no business

Sosiaalisen median aakkoset painopalveluiden tarjoajille

Social media

#tulosta

Pitäisikö sinun osallistua some-keskusteluihin?

Sosiaalisten verkostojen esiinmarssi kuluneiden 15 vuoden aikana on mullistanut tavan, jolla ihmiset etsivät, kuluttavat ja jakavat tietoa sekä viestivät. Osa painoalan ammattilaisista pitää somea uhkana alalle, mutta oikein käytettynä se voi itse asiassa olla hyödyllinen markkinointi- ja tutkimusväline.

Sosiaalisen median nousu

Yli 2 miljardilla ihmisellä – siis 30 prosentilla koko maailman väestöstä – on some-tili 1. Facebookissa on noin miljardi päivittäin aktiivista käyttäjää2. Arvioiden mukaan 8,7 prosenttia Facebook-tileistä on tekaistuja, mutta sittenkin Facebookia käyttää päivittäin 900 miljoonaa ihmistä3. Upotettuja tviittejä sisältäville verkkosivustoilla tehdään joka kuukausi miljardi vierailua 4, ja Twitterin hakusivulla tehdään päivittäin yli 2 miljardia hakua5. 122 miljoonaa ihmistä on päässyt työhaastatteluun LinkedInissä saadun kontaktin kautta6, ja Yhdysvalloissa yli kolmasosa hiljattain naimisiin menneistä pariskunnista on tavannut toisensa verkossa7.

Kaikella tällä on ollut valtava vaikutus mainostajien prioriteetteihin viime vuosina. Somen nousu on vaikuttanut siihen, miten mainostajat viestivät organisaatioidensa asiakkaiden kanssa, ja myös siihen, miten he löytävät tavarantoimittajia ja tekevät ostopäätöksiä.

Painopalveluiden tarjoajien kannalta tämä tarkoittaa, että sosiaalisia verkostoja voidaan hyödyntää asiakkaiden hankinnassa ja asiakassuhteen ylläpitämisessä, asiakaspalautteen keräämisessä ja työn vaikuttavuuden parantamisessa. 54 prosenttia B2B-mainostajista on ilmoittanutkin saaneensa somesta liidejä8.

Painoala siirtyy someen

Miten graafinen ala vastaa haasteeseen? Verkostojen suosio vaihtelee maasta toiseen, mutta yleensä aktiivisimpia käyttäjiä ovat analyytikot, julkaisut, ammattialan yhteisöt ja myyjät, kuten Canon. Esimerkiksi konsulttiyritys InfoTrendsillä on Twitterissä lähes 9 743 seuraajaa, kansainvälisellä tapahtumajärjestäjä FESPAlla 17 384 seuraajaa, brittilehti PrintWeekillä 20 207, saksalaislehti Deutscher Druckerilla 2 469 ja alankomaalaisella Graficusilla yli 2 190 seuraajaa9. Yhdysvaltalaiskonserni Print Production Professionalsilla on LinkedInissä yli 91 500 jäsentä ja toisella yhdysvaltalaiskonsernilla, Print Industry Networking Groupilla, yli 73 000 jäsentä ympäri maailman.

Painoalan kiinnostus someen kasvaa päivä päivältä kaukonäköisten painopalveluiden tarjoajien todetessa, että suuri osa niiden asiakaspohjasta – mainostajista – on aktiivisia somen käyttäjiä ja että nämä lisäksi etsivät somesta inspiraatiota, innovaatioita ja kumppaneita tuottavien sijoitusten toteuttamiseksi. Nykypäivän ammattiostajat ottavat yhteyttä tavarantoimittajiin vasta, kun 57 prosenttia ostoprosessista on jo valmiina10. Ennen yhteyden ottamista potentiaalisiin painopalveluiden tarjoajiin tulosteiden ostajat ovat siis jo määritelleet odotuksensa sen suhteen, mitä he hakevat, ja etsivät usein yritystä, joka tarjoaa palvelun halvimmalla. Jos painopalveluiden tarjoajat haluavat, että mainostajat ottavat heidät huomioon tutkimuksia ja ostopäätöksiä tehdessään, heidän on ehdottoman tärkeää olla läsnä siellä, missä mainostajat toimivat. Käytännössä tämä tarkoittaa yhä tiiviimpää sosiaalista verkostoitumista.

Keskustele

Menestyminen sosiaalisessa mediassa lähtee sen perusasian tiedostamisesta, että sosiaaliset verkostot on tarkoitettu keskustelujen käymiseen, ei niinkään palveluiden avoimeen mainostamiseen. Tulostuspalveluiden tarjoajien tulisi pyrkiä ”kuuntelemaan” mainostajien keskusteluja selvittääkseen, minkälaisten haasteiden kanssa nämä painivat, ja sen jälkeen ryhtyä mainostajien kannalta aidosti hyödylliseen ja kiinnostavaan vuoropuheluun. Jos päivityksissä ainoastaan mainostetaan yrityksen palveluja tai tehdään avoimia myyntiyrityksiä, asiakkaat ja kohderyhmät menettävät nopeasti kiinnostuksensa. Kun kuunteleminen osataan priorisoida, sosiaalisista verkostoista voi muodostua myös erinomainen paikka verkostoitua kauempana toimivien kollegojen kanssa, etsiä uusia ideoita ja tutustua teknisiin uutuuksiin.

Jos some ei ole tuttu liiketoimintaympäristö, voi olla hyvä tutkia ensin, mitä kanavia asiakkaat käyttävät ja kohdentaa toiminta ensin niihin. On parempi käyttää yhtä tai kahta alustaa tehokkaasti kuin luoda profiileja useille alustoille ja jättää ne sitten ajan puutteessa pölyttymään. Verkoston valinta riippuu painopalvelujen tarjoajan tavoitteista – laajimmin käytetyn alustan valitseminen ei ole aina paras vaihtoehto.

Facebookin ja Pinterestin kaltaiset alustat voivat olla hyvin hyödyllisiä yrityksille, jotka myyvät tulosteita suoraan kuluttajille; Twitter ja LinkedIn ovat sen sijaan suosituimmat B2B-markkinoinnin alustat11. Jopa 62 prosenttia B2B-mainostajista sanoo LinkedInin olevan tehokas markkinointialusta, ja Twitteriäkin pitää tehokkaana 50 prosenttia12.

On tärkeää muistaa, että sosiaalisen verkostoitumisen tarkoituksena on aloittaa keskusteluja ja liittyä keskusteluihin. Ensi alkuun on parasta kuunnella. Seuraa potentiaalisia asiakkaita ja keskustele heidän kanssaan tutustuaksesi heihin; pyydä heitä myös seuraamaan vuorostaan sinua mutta vältä suoria myyntiyrityksiä. Kun tiedät, mistä kohderyhmäsi on kiinnostunut, voit jakaa kiinnostavaa sisältöä ja tietoa aiemmista töistäsi. Tällä tavoin voit viestiä asiantuntijuudestasi, rakentaa verkostoa ja aloittaa keskusteluja sekä nykyisten että potentiaalisten asiakkaiden kanssa.



1 We Are Social. 3. elokuuta 2015. Global Digital Statshot: August 2015. http://wearesocial.net/blog/2015/08/global-statshot-august-2015/.

2 Facebook. 4. marraskuuta 2015. Facebook Reports Third Quarter 2015 Results. http://investor.fb.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=940609.

3 Geoffrey A Fowler. 4. lokakuuta 2012. Facebook: One Billion and Counting. The Wall Street Journal. http://www.wsj.com/articles/SB10000872396390443635404578036164027386112.

4 Twitter. 30. syyskuuta 2015. Twitter Usage – Company Facts. https://about.twitter.com/company.

5 Statistic Brain. 25. syyskuuta 2015. Twitter Statistics. http://www.statisticbrain.com/twitter-statistics/.

6 Statistic Brain. 28. kesäkuuta 2015. LinkedIn Company Profile and Statistics. http://www.statisticbrain.com/linkedin-company-profile-and-statistics/.

7 Larry Magid. 3. kesäkuuta 2015. A Third of Recently Married Couples Met Online and They're More Satisfied and Less Likely To Split-Up. Forbes. http://www.forbes.com/sites/larrymagid/2013/06/03/a-third-of-recently-married-couples-met-online-and-theyre-more-satisfied-and-less-likely-to-split-up/.

8 Giselle Abramovich. 16. tammikuuta 2014. 15 Mind-Blowing Stats For B2B Marketers. CMO. http://www.cmo.com/articles/2014/1/14/15_stats_B2B_marketers.html.

9 Twitter. 8. helmikuuta 2016. https://twitter.com/search.

10 Google. Helmikuu 2013. B2B’s Digital Evolution. think with Google. https://www.thinkwithgoogle.com/articles/b2b-digital-evolution.html.

11 Giselle Abramovich. 16. tammikuuta 2014. 15 Mind-Blowing Stats For B2B Marketers. CMO. http://www.cmo.com/articles/2014/1/14/15_stats_B2B_marketers.html.

12 Giselle Abramovich. 16. tammikuuta 2014. 15 Mind-Blowing Stats For B2B Marketers. CMO. http://www.cmo.com/articles/2014/1/14/15_stats_B2B_marketers.html.

Tilaa oma kappaleesi!

Tilaa tästä Think Digitalin painettu tai sähköpostitse lähetettävä versio.