no consumer
Andrey-Golovanov-Sergey-Kivrin-fencing

Toimintakuvausta Andrey Golovanovin ja Sergey Kivrinin kanssa

andrey-golovanov-sergey-kivrin-cycling

© Andrey Golovanov ja Sergey Kivrin.

Pian on taas Lontoon maratonin ja Lontoo–Pariisi-pyöräilykisan aika. Siksi päätimme haastatella kahta kokenutta urheilukuvaajaa, Andrey Golovanovia ja Sergey Kivriniä. Miehet kertoivat Canonille tiimityön eduista ja omasta lähestymistavastaan toimintakuvaukseen.

Valokuvaus joukkuelajina

On harvinaista, että valokuvaajat tekevät läheistä luovaa yhteistyötä. Venäläiskuvaajien Andrey Golovanovin ja Sergey Kivrinin mielestä se on kuitenkin paras tapa. Kaksikko tutustui vuonna 1986 ollessaan töissä neuvostoliittolaisessa lehdessä, ja siitä lähtien miehet ovat olleet erottamattomia.

Sergei kertoo epätavallisen järjestelyn eduista: ”Minun nähdäkseni tällaisesta yhteistyöstä on pelkkää hyötyä. Ensinnäkin yhdessä kuvatessamme meillä on aina kaksi perspektiiviä. Jos toiselta menee jokin tilanne ohi, toinen toimii lisäksi varmistajana. Emme todennäköisesti joudu myöskään koskaan kieltäytymään töistä – vaikka toinen meistä sairastuisi, toinen pääsee silti kuvaamaan. Yhdessä työskentelystä on hyötyä etenkin olympialaisissa, joissa on samaan aikaan useita tapahtumia.”

andrey-golovanov-sergey-kivrin-swimmer

© Andrey Golovanov ja Sergey Kivrin.

Enemmän kuin hetken ikuistamista

Andrey ja Sergey ovat ansainneet maineensa lahjakkaina urheilukuvaajina perinteisellä tavalla: ottamalla tuhansia loistavia kuvia suurissa urheilutapahtumissa eri puolilla maailmaa. Vuosien saatossa he ovat oppineet, mikä toimii ja mikä ei. Urheilukuvauksen kaava saattaa vaikuttaa yksinkertaiselta – valaistuksella, taustalla, urheilijan tunteilla, muodoilla ja dynamiikalla on kaikilla oma merkityksensä – mutta tärkeimpiä ovat kuvakulma ja lajityypin ymmärrys,

Sergey selventää. ”Pyrimme aina valitsemaan sellaisen kuvakulman, jossa mainokset, kannakkeet ja valopylväät eivät aiheuta kuvaan häiriöitä. Haluamme ottaa esteettisesti miellyttäviä kuvia emmekä vain ikuistaa tiettyä hetkeä.”

Valmistautuminen on tietysti ratkaisevan tärkeää. ”Jokaiseen kuvaustilanteeseen täytyy valmistautua ennalta. Kuvattavaan urheilulajiin täytyy perehtyä, ja tapahtumapaikalla täytyy käydä etsimässä parhaat kuvauspaikat. Lisäksi urheilijoiden ominaisuuksiin ja tapoihin täytyy tutustua. Näin kuvan voi suunnitella etukäteen, ja ratkaisevalla hetkellä on valmis laukaisemaan. Tärkeintä on tietää, mitä haluaa sanoa, eikä onneensa kannata luottaa sokeasti.”

Ennalta-arvaamattoman toiminnan kuvaamiseen tarvitaan tietysti välineet, jotka ovat valmiita kaikkeen. ”Pidämme aina mukanamme EF 16-35mm f/4L IS USM-, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-, EF 300mm f/2.8L IS II USM- ja EF 400mm f/2.8L IS II USM -objektiiveja. Runkona on yleensä Canon EOS-1D X Mark II.”

Olympialaisten kokeneet konkarit

Maailmassa ei ole monta ammattilaista, jotka voivat sanoa käyneensä yli kymmenet olympialaiset. Andrey Golovanoville ja Sergey Kivrinille se kuuluu kuitenkin työnkuvaan.

Rio De Janeiron olympialaiset olivat Andreylle 15:nnet ja Sergeylle 12:nnet. Niin monet olympialaiset takanaan miehet todellakin osaavat asiansa. Tätä nykyä kuvaaminen on kuitenkin käynyt hankalammaksi. ”Valitettavasti onnistumisemme riippuu pitkälti olympialaisten järjestäjistä. Niin kuljetukset, tilojen sijainti, valokuvaajien määrä, urheilupaikkojen väliset etäisyydet kuin nettiyhteyden toimivuuskin vaikuttavat työmme laatuun.”

Sergei palauttaa meidät maan päälle huomauttamalla, ettei työ ole aina hohdokasta. ”Lehtikuvaajat nukkuvat ihanteellisissakin olosuhteissa enintään neljä tuntia päivässä. Työ on siis rankkaa.”

Valokuvauksen evoluutio

Sergeyllä ja Andreylla on yhteensä vuosikymmenien kokemus kuvausalalta, ja he ovat kokeneet monet sen muutoksista omakohtaisesti. He ovat kuitenkin sopeutuneet valokuvauskaluston kehittymiseen ja digitaaliseen mullistukseen ja menestyneet alan huimasta muutosvauhdista huolimatta.

Miehet ansaitsivat kannuksensa filmikuvauksen aikaan, jolloin heidän täytyi olla huomattavasti valikoivampia. ”Filmille kuvatessamme olimme hyvin riippuvaisia kuvausmateriaalien määrästä ja laadusta. Neuvostoliitossa riippuvuussuhde oli erityisen vahva. Digitaalisen tekniikan saapuminen kaikkien kuvaajien ulottuville tasoitti tilannetta jossain määrin.”

Monien muiden tavoin kaksikko on havainnut, että vallalla on nykyään yleinen harhakäsitys: ”Ammattimme on muuttunut dramaattisesti, ja asenteet sen myötä. Kaikissa puhelimissa on nykyään kamera, ja kaikki ovat olevinaan valokuvaajia.”

andrey-golovanov-sergey-kivrin-tennis

© Andrey Golovanov ja Sergey Kivrin.

Mitä venäläiskaksikko aikoo seuraavaksi?

Vaikka he rakastavat urheilukuvausta, he innostuvat lähes kaikesta muustakin. ”Lehtiä, kirjoja ja näyttelyitä varten kuvaaminen on aina mielenkiintoista. Se on hieman erilaista. Mestarien lisäksi täytyy ikuistaa myös ilmapiiri.”

Kilpailu tällaisista töistä on kuitenkin kovaa, ja se vain kiihtyy vuosi vuodelta. ”Harmi kyllä tällaiset tilaukset ovat käymässä pienemmiksi”, Sergey kertoo. ”Usein lehtijutut julkaistaan nykyään suoraan netissä. Laatua ei enää arvosteta; vain nopeudella on väliä.”

Onneksi vaikuttaa siltä, että laadukkaalle urheilukuvauksellekin on silti vielä kysyntää. ”Seuraavaksi suuntaamme Venäjällä järjestettävään tenniksen Fed Cupiin ja sen jälkeen Kazakstaniin ITF-turnaukseen. Kesällä on vuorossa jalkapallon Confederations Cup Moskovassa sekä Islamic Games Bakussa. Kiirettä pitää siis”, Sergey toteaa hymyillen.

Palkintoja ja tunnustuksia

Loistavan uransa aikana parivaljakko on voittanut lukuisia valokuvauspalkintoja esimerkiksi Ranskassa, Alankomaissa, Belgiassa, Sveitsissä, Saksassa, Japanissa ja kotimaassaan Venäjällä. He ovat erityisen ylpeitä työstään vuoden 2012 Lontoon-olympialaisissa. Miehet toimittivat myös kuvia, kun Venäjä haki vuoden 2014 talviolympialaisten isännäksi. Lisäksi heitä pyydettiin ohjeistamaan muita urheilukuvaajia Sotšin olympialaisia varten.

andrey-golovanov-sergey-kivrin-skiier

© Andrey Golovanov ja Sergey Kivrin.

Sergeyn ja Andreyn kuvausvälineet:

Kamerat:

EOS-1D X

EOS-1D X Mark II

Objektiivit:

EF 16-35mm f/2.8L III USM

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x

EF 300mm f/2.8L IS II USM

EF 400mm f/2.8L IS II USM

EF 600 mm f/4L IS II USM

EF 800mm f/5.6L IS USM

Lisävarusteet:

Canon EF 1,4x III -telejatke

Ajastettava kauko-ohjain Canon TC-80N3



Haastattelu: Martin Fleming