Sisustuksen tulevaisuus

The Future of Décor

Sisustusmieltymykset ovat muuttuneet dramaattisesti kuluneen vuosikymmenen aikana. Sisustustyyliä ei enää kopioida ystäviltä ja sukulaisilta, vaan kodista halutaan tehdä omannäköinen. Tämä onnistuu vaikkapa henkilökohtaisella kuvatapetilla tai verhoilla, joissa on omaperäinen painatus.

Yritysmaailmassa brändit haluavat ympäristönsä heijastavan keskeisiä ideoitaan. Kun liiketilojen sisustus on linjassa brändin identiteetin kanssa, tuloksena on yhtenäinen ja mieleenpainuva vaikutelma.

Kaikkialla näkyvä brändikuvasto sekä lattioiden, seinien ja jopa verhojen painatukset on yhä todennäköisemmin tuotettu digipainopalvelujen avulla – erityisesti mustesuihkutulostuksen.

Mustesuihkutulostuksella on lukuisia graafisia, sisustuksellisia ja teollisia käyttökohteita, ja se onnistuu monilla eri laitteilla ja materiaaleilla, mistä on merkittävää hyötyä sisustusalalla. Monipuolisuutensa ansiosta mustesuihkutulostus taipuu yhtä hyvin tekstiilin painamiseen kuin lasin, keramiikan, lattiamateriaalien ja synteettisten rakennusmateriaalien teolliseen kuviointiin. Siksi sillä on merkittävä rooli itseilmaisun ja yksilöllisten sisustusratkaisujen toteutuksessa.

Digitaalisesti painetut koristeelliset puupaneelit ja yksilölliset tapetit kuuluvat jo nyt aikaansa seuraavien painotalojen valikoimiin. Myös Digital StoreFront -verkkotulostusratkaisut ja tarvepainatus kasvattavat suosiotaan.

Mahdollisuudet painoyrittäjille

Yksilöllisten tuotteiden kasvava kysyntä kuluttajamarkkinoilla ja tekniset edellytykset lukuisten erilaisten materiaalien painamiseen avaavat painopalvelujen tarjoajille lähes rajattomia mahdollisuuksia. Mustesuihkutulostuksen ketteryyden ja tehokkaiden ominaisuuksien avulla painopalvelujen tarjoajat voivat keskittyä joustaviin tilauspalveluihin, jotka räätälöidään asiakkaan toiveiden pohjalta. Näkymät ovat lupaavia, sillä yksilölliset sisustustuotteet kattavat jo 23,9 % funktionaalisista ja teollisista painomarkkinoista koko maailmassa1.

Lisäksi sisustuspainomarkkinoiden maailmanlaajuisen arvon ennustetaan kohoavan 20 miljardiin dollariin vuonna 20202, mikä puhuu investointien tekemisen puolesta. Smithers Pira on jopa ennustanut, että mustesuihkutulostusmarkkinat kasvavat 67,3 miljardiin dollariin vuonna 2017.

Vaikka muutos on ollut hitaampaa kaupallisen painamisen alalla, sielläkin on nähty viime vuosina jännittäviä uusia edistysaskeleita. Siinä missä Uber mullisti kuljetusalaa antamalla kuluttajalle enemmän valinnanvaraa, mustesuihkutulostus auttaa sisustussuunnittelijoita toteuttamaan visionsa ja asiakkaiden toiveet entistä tarkemmin. Hyvä esimerkki tästä on mahdollisuus suunnitella omia 3D-tulosteita3.

Hyödyt painoyrittäjille

Seuraavat vuodet ovat ratkaisevia sisustusmateriaalien mustesuihkutulostuksen kannalta. Digitaalisuus on jo mullistanut alaa vauhdittamalla tuotantoa ja pienentämällä kustannuksia. Suunnittelijat ja asiakkaat voivat toteuttaa luovuuttaan vapaasti. Painotalojen tarjoamien monipuolisten tekniikoiden ja materiaalien ansiosta vain mielikuvitus on rajana sisustusratkaisujen toteuttamisessa. Painopalvelujen tarjoajilla on mahdollisuus investoida uusien lisäpalvelujen tarjoamiseen. Verkkotulostuksen odotetaan yleistyvän sitä mukaa, kun erilaisten esineiden yksilöllinen kuviointi kasvattaa suosiotaan sekä kuluttajamarkkinoilla että kaupallisella alalla.

Sisustusalan tulevaisuuteen vaikuttavat toki monet muutkin tekijät, mutta digipainon ja mustesuihkutulostuksen merkitystä ei käy kieltäminen.

Lataa Canonin Think Décor -opas ja tutustu painoratkaisujen mahdollisuuksiin sisustusalalla.

1 The Future of Functional and Industrial Print to 2020, Smithers Pira, 2015
2 The Future of Functional and Industrial Print to 2020, Smithers Pira, 2015
3 Shapeways, N/A

Tilaa oma kappaleesi!

Tilaa tästä Think Digitalin painettu tai sähköpostitse lähetettävä versio.

    Haluatko tietää lisää?

    Printed Décor: unlocking the potential

    Lataa Think Décor -opas ja lue lisää