Samo Vidic

Ratsasta aallonharjalla Samo Vidicin kanssa

"Tätä kameraa kannattaa käyttää tämäntyyppiseen kuvaamiseen."

Aallonharjalle

Kello on noin 2 aamuyöllä, ja kuuden tunnin kuvaussessio on päättynyt. Roteva slovenialainen kamera-assistentti Bor juoksee muiden kuvausryhmäläisten luo. ”Nyt Samo lähtee aallolle!”

Katsotaan kohta, mitä tapahtuu. Palataan kuitenkin ensin vähän ajassa taaksepäin. Mille aallolle? On huhtikuu, ja seisomme Eisbach-joen rannalla Münchenissä. Tarkoitus on kuvata Canonin kaupunkisurffareita. Idean isänä on mainostoimisto J. Walter Thompson, joka haluaa rohkaista ihmisiä tutustumaan omilta takapihoilta löytyviin ilmiöihin. Täällä, keskellä kaupunkia, Samo kuvaa Canonin uudella EOS-1D X Mark II:lla kolmea huikeaa, keinotekoisella aallolla taiteilevaa jokisurffaria.

Kuvausta Münchenin Eisbach-joella

Kun Samolta kysyttiin mielipidettä Eisbach-joesta, hän totesi:

”Pidän tästä paikasta. Mahtavaa, että se on keskellä kaupunkia. Varmasti upea paikka keväällä ja kesällä. Tänne voi tulla surffaamaan tai vain viettämään aikaa. Myös lapset voi tuoda puistoon piknikille ja katsella samalla surffaajia.”

Kuulostaa idylliseltä, mitä se varmaan onkin laiskana sunnuntai-iltapäivänä. Mutta keskellä yötä ammattikuvaustilanteessa, kun kello käy, ollaan kaikkea muuta kuin piknikillä. Se on täyttä kaaosta. Mutta Samo on elementissään. Eisbach ei ole suljettu kuvausympäristö. Muut surffarit ja puistossa oleva väki tungeksivat ympäriinsä. Samaan aikaan kuvataan myös kampanjaan liittyvää videota. Jotta Samo ehtii kuvata kaiken, aikataulua on venytettävä normaalia pidemmäksi. Tunnelma on hektinen kuin basaarissa. Samo kuvailee kuvaustilannetta:

”Olen toiminta- ja urheilukuvaaja, mutta kuvaan myös elämäntyyli- ja muotokuvia. Itse toimintaosuus ei tuntunut niinkään haasteelliselta. Ennemminkin minua mietityttivät elämäntyylikuvat, koska kuvauspaikalla oli jatkuvasti myös muita ihmisiä. Tiesin, että jos onnistumme rajaamaan ulkopuoliset 20 sekunniksi, kuvat on otettava 20 sekunnissa.”

Tartu hetkeen

Samo tuntuu olevan yhtä aikaa kaikkialla, kuvaa ennakkosuunnitelman mukaisesti ja seuraavassa käänteessä täysin spontaanisti. Hänet erottaa helposti valkoisista kumisaappaista, jollei hän ole kahlannut niillä syvemmälle jääkylmään veteen. Samo on pragmaatikko. Jos jokin toimii, siitä pidetään kiinni. Jos ei, kokeillaan jotakin täysin uutta. Samo kertoo:

”Päätin kokeilla muutamaa vähän erilaista kuvaa... Sellaisia, joita ei ollut lainkaan ennakkolistalla. Haluan nähdä asiat itse, ja kun löydän oikeat kuvakulmat tai liikeradat, kaikki toimii yleensä hyvin. Joskus on vaikea toteuttaa suunnittelutyöryhmän visioimia otoksia. Mutta kun vähän juttelen heidän kanssaan, tilanne yleensä rentoutuu. Kun työskentelyssä on tietty vapaus, päästään parhaisiin tuloksiin.”

Tämä osoittautui todeksi myös tässä kuvaustilanteessa. Samo jatkaa:

”Alun pitäen oli tarkoitus kuvata EF 300mm f/2.8L IS II USM -objektiivilla joen oikealta rannalta. Päätin kuitenkin ottaa muutaman testikuvan myös vasemmalta puolelta. Loppujen lopuksi jäin vasemmalle rannalle, koska Tao, yksi surffareista, teki sillä puolella mahtavia hyppyjä.”

Sieltä Samo kuvasi kaikkein upeimman otoksensa. Samon ennakkoluulottomuus näkyy myös tavassa, jolla hän työskentelee kuvattavien kanssa. Samalla hän kuitenkin pitää aina kiinni tarinasta, johon hän kuvauksessaan pyrkii:

”Juttelin surffareiden kanssa kuvausten alkaessa. He näyttivät joitakin heistä aiemmin otettuja otoksia. Kerroin, että hyvä liike on edelleen tärkeää, mutta nyt emme kuvaa alan erikoisjulkaisuun, vaan näkökulma on vähän erilainen. Itselleni kaikkein tärkeintä oli se, että surffarit eivät ole valtamerellä vaan keskellä kaupunkia.”

Sisua ja asennetta

Kaikki hämmästelivät surffareiden fyysistä kestävyyttä ja erinomaista asennetta. Erityisesti Taon taidot ihastuttivat Samoa.

”Hän on hämmästyttävä tapaus. Kunpa voisikin aina kuvata hänenkaltaisiaan urheilijoita. Tao teki sen, mitä häneltä pyysi, ja oli aina valmis kaikkeen. Meillä synkkasi todella hyvin. Jo lyhyen jutustelun jälkeen hän ymmärsi täysin, mitä halusin. Aivan mahtava tyyppi.”
Myös Karina teki valokuvaajaan suuren vaikutuksen:

”Hänen liikkeensä ja temppunsa olivat hämmästyttäviä. Sillalta katsoen kaikki näytti niin helpolta. Kun kuvasin ja odotin tiettyä liikettä, hän eteni siihen todella sulavasti. Ihan kuin hän olisi voinut jatkaa loputtomiin.”

Laudalle

Mutta nyt palataan Borin, Samon kamera-assistentin, sanoihin: ”Nyt Samo lähtee aallolle!”

Yhteishengen nimiin valokuvaajamme ei pyytänyt kuvattavia tekemään mitään, mihin hän ei olisi itsekin valmis. Samo nauraa:

”Kyse oli pikemminkin oman tiimimme motivoinnista. Olemme tunteneet toisemme jo vuosia, ja yritin tsempata väkeä ennen kuvausprojektin alkua. Tiesin, että edessä oli tiukka työrupeama, koska 5–6 tunnissa piti saada aikaan todella paljon. Lupasin siis, että jos tehdään todella hyvää jälkeä, hyppään itse surffaamaan farkuissa ja kumisaappaissa.”

Samo jatkaa: ”Kaikki meni hyvin, ja se oli todella helpotus. Jo naamasta näkee, kuinka onnellinen olin.”

Tämä on helppo uskoa, kun katselee Samoa videolta. Samo hymyilee ja jatkaa: ”Se oli aikamoista. Tao vain pyysi astumaan laudalle ja alkoi työntää. Sanoin että odota, odota, noiden pitää ehtiä kuvata tämä. Mutta kyllä se niin menee, että jos haluat kokeilla jotain, juuri tuo on paras tapa. Pitää vaan mennä ja tehdä.”

Toiminnan kuvaaminen EOS-1D X Mark II -kameralla

Toiminnan kuvaaminen oli muutakin kuin Samon temppujen ikuistamista surffilaudalla. Jotta Samo sai kuvattua otoksensa muuttuvissa valaistusolosuhteissa iltahämärästä yöhön, hän tarvitsi laadukkaat varusteet. Tällaisissa tilanteissa Canon EOS-1D X Mark II on parhaimmillaan. Samo kertoo:

”Tätä kameraa kannattaa käyttää tämäntyyppiseen kuvaamiseen. Saat 14 kuvaa sekunnissa, ja huippunopea automaattitarkennus toimii koko ajan. Lisäksi kuvatiedostot ovat hämmästyttävän laadukkaita. En käyttäisi mitään muuta kameraa.”

Samo käytti kuvauksissa 35 mm:n f/1,4-objektiivia. Näin isolla aukolla, kun tausta on hyvin pehmeä ja kohde täydellisen tarkka, saadaan lähes kolmiulotteinen vaikutelma. Hänellä oli myös 70–200 mm:n f/2,8-objektiivi, jolla hän sai huipputeräviä lähikuvia kauempana kohteesta. Samo käytti myös vanhaa kunnon 24–70 mm:n ja f/2,8-valovoiman zoom-objektiivia, joka on hämmästyttävän monipuolinen Eisbachin kaltaisissa haastavissa ympäristöissä.

Kun Samolta kysyttiin suosikkikuvaa, hän osasi nimetä sen heti.

”Tao, kuvattuna EF 300mm f/2.8L IS II USM -objektiivilla, silta taustana. Tao hyppää, ja veden roiskeet erottuvat upeasti. Kun näin sen, tiesin heti, että siinä se on.”

Tutustu interaktiiviseen kaupunkisurffarikokemukseen täällä.

Lisätietoja valokuvaajasta

Katso koko profiili