Online Reprographics tähtää kohti värikästä tulevaisuutta yhdessä Canonin kanssa

onlinereprographics

  • Yritys: Online Reprographics
  • Perustamisvuosi: 2004
  • Sijainti: Lontoo, Iso-Britannia
  • Palvelut: Digitaalinen väri- ja mustavalkotulostus, suur- ja pienkuvatulostus, skannaus ja viimeistely
  • Verkkosivusto: http://www.onlinerepro.co.uk

Haaste

Online Reprographicsin tähänastisen tarinan voi tiivistää kahteen sanaan: näkemys ja rohkeus. Irrottauduttuaan suuresta repropainoyrityksestä vuonna 2004 tämä kunnianhimoinen englantilainen startup-yritys lähti tavoittelemaan merkittävää asemaa arkkitehtuuri-, suunnittelu- ja rakennusalalla.

Yrityksen perustaja John Foy oli toiminut kumppaneineen alalla koko uransa, ja kaikki heistä olivat varmoja, että unelma oli saavutettavissa. Online Reprographicsilla on kaksi toimipaikkaa Lontoossa, ja pitkä kokemus on auttanut yritystä luomaan itselleen uskollisen kansainvälisen asiakaskunnan. Olemassaolonsa aikana yritys on tullut tunnetuksi digitaalitekniikkaan ja asiakkaan tarpeiden intuitiiviseen ymmärtämiseen perustuvasta nopeasta ja tehokkaasta palvelusta.

Online Reprographics on eteenpäin pyrkivä digitaalinen reprotalo, joka ei jää lepäämään laakereillaan, vaan tietää, että kehittyminen on menestyksen avain. Kilpailluilla CAD-väritulostusmarkkinoilla toimiessaan Online Reprographics on todennut nopeuden ja kapasiteetin olevan kaksi keskeistä asiakkaille tarjottavaa tekijää, joilla sen palvelutarjonta voi erottautua muista ja pysytellä kilpailijoiden edellä. ”Kyse oli siitä, pystymmekö käsittelemään suuria määriä CAD-väritöitä nopeasti ja kustannustehokkaasti”, kertoo Foy. ”Me halusimme kapasiteetin ja tehon, joilla voisimme valloittaa markkinat.”

Ratkaisu 

Online Reprographics kertoi liiketoiminnan tavoitteistaan Canonille. ”Meillä on aina ollut loistava suhde Canoniin alunperin Océn kautta”, kertoo Foy. ”Minä ja kumppanini olemme tehneet Canonin kanssa yhteistyötä harjoitteluajoistamme lähtien. Kun päätimme perustaa Online Reprographicsin vuonna 2004, Canon kannusti meitä. He eivät pitäneet meitä riskisijoituksena, sillä he tunsivat aiemman työmme ja uskoivat meihin. Ja me tiesimme minkälaisen liikekumppanin olimme saamassa – erinomaisen suurkuvatekniikan toimittajan sekä CAD-alan ja monen muunkin alan asiantuntijan. Oli ilmiselvää, että laatisimme uuden liiketoimintasuunnitelmamme Canonin kanssa.”

John ja kumppaninsa keskustelivat ensin useiden toimittajien kanssa varmistaakseen, että saisivat hankittua uuden strategiansa toteuttamiseen sopivat laitteet ja liiketoiminnallisen tuen. Yrityksen kaksi tuotantopaikkaa, jotka sijaitsevat Angelissa ja Lontoon Tower Bridgessa, käyttävät paljon erilaisia digilaitteita useilta eri toimittajilta, joten keskustelukumppaneista ei ollut pulaa.

”Me emme hypänneet Canonin matkaan silmät ummessa”, selittää Foy. ”Tutustuimme kaikkiin saatavilla oleviin ja kehitteillä oleviin laitteisiin, jotka voisivat tuoda meille kilpailuetua suurten tuotantomäärien markkinoilla. Canonin huipputuottava ColorWave-tekniikka vei lopulta voiton. Canon oli tuttu aiemmista asiakassuhteista ja se on luotettava brändi, joten tiesimme, että valintamme oli oikea. Myös myynnin jälkeisellä palvelulla ja tuella oli suuri merkitys. Toimittajaan pitää voida luottaa, ja sillä on oltava infrastruktuuri ja kokemus, jotka mahdollistavat investoinnin maksimoinnin.”

Todettuaan, että ColorWave-tekniikkaan investoiminen paransi tuotantokustannuksia ja toimitusaikoja merkittävästi, Foy halusi panostaa entistä suurempaan nopeuteen ja monikäyttöisyyteen. Vuonna 2014 tehdyn uuden markkinakartoituksen tuloksena Canon esitti Online Reprographicsille jälleen sen tarpeisiin vastaavan tarjouksen. Canon esitteli yritykselle uusimman digitaalisen värituotteensa – seuraavan sukupolven huippunopean ColorWave 900 -suurkuvatulostimen.

”Olimme kiinnostuneita näkemään laitteen niin pian kuin se tulisi markkinoille”, kommentoi Foy. ”Me halusimme nähdä mallin integroituna taittokoneen kanssa, joten Canon järjesti demonstraation kansainvälisessä tutkimus- ja kehitysyksikössään Alankomaissa. He selittivät tarkasti, miten laite voisi paitsi parantaa grafiikan värillistä piirtojälkeä, myös tukea tavoitettamme päästä markkinointitulostusmarkkinoille.”

Edut

Online Reprographicsista tuli ensimmäinen brittiläinen asiakas, joka investoi uusimpaan ColorWave-malliin. Laitteen suuren nopeuden ja reprotalon uraauurtavan asenteen ansiosta investointi oli onnistunut yhdistelmä. Online Reprographics ei ole vain lisännyt tulostusmääriään merkittävästi; se on muuttanut tapaa, jolla sen asiakkaat näkevät tulostuksen värisovellukset.

”Canon-laitteen laadun ja tarkkuuden lisäksi ratkaiseva tekijä on tekniikan nopeus”, Foy toteaa. ”Se on ehdottoman tärkeää nopeatempoisella arkkitehtuuri-, suunnittelu- ja rakennusalalla ja se voi olla ratkaiseva tekijä kilpailtaessa töistä. Suuri CAD-tilaus olisi aiemmin vienyt jopa 12 tuntia. Nyt sen toimittamiseen menee vain viidesosa tästä ajasta – vain puolitoista tuntia. Me tarjoamme asiakkaille luotettavuutta ja tehokkuutta. Jos saamme tilauksen viimeistään kello 15, voimme yleensä toimittaa sen samana päivänä.”

Online Reprographics on toimittanut huippunopeita väritulostuspalveluitaan menestyksellä yli 150 asiakkaalle, joista monet olivat ensin skeptisiä. ”Aiemmin asiakkaat eivät nähneet, mitä etua väritulostus voisi tuoda”, jatkaa Foy. ”Uuden hinnoittelusuunnitelman ja suuremman tuotantonopeuden myötä yli kolmasosa yrityksen väritulostuksista tehdään kuitenkin nyt uusimmalla huipputehokkaalla ColorWave-mallilla.”

Yksi Online Reprographicsin uusista palveluista hyötynyt asiakas on HTA Architects. ”Me laadimme hiljattain merkittävän suunnittelusovelluksen ja meillä on tiukka aikaraja”, kertoo yhtiökumppani Lucy Smith. ”Me tarvitsimme yli 600 väripiirrosta mutta tiukan aikarajan vuoksi oletimme, että tilaus olisi mahdollista toimittaa vain mustavalkoisena. Online Reprographics vakuutti, että saisimme piirroksemme takaisin värillisinä jo parin tunnin kuluessa. Tulostuksessa syntynyt ajansäästö oli kullanarvoista, sillä saimme melkein kokonaisen päivän lisää suunnitteluaikaa.”

Vuonna 2012 alle 20 prosenttia Online Reprographicsin asiakkaista käytti rahaa CAD-väritulostukseen, vaikka yritys markkinoikin erikoisosaamistaan. Nyt osuus on 50 prosenttia ja kasvaa edelleen. Tämän myötä vuosittainen liiketoiminta on kasvanut myynnin kautta 22 prosenttia.

Olemme vasta alussa mutta tuotantokapasiteettimme ja Canonin tuen ansiosta – Canon kannustaa meitä jatkuvasti ja auttaa keksimään uusia ideoita – olemme laatineet suunnitelman liiketoimintamme laajentamiseksi vielä 12 prosentilla seuraavien 12 kuukauden aikana; jälleenmyyntisektorin pienieräinen markkinointityö muodostaa toivottavasti osan tästä kasvusta.


Foy korostaa lopuksi liiketoimintasuhteiden tärkeyttä ja muistuttaa, että tiiviit kumppanuussuhteet ovat kaiken liiketoiminnan perusta.

Canon uskoi meihin alusta alkaen. Pyrimme välittämään samaa ilmapiiriä toiminnassamme asiakkaiden kanssa. Esimerkiksi pieni mutta merkittävä osa liiketoiminnastamme koostuu arkkitehtuurin ja suunnittelun opiskelijoista. Annamme heille samantasoista palvelua kuin suuremmille asiakkaillemme, sillä toivomme heidän muistavan meidät myöhemmin päästessään ensimmäiseen työpaikkaansa. Monet nykyisistä asiakkaistamme ovat entisiä opiskelijoita, joita tuimme heidän opintojensa aikana. Se osoittaa, että olemme toimineet oikein.


Katso haastattelu

Tilaa oma kappaleesi!

Tilaa tästä Think Digitalin painettu tai sähköpostitse lähetettävä versio.