Crosby Breakers © Stephen McNally

Pitkän valotusajan mustavalkokuvaus

Kampaaja ja Canon-harrastaja Stephen McNally aloitti valokuvauksen vasta 8 vuotta sitten. Nyt harrastuksessaan nopeasti edenneellä miehellä on kuitenkin jo oma mustavalkokuvien näyttely, jonka kuvissa käytetty pitkä valotusaika heijastelee kuvaajan taidokkaan maltillista otetta.

Stephen kertoo suosikkikuvistaan ja antaa vinkkejä pitkän valotusajan käyttämiseen.

Stephen McNally antaa vinkkejä dramaattisten mustavalkokuvien ottamiseen pitkällä valotusajalla.

Tämä on uusin osa videosarjasta, jossa Canon-kameroiden omistajat kertovat suosikkikuvistaan ja niiden kuvaushetkistä.

Stephen kertoi tekniikoistaan ja ideoidensa taustoista Liverpoolissa kuvausten aikana.

Black-White-Still-Stephen-McNally
Piano Sky, © Stephen McNally

Miten aloitit valokuvausharrastuksen? Mikä on innoittanut sinua?

"Hankin Canon EOS 450D -kameran ja loin Flickr-tilin kuvien esittämistä varten. Löysin sivustolta pian paljon muiden amatöörikuvaajien ottamia mahtavia kuvia, jotka innoittivat minua pohtimaan tarkemmin sommittelua, aukkoasetuksia, valotusaikaa ja kuvankäsittelyä.

"Pidän paljon lähellä omaa kotiani syntyneen Michael Kennan mustavalkokuvista. Perehdyin hänen uraansa ja töihinsä ja päätin kokeilla itsekin mustavalkokuvausta."

Vaikuttaako työsi kampaajana kuvaamiseen?

"Se on tehnyt minusta kriittisemmän itseäni kohtaan. Pyrin jatkuvasti parantamaan kuvia ja kuvaustekniikoita. Olen suorittanut taideopintoja kampaajatutkintoni yhteydessä, ja siitä on ollut hyötyä valokuvauksessa."

Black-White-Pit-Head-Stephen-McNally
Pit Head, © Stephen McNally

Kuviesi tyyli on hyvin erottuva. Etsitkö juuri tietynlaisia kuvauspaikkoja?

"Pyrin löytämään kohteita, jotka erottuvat maisemasta ja tekevät kuvasta kiinnostavan. Onko taivas esimerkiksi tasainen tai voimakas? Onko kuvassa jotain kohteeseen ohjaavaa linjaa?

"Pilvisellä säällä pyrin täyttämään kaksi kolmannesta kuva-alasta taivaalla. Käytän pitkää valotusaikaa ja laajakulmaa ja sommittelen kuvan niin, että raitamaiset pilvet ohjaavat katseen kuvan varsinaiseen kohteeseen. Aurinkoisella säällä jätän kameran suosiolla laukkuun.

"Minulla on suosikkipuita, joita kuvaan usein ja eri vuodenaikoina. Puiden muodot muuttuvat, kun ylimmät oksat katkeilevat myrskyssä.

"En halua sisällyttää kuviini liikaa yksityiskohtia, jotka voisivat häiritä tulkintaa.

"Perch Rock ja sen majakka on suosikkini kaikista kuvauspaikoista. Siellä on paljon loistavia kuvakulmia, ja vallimuurit ja vanha linnoitus tarjoavat monia sommittelumahdollisuuksia."

Black-White-Light-House-Stephen-McNally
Light House, © Stephen McNally

Mitä vinkkejä antaisit pitkän valotusajan käyttöön mustavalkokuvauksessa?

"Siihen tarvitaan oikeat välineet, tietoa kuvaustekniikoista sekä luovaa otetta ja kärsivällisyyttä.

"Kuvaamiseen kannattaa käyttää jalustaa ja etälaukaisinta. Näin kuvasta tulee tarkka.

"Käytä mahdollisimman pientä ISO-arvoa, mielellään ISO100. Muutoin kuvan tummissa alueissa näkyy kohinaa.

"Valitse tarkkaan kuvausaika ja -paikka. Mustavalkokuvien kohteiden on oltava voimakkaita ja kiinnostavia, ja pilvinen päivä on paras hetki kuvaamiseen.

"Ennen kaikkea tarvitaan kärsivällisyyttä. Maltti on valttia etenkin yökuvauksessa, jossa suljinaika voi olla 45 minuuttia tai vielä pidempi.

"Lisäksi kannattaa ottaa ensin testikuva, jonka histogrammin tietojen avulla voi selvittää ihanteellisen valotusajan."

Black-White-Tower-Stephen-McNally
Time Square, © Stephen McNally

Kuinka paljon kuvan laatu riippuu kameran tallentamasta otoksesta, ja missä määrin kuvaa voi parantaa kuvankäsittelyn aikana?

"Kuvan on oltava laadukas, jotta sitä voi käsitellä tehokkaasti. Yleensä muokkaan kuvaa jälkikäteen jonkin verran.

"Avaan ensin RAW-tiedoston Adobe RAW -ohjelmistossa ja säädän valotusta tarpeen mukaan. Seuraavaksi muokkaan kuvan värikylläisyyttä ja eloisuutta.

"Tämän jälkeen muokkaan kuvan kirkkaus- ja kontrastitasoja Photoshopissa ja säädän kuvan käyriä toisessa tasossa. Teen seuraavasta tasosta kaksoiskappaleen ja muunnan sen mustavalkokuvaksi. Kopioin sitten mustavalkotason ja tarpeen mukaan vaalennan tai tummennan kuvaa vielä erillisissä tasoissa.

"Lisään sitten kertovassa tilassa taivaalle väriliukutason ja säädän väriliu'un syvyyttä läpinäkyvyyssäätimellä.

"Lopuksi yhdistän kaikki tasot ja tallennan kuvasta PSD-version, 300 dpi:n jpeg-version ja 72 dpi:n version. Voin säätää tehosteita jälkikäteen eri tasoilla. Muutaman kerran jälkeen käsittely sujuu nopeasti."

Mitä siis seuraavaksi?

"Michael Kenna on kuvannut paljon Japanissa ja muualla Kaukoidässä, ja haluaisin itse kuvata samoissa maisemissa."

Lisätietoja Stephen McNallysta löydät googlaamalla hänen nimensä.