Printtisisustamisessa on potentiaalia

Printed Décor: unlocking the potential

Uutta teknologiaa otetaan nykyään käyttöön nopeasti, mutta sen oivaltava hyödyntäminen laahaa usein perässä. Useimmat kuluttajat, yritykset ja jopa teollisuudenalat oppivat kyllä käyttämään uusia tekniikoita nopeasti, mutta parhaat hyödyntämistavat löydetään monissa tapauksissa vasta paljon myöhemmin.

Tämä on monessa mielessä ymmärrettävää. Totuttuja tapoja voi olla vaikea muuttaa. Uusia innovaatioita pyritään luonnostaan käyttämään vanhojen tottumusten mukaisesti – joskin aiempaa tehokkaammin ja tuottavammin. Miten usein pysähdymme pohtimaan, millaisia uusia mahdollisuuksia tekniikka avaa? Mitä kaikkea voisimme saavuttaa, jos onnistuisimme valjastamaan nykytekniikan ideoiden, unelmien ja visioiden toteuttamiseen? Mitä tapahtuisi, jos vanhojen kaavojen toistamisen sijaan lähdettäisiin aivan uusille vesille?

Hyvä esimerkki tästä ovat digitaalisen printin tarjoamat mahdollisuudet sisustusalalla, sillä digisisustaminen kehittyy lähes yhtä tiuhaan tahtiin kuin sen mahdollistava tekniikka. Muotitrendien tavoin sisustustrendit muuttuvat hengästyttävän nopeasti, ja paine pysyä niiden perässä tuo digipainotekniikan lähemmäs koteja, toimistoja ja yrityksiä kaupallisesta näkökulmasta. Muutosten vaikutukset ovat selvästi nähtävissä: sisustaminen on siirtymässä yhä yksilöllisempään suuntaan. Myös liikeyritykset ovat täyttämässä toimitilansa seiniä myöten omalla värikkäällä brändikuvastollaan.

Miten painoyrittäjä voi hyötyä näistä kehityssuunnista? Alaksi kannattaa selvittää omat voimavarat. Kuva- ja tilaustapetit ovat selkeimpiä esimerkkejä yksilöllisistä sisustusratkaisuista, mutta mahdollisuuksia on lähes rajattomasti ja painaminen onnistuu lähes mihin tahansa materiaaliin. Kun sisustustuotteita pystytään lisäksi painamaan jo valmiiksi käytössä olevilla laitteilla, tuotto ja mahdollisuudet laajentua uusille markkinoille kasvavat entisestään.

Entä teollinen ja funktionaalinen painaminen? InPrint-kyselyn 20161 tuloksista käy ilmi, että muutoksen tuulet eivät puhalla samalla tavoin teollisen painamisen alalla. Tämä johtuu enimmäkseen siitä, että painaminen on vain yksi tuotantovaihe, jonka tehostamisesta ei ole ratkaisevaa hyötyä. Esimerkiksi laminaattipintaisten lattiamateriaalien valmistuksessa painaminen on muihin työvaiheisiin verrattuna suhteellisen pieni osa koko tuotantoprosessia. Painamisen tehostaminen ei tästä syystä ole keskeisessä asemassa, ellei painamisesta tule pullonkaulaa tai elleivät markkinat ala vaatia muutosta.

Kaupallisessa painotuotannossa hintapaine ja kilpailutilanne voidaan kuitenkin kääntää hyödyksi oikeilla tekniikoilla ja työkaluilla. Digitekniikan ansiosta osa painotuotteista on jo nyt mukautettavissa, ja versiointi ja personointi ovat valtaamassa yhä enemmän jalansijaa. Myös mielenkiintoiset tekstuurit, viimeistelyt ja esillepanot voivat vaikuttaa ostopäätökseen ratkaisevasti. Digipainon parhaita puoliahan eivät ole vain nopeus ja käytännöllisyys vaan myös se, että digi- ja UV-painotekniikka mahdollistavat kuvien painamisen lähes mihin tahansa. Vaikka painamiseen soveltuvia erikoismateriaaleja on ollut saatavilla jo vuosia, nykyisin kuvioita pystytään painamaan tavallisiin rakennusmateriaaleihin, kuten puu- ja laattapintoihin. Tällaisen joustavuuden mahdollistavat tekniset kehitysaskelet ovat aidosti hämmästyttäviä. Ei kuitenkaan pidä unohtaa, mitä muita mahdollisuuksia uusi tekniikka tarjoaa. Digipainon kehittymisen ja sen oivaltavan hyödyntämisen kautta monet painotalot ovat onnistuneet löytämään tiensä entistä laajemmille sisustusmarkkinoille. Rohkea asenne auttaa vapautumaan teknisten rajoitusten kahleista ja keskittymään siihen, millä on aidosti väliä: muutosten edistämiseen.

1 http://www.inprintshow.com/italy/_downloads/press/InPrint2016_Press-Release_April-2016-en.pdf

Tilaa oma kappaleesi!

Tilaa tästä Think Digitalin painettu tai sähköpostitse lähetettävä versio.

    Haluatko tietää lisää?

    Printed Décor: unlocking the potential

    Lataa Think Décor -opas ja lue lisää