Digitaalisen painatuksen tulevaisuus vähittäiskaupassa

Vähittäiskaupan saumattomien omnichannel-ratkaisujen lisääntyessä digitaalinen painatus voi auttaa houkuttelemaan kuluttajia asiakaspalvelureitin jokaisessa vaiheessa.

Vähittäiskauppa on mullistunut viimeisten 10 vuoden kuluessa, 20 vuodesta puhumattakaan. Markkinat paitsi kasvavat – maailmanlaajuisten vähittäismarkkinoiden arvon ennustettiin ylittävän 23,9 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria vuonna 2015 eli kasvavan 6,4 % vuodesta 20141 – myös muuttuvat nopeasti ja koko ajan.

Verkkokauppojen nousu on ilman muuta erittäin merkittävä trendi. Jakolinjaa on kuitenkin turha vetää verkkokauppojen ja kivijalkamyymälöiden väliin. Todellisuus on monimutkaisempi: saumattomassa omnichannel-skenaariossa vähittäiskaupan on oltava siellä, missä kuluttajatkin ovat.

Myymälöiden mahdollisuudet

Ennusteiden mukaan vain 8,8 % myynnistä tapahtuu verkossa vuonna 20182. Painopalveluyrityksille tämä tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia, sillä painotuotteet eli perinteiset myyntipistemateriaalit, näyttävät sisustuselementit ja markkinointimateriaalit muokkaavat ostokokemusta myymälöissä merkittävästi.

Vähittäiskauppa on innovatiivinen markkina. Ostoskaduille nousee tuon tuostakin pop-up-myymälöitä, joissa brändit voivat käyttää uudenlaisia, jännittäviä painotuotteita eri tavalla kuin vähittäismyymälöissä. Vähittäiskauppiaat voivat edistyneen tekniikan ansiosta yhdistää verkko-, mobiili- ja kivijalkamyynnin ja tarjota entistä kattavamman asiakaskokemuksen. Apuna toimivat esimerkiksi Click & Collect -ratkaisut, verkkoajanvaraus, jäljitteet ja QR-koodit.

Monilla vähittäiskaupan toimijoilla on suuret odotukset myös digitaalisen painatuksen tarjoamia räätälöintivaihtoehtoja kohtaan. Kauppa voi hyödyntää esimerkiksi ostohistoriaa, demografisia tietoja tai sijaintitietoja ja tuottaa painettua materiaaleja – esitteitä, tauluja, pieniä tuoteluettelopainoksia yms. – jotka on kohdistettu tiettyyn myymälään tai tietylle kuluttajaryhmälle. Esimerkiksi muotivaatekauppa voi helposti tuottaa tiettyyn tuotteeseen liittyvää markkinointimateriaalia. Kuvaukset voi tehdä aamulla, kuvat voi lähettää painoon (joko omaan tulostuspalveluun tai ulkoiseen painotaloon), ja kampanjan voi käynnistää myymälässä tai paikallisilla ilmoitustauluilla vielä samana iltapäivänä. Tämä on osa laajempaa siirtymistä digitaaliseen työnkulkuun reaaliaikaisten myyntilukujen perusteella.

Digitaalinen painatus tarjoaa myös merkittäviä kustannushyötyjä. Painoerien ei tarvitse olla suuria, vaan markkinointia voi kokeilla luovasti eri materiaaleilla. Esimerkiksi myymälän ikkunaan voidaan kiinnittää laadukkaita kuvia tuotteista, ja kuvien yksityiskohtia voidaan lisätä houkutteleviin myyntipistemateriaaleihin.

Vähittäiskaupassa on jo alettu hyödyntää digitaalista painatusta kuluttajien houkuttelemisessa ja ostokokemuksen muokkaamisessa.

Mitä seuraavaksi?

Painotalojen kannattaa ensinnäkin toimia nopeasti. Kilpailijat ja vähittäiskauppiaat ovat jo takuulla ottaneet tilaisuudesta vaarin ja käyttävät digitaalista painatusta myymälöissä.

Seuraavassa vaiheessa on päätettävä, mitkä digitaaliset käyttösovellukset tarjoavat tehokkaimman viestintätavan. Olisiko transpromo tai pienet painoerät sopiva toimintatapa?

Nämä ovat isoja kysymyksiä, joihin ei tarvitse vastata yhdessä yössä, mutta muutos kannattaa kuitenkin panna vireille. Lisätietoja ja inspiraatiota on Canonin Think Retail -raportissa.



1 Global Retail and E-Commerce Sales Forecast, 2013–2018, MarketingCharts.com, 2015

2 Global Retail Market Forecast, E-Marketer, 2014

Tilaa oma kappaleesi!

Tilaa tästä Think Digitalin painettu tai sähköpostitse lähetettävä versio.