mark III -kameralla ja EF24-70mm f/2.8L USM -objektiivilla, polttoväli: 24 mm. Valotusaika 1/400 s, aukko f/6,3, ISO 500.

"Olen aina pitänyt täyden kennokoon kameroista, joten se on minulle tärkein ominaisuus", hän kertoo. "Kuvaan tavallisesti ulkona, joten ISO-herkkyyden ei tarvitse olla kovin suuri. 5D Mark III -kamera on juuri oikea kamera minun tarkoituksiini. En käytä paljon automaattitarkennusta, koska tarkennan aina ennakkoon. Saattaisin ehkä tarvita nopeaa automaattitarkennusta, jos kuvaisin 100 metrin juoksua olympialaisissa. Yleensä pystyn kuitenkin ennustamaan urheilijan liikkeet, joten esitarkentamalla kohteen automaattitarkennuksen sijaan varmistan, ettei automaattitarkennus pääse pettämään ratkaisevalla hetkellä."

Valintana Canon

Päätettyään vaihtaa alkutaipaleella olevan lumilautailu-uransa toimintaurheilukuvaukseen Lorenz valitsi työvälineikseen Canonin järjestelmäkamerat. "Ensimmäinen kamerani oli muistaakseni EOS 30 -kamera, jossa käytin diafilmiä. Kun on valinnut tietyn merkin ja hankkinut siihen tarvittavat objektiivit, sillä on helppo jatkaa. Aloitin siis EOS 30 -kameralla, ja ensimmäinen digitaalikamerani oli 20D. Sen tilalle tulivat myöhemmin 30D- ja 40D-mallit ja edelleen 5D Mark II- ja 5D Mark III -kamerat", Lorenz kertoo.

"Olen aina pitänyt täyden kennokoon kameroista, joten se on minulle tärkein ominaisuus", hän kertoo. "Kuvaan tavallisesti ulkona, joten ISO-herkkyyden ei tarvitse olla kovin suuri. 5D Mark III -kamera on juuri oikea kamera minun tarkoituksiini. En käytä paljon automaattitarkennusta, koska tarkennan aina ennakkoon. Saattaisin ehkä tarvita nopeaa automaattitarkennusta, jos kuvaisin 100 metrin juoksua olympialaisissa. Yleensä pystyn kuitenkin ennustamaan urheilijan liikkeet, joten esitarkentamalla kohteen automaattitarkennuksen sijaan varmistan, ettei automaattitarkennus pääse pettämään ratkaisevalla hetkellä."

Lorenz kertoo: "Opin, että salamakuvauksella – ja etenkin studiosalamaa käytettäessä – tarvitsee painaa laukaisinta vain kerran. Sarjakuvaus ei ole minun juttuni, vaan haluan saada valmista kerralla. Kamera sopii kuvaustyyliini kuin nakutettu." "Pidän siitä, että se on luotettava ja toimii saumattomasti yhtä lailla sateessa, lumipyryssä kuin pakkaspäivinäkin. Minusta on ratkaisevan tärkeää, että kamera toimii valitsemissani kuvausympäristöissä. Jos kamera lakkaa toimimasta heti kun on vähän kosteaa, kannattaa vaihtaa kameraa."

Innoitusta ja ideoita

Lorenzin kuvissa kiinnittää erityisesti huomiota se, että urheilijat näyttävät osuneen niihin kuin ohimennen. Kuvaustyylin ja luovan ajattelun saralla hän pitää suurimpana esikuvanaan ruotsalaista valokuvaajaa ja Art Directoria Peter Lundströmiä.

Lorenz selittää kuvauspaikan olevan kuvissaan olennaista. "Aloitin valokuvauksen kuvaamalla lumilautailua Islannissa. Huomasin, että kuvauksellinen ympäristö teki hyvien kuvien saamisesta helppoa. Itse asiassa huonoja kuvia oli lähes mahdotonta saada. Sama toistui Norjassa, jossa ajatus kauniin ympäristön ja hyvien kuvien välisestä yhteydestä vahvistui. Etsin siis ennen kaikkea mielenkiintoisia uusia kuvauspaikkoja."

Hän lisää: "Yritän aina nähdä lopullisen kuvan mielessäni ja rajata sen kameralla. Suurimman osan ajasta käytän jalustaa, koska silloin pystyn määrittämään kuvakulman tarkasti ja sommittelemaan kuvan huolellisesti ennen varsinaista kuvaustilannetta. Kun kaikki on valmista, on vain oltava valmiina ja odotettava oikeaa kuvaushetkeä."

Lorenz-Holder-Man-City-Surfing

© Lorenz Holder – Canon-valokuvaaja. Kaksoisvalotus uusiseelantilaisesta surfaajasta Berliinin kaduilla, oma projekti. Otettu Canon EOS 5D Mark III -kameralla ja EF24-70mm f/2.8L USM -objektiivilla, polttoväli: 24 mm. Valotusaika 1/640 s, aukko f/7,1, ISO 200.

Lumilautailun syvällisestä tuntemuksesta oli paljon hyötyä Lorenzille. "Urheilukuvaajan on tärkeää ymmärtää kuvaamaansa lajia edes jossain määrin. Silloin pystyy ennakoimaan liikkeen sitä edeltävän liikkeen perusteella ja näkemään, miltä liike näyttää millisekunnin kuluttua."

Lorenz jatkaa: "Minulla ei sinänsä ole mitään sääntöjä sille, miltä kuvan pitäisi näyttää, enkä noudata mitään tiettyä menetelmää. Seuraan vain vaistoani. Tunnen kyllä erilaisia sommittelutapoja, kuten kolmanneksen säännön ja muita vastaavia, mutta loppujen lopuksi tiedän vaistonvaraisesti, onko jokin rajaus onnistunut vai ei.

Palkinnot ja mainoskuvaus

Lorenz on uskomattomalla tavalla voittanut Red Bull Illume Image Quest Award -palkinnon kaksi peräkkäistä kertaa kilpailuvuosina 2013 ja 2016. Kansainvälisessä kilpailussa valitaan maailman parhaat toiminta- ja seikkailu-urheilukuvat. Vuoden 2016 palkintoa tavoitteli yhteensä 5 646 valokuvaajaa 120 maasta, ja Lorenzin kuva valittiin voittajaksi 34 624 valokuvan joukosta.

Lorenz kertoo: "Tuomarit eivät lainkaan tienneet, kenen ottama mikäkin kuva oli. He vain valitsivat joukosta mielestään parhaat kuvat, joten kuvaajan henkilöllisyys taisi olla heillekin yllätys. Valokuvia pitäisikin arvioida niiden ominaisuuksien perusteella eikä sen, kuka ne on ottanut."

Palkittujen, useimmiten omista projekteistaan peräisin olevien kuvien lisäksi Lorenz tekee jonkin verran myös mainostöitä. "Teen mainoskuvia esimerkiksi automerkeille, kuten MINI ja BMW, ja silloin tällöin myös Adidakselle. Viimeiset kymmenen vuotta olen tehnyt yhteistyötä myös lumilautavalmistajan, Nitro Snowboardsin kanssa. Siellä luotetaan ammattitaitooni ja kuunnellaan mielipiteitäni. Saan tehdä melkein mitä haluan – tällainen valinnanvapaus on hienoa. Vuosien varrella olen päässyt kuvaamaan uusia lautoja, kenkiä, vaatteita ja paljon muuta."

Lorenz-Holder-Satellite

© Lorenz Holder – Canon-valokuvaaja. Lumilautailija hyppää satelliittilautasen vieressä Raistingissa Saksassa, oma projekti. Lorenz Holder voitti tällä kuvalla Red Bull Illume Award -palkinnon vuonna 2013. Otettu Canon EOS 5D Mark II -kameralla ja 18mm f/3.5-objektiivilla. Valotusaika 4 s, aukko f/3,5, ISO 1000.

Täydellinen toimintaurheilukuva

"Minulta kysyttiin kerran, millainen on mielestäni täydellinen toimintaurheilukuva", Lorenz muistelee. "Sanoin, että minusta se voi olla mikä tahansa kuva, jonka voisi laittaa seinälleen ilman urheilijaakin, esimerkiksi maisemakuva tai kuva rakennuksesta. Pidän tällaisista tavallisista kuvauskohteista todella paljon, ja jos kuvaan saa vielä urheilijan, se lähentelee jo täydellistä urheilukuvaa."

Lorenz jatkaa: "Joskus urheilijat näkyvät kuvissa todella pieninä, eikä heitä välttämättä ensin edes huomaa. Tähän liittyy eräs hauska tarina. Minulla oli kerran näyttely Saksassa, ja yhdessä kuvassa urheilija oli kuvan oikeassa yläkulmassa. Eräs tyttö osti kuvan kankaalla, ja noin viikon kuluttua sain häneltä sähköpostin, jossa hän kertoi lopultakin löytäneensä kuvasta lumilautailijan."

"Jos kuva on niin hyvä, että sen haluaa seinälleen ilman urheilijaakin, se on jotakuinkin täydellinen kuva. Äskeinen tarina oli hyvä esimerkki siitä, miten asiakas piti kuvasta sellaisenaan, ennen kuin oli huomannut lumilautailijaa lainkaan. Näin tehdään toimintaurheilusta todellista taidetta. Alun perin en kuitenkaan ajatellut tekeväni taidetta. Jossain vaiheessa vain huomasin, että kuvani olivat enemmänkin maisema- kuin toimintaurheilukuvia. Totesin silloin, että se oli selvästikin minulle ominainen tyyli ja että voisin jatkaa samaan malliin."

Parhaat neuvot

Kun Lorenzilta kysytään, millaisia neuvoja hänellä on nuorille aloitteleville toimintaurheilukuvaajille, hän sanoo: "On oltava kärsivällinen eikä saa antaa periksi. Vastaanotto saattaa usein aluksi olla nuiva, kun aloitteleva kuvaaja yrittää myydä töitään ja tehdä itseään tunnetuksi. On tärkeää luottaa itseensä ja valokuviinsa. Jos itse pitää kuvaa hyvänä, se todennäköisesti onkin hyvä. Keskity itseesi äläkä siihen, mitä mieltä muut ovat kuvistasi."

Lorenz jatkaa: "Valokuvaajan pitäisi aina yrittää kehittää töilleen omaleimainen tyyli, josta hänen kuvansa tunnistaa kuvaajan nimeä näkemättä. Tämä pätee kaikenlaiseen kuvaukseen, ei pelkästään urheilukuvaukseen. Jos ihmiset tunnistavat kuvaajan pelkästään kuvan perusteella, se osoittaa, että kuvaaja on löytänyt oman tyylinsä ja osaa ilmentää sitä kuvissaan."

Lorenzin kuvausvarusteet:

Kamerat:

EOS 5D Mark III

Objektiivit:

EF8-15mm f/4L Fisheye USM

EF24-70mm f/2.8L USM

EF70-200mm f/2.8L IS USM

Lisävarusteet:

Kaksi Broncolor Move Outdoor Kit -pakkausta

Broncolor Siros 800 L -valo



Haastattelun kirjoittanut: Steve Fairclough