Yksilöllisten kokemusten tulevaisuus painoalalla

The future of personalised experiences in print

Painopalvelujen tarjoajat ja brändit ovat hyvin selvillä tilaustöiden tarjoamisen eduista. Viimeaikaisen tutkimuksen mukaan 74 % markkinoijista tiesi, että tilaustöiden tarjoaminen lisää asiakkaan kiinnostusta yritystä kohtaan merkittävästi1. Tilaustuotteet ovat aina kiinnostaneet sekä kuluttajia että yrityksiä, ja niiden avulla on voitu kasvattaa brändiuskollisuutta ja jopa vaikuttaa ostopäätöksiin.

Digipainon kehittyminen on laajentanut tilaustöiden tuottamismahdollisuuksia merkittävästi viime vuosina. Vähittäiskaupat ymmärtävät asiakkaitaan paremmin kuin koskaan, ja uusien tekniikoiden ansiosta painopalvelujen tarjoajat ovat voineet tehostaa arvokkaiden asiakastietojen automatisoitua hankintaa. Painomahdollisuuksien laajentuessa yritykset ovat voineet päästää mielikuvituksensa valloilleen ja painattaa omia mallejaan ja viestejään sekä joustaviin että joustamattomiin materiaaleihin.

Painoyritykset pystyvät nyt tarjoamaan erilaisia tilaustuotteita kannettavien tietokoneiden yksilöllisistä kantolaukuista sekä tablettien ja matkapuhelinten suojakuorista persoonallisiin vinyyliseinänpäällysteisiin ja tuotepakkauksiin. Tämä joustavuus mahdollistaa tilauspainoerien valmistamisen aidoille massamarkkinoille ja yhdistää tietojen segmentoinnin hyödyt tilaustyösovelluksiin.

Tilauspainoerät ovat kuitenkin vasta alkua, ja vaikka yritykset jakavat toimintansa usein aloihin ja osastoihin, niiden yhteisenä päämääränä on luoda yhtenäinen asiakaskokemus kaikissa kanavissa. Pyrkimys saumattomuuteen erityisesti vähittäiskaupan alalla on merkinnyt suuria muutoksia palvelun kehittymisessä. Tänä päivänä kuluttajat odottavat ja vaativat yhä yksilöllisempää ostoskokemusta, joka on yhtenäinen niin verkossa kuin perinteisessä viestinnässäkin. Tämän trendin myötä monet brändit ovat tuoneet liikkeisiinsä tilaustyöpalveluja, joiden avulla asiakkaat voivat suunnitella ja tilata makunsa mukaisia kalusteita, vaatteita ja elektroniikkatuotteita.

Tuotannon nopeutuessa ja 3D-tulostuksen yleistyessä painopalvelujen tarjoajat uskovat tilaustöiden suosion kasvavan entisestään vähittäiskaupan alalla, oli kyse sitten luksus- tai massatuotteista. Vähittäiskaupan alan mahdollisuudet ovat itse asiassa vain yksi monista syistä, joiden vuoksi 3D- ja digipainotekniikoille asetetaan niin korkeita odotuksia. Materiaalia lisäävä valmistus voi muuttaa toimitusketjun jokaista vaihetta ja johtaa täysin yksilöllisten vähittäistuotteiden tarjontaan. Monet jo toiminnassa olevat 3D-tulostuspalvelujen tarjoajat, kuten Society6 ja Shapeways, tulostavat yksittäisiä sisustusesineitä ja koruja tilauksesta yhteistyössä suunnittelijoiden kanssa. Tekniikka merkitsee todellista mullistusta kuluttajien kannalta, ja sen merkitys brändikokemuksen tehostamisessa johtaa yksilöllisten tuotteiden kysynnän kasvuun myös jatkossa.

Tilaustuotteilla on yhä enemmän kysyntää sekä kuluttaja- että yritysmarkkinoilla, joten painoyritysten kannattaa selvittää asiakkaidensa avulla, millä tavoin painopalveluilla voidaan vastata asiakastarpeisiin ja auttaa brändejä menestymään. Mikä vielä tärkeämpää, yhteistyö luotetun kumppanin kanssa auttaa painoyrityksiä hyödyntämään asiakastietoja tehokkaasti ja käyttämään painotekniikoita täysin uusilla tavoilla, jotka vetoavat asiakkaisiin.

1 eConsultancy: Three major benefits of using personalisation in marketing, elokuu 2013

Tilaa oma kappaleesi!

Tilaa tästä Think Digitalin painettu tai sähköpostitse lähetettävä versio.

    Haluatko tietää lisää?

    A Passion for Personalisation

    Lataa Think Personal -opas ja lue lisää