Digitaalinen painatus teollisuudessa

Digitaalisen painatuksen uudet innovaatiot tarjoavat uusia ja jännittäviä mahdollisuuksia teollisuusyhtiöille ja tukipalveluja tarjoaville yrityksille.

Digitaalinen painatus voi avata aivan uusia mahdollisuuksia teollisuusyhtiöille ja niille tukipalveluja tarjoaville yrityksille. Nouseva digitaalinen painotekniikka tarjoaa yhä enemmän käyttötapoja esimerkiksi tekstiili-, ilmailu-, auto- ja lääketeollisuudessa toimiville valmistus- ja tuotekehitysyrityksille.

Vastaavasti digitaalisia painoratkaisuja tarjoavat yritykset pääsevät hyödyntämään teollisuuteen liittyviä kasvumahdollisuuksia. Toimintaympäristö on karu monille painotaloille, joita ahdistavat nurkkaan niin verkkoviestintään siirtyminen, entistä vaativammat asiakkaat ja hitaasti elpyvä talous. Lupaavia mahdollisuuksia ei siis kannata heittää hukkaan.

Elämme jännittäviä aikoja – painomateriaalien ja kirjoitinpäiden tekninen kehitys tuottaa laadukkaita tuotteita ja tuo alalle tehokkuushyötyjä. Painoalan palveluntarjoajien on osattava opastaa teollisuusyhtiöitä ja kertoa niille, miten digitaalinen painatus sopii niiden työnkulkuihin ja tukee niiden liiketoimintaa.

Keskustelun käynnistäminen

Keskusteluissa kannattaa aluksi nostaa esille digitaalisen painatuksen potentiaaliset hyödyt liiketoiminnalle. Digitaalisen painatuksen selkein etu teollisuudessa on se, että kertatulosteita voidaan luoda nopeasti ja pienin kustannuksin. Se, mikä olisi aiemmin analogisilla menetelmillä tai seripainatuksessa vienyt liikaa aikaa ja ollut turhan kallista, on nyt digitaalisen painatuksen ansiosta mahdollista.

Myös helppous on merkittävä tekijä niin painoyrityksen kuin asiakkaidenkin kannalta. Digitaalisessa painatuksessa tuotteet voidaan tilata kätevästi verkossa, niihin voidaan valita halutut ominaisuudet ja ne voidaan painattaa viimeisteltyinä ja saada toimitetuiksi paljon nopeammin kuin tilauslomakkeiden ja offset-työjonojen aikakaudella.

Räätälöity painatus on teollisuusasiakkaille yhtä tärkeää ja houkuttelevaa kuin vaikkapa markkinoinnin ja vähittäiskaupan alalla toimiville yrityksille. Asiakkaat osaavat antaa arvoa sille, että ne voivat tilata vaikkapa ostohistoriaan ja demografisiin tietoihin tai jopa maantieteelliseen sijaintiin perustuvia painotuotteita, jotka puhuttelevat kohderyhmää.

Räätälöintiin voidaan vielä yhdistää laadukas viimeistely, joka aiemmin oli mahdollista vain offsetpainatuksessa. Lisäksi nykyaikaiset digitaaliset painotalot tarjoavat mielenkiintoisia paperilaatuja, joiden ansiosta lopputuote on kuluttajien mielestä kerta kaikkiaan upea. Vasta-argumenteille ei siis juuri jää sijaa.

Miten teollisuusyhtiöt voivat hyödyntää digitaalista painatusta?

Digitaalisen painatuksen edut ovat innovatiivisille yrityksille kauaskantoisia. Jotkut käyttävät sitä markkinoinnissa. Esimerkiksi autonvalmistajat tekevät digitaalisen painatuksen avulla autojen muotoisia kynätelineitä.

Graafiseen alaan erikoistunut Screentec monipuolisti toimintaansa investoimalla digitaaliseen tekniikkaan. Panostus kannatti: liikevaihto kasvoi ja yritys pystyi vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin. Investointi paransi myös toiminnan joustavuutta. Toimitusjohtaja Darren James kertoo: ”Saatamme yhden aamupäivän aikana painaa mappeja, kalvokytkinpinnoitteita ja Correx-kylttejä saadaksemme kaikki tuotteet ajoissa asiakkaalle. Océ Arizonan ansiosta se onnistuu vaivatta.”

Saksalaisyritys Falquon halusi tarjota asiakkailleen – niin yksityishenkilöille kuin yrityksille – mahdollisuuden tilata yksilöllisiä lattiapäällysteitä, joissa on asiakkaan haluama kuviointi tai logo. Näin siirryttiin suurivolyymisesta tuotannosta toimittamaan pienempiä, yksilöllisiä tilauksia, jotka tarjosivat asiakkaille merkittävää lisäarvoa.

Kaksi vuotta Océ Arizonan asennuksen jälkeen Falquon painoi huippusesonkeina 2 000 neliömetriä lattiapäällysteitä viikossa ja oli palkannut 20 % lisää henkilöstöä voidakseen vastata kasvaneeseen kysyntään. Tämä menestystarina oli mahdollinen digitaaliseen painatukseen panostamisen ansiosta.

Falquon on vain yksi lukuisista eurooppalaisyrityksistä, jotka ovat valinneet digitaalisen painatuksen pienentääkseen kustannuksiaan ja kasvattaakseen myyntiään sekä tuottoaan. Falquonille päätös digitaalisuuteen siirtymisestä auttoi muuttamaan liiketoimintaa. Kuuluuko digitaalisen painatuksen vallankumous sinunkin liiketoimintastrategiaasi?

Tilaa oma kappaleesi!

Tilaa tästä Think Digitalin painettu tai sähköpostitse lähetettävä versio.