Richard Walch - EOS-1D X Mark II

Tutustu toimintasankareihin

Richard Walch

Katso video

Luovia kokeiluja EOS-1D X Mark II -kameralla

EOS-1D X Mark II -kamerassa on monia samoja ominaisuuksia kuin sen mullistavassa edeltäjässäkin – hieman paranneltuina vain. Lisäksi kamerassa on tietysti myös uusia tekniikoita. Miten ne sitten auttavat ottamaan parempia valokuvia? Richard Walch oli yksi ensimmäisistä ammattikuvaajista, joka pääsi kokeilemaan kameraa tositilanteissa, ja hän kertoi meille kokemuksistaan.

Harva kuvaaja tuntee uuden EOS-1D X Mark II -kameran yhtä hyvin kuin Saksassa syntynyt talvi- ja moottoriurheilukuvaaja Richard Walch. Hän on toiminut Canonin lähettiläänä viimeiset neljä vuotta, ja hän osallistui myös uuden kameran kehitykseen.

"Kokoonnuimme Canonin edustajien kanssa keskustelemaan Perpignanin Visa pour l'Image -valokuvafestivaaleilla", Richard muistelee vuotta 2013. "Näytin, miten EOS-1D C -kameralla kuvatusta 4K-videosta voidaan tallentaa yksittäisiä kuvia, ja olimme kaikki sitä mieltä, että uudessa EOS-1D X -sarjan kamerassa pitäisi olla sama mahdollisuus mutta helppokäyttöisempänä. Kerroin myös toivovani kameralta samanlaisia seurantaominaisuuksia videoita kuvattaessa kuin EOS 70D:ssä on. Lisäksi mainitsin, että kaikkia toimintoja olisi hyvä pystyä ohjaamaan älylaitteen kautta. EOS-1D X Mark II:ssa on kaikki nuo ominaisuudet – ja tietysti paljon muitakin."

"On todella mukavaa huomata, miten tarkkaan Canonin suunnittelijat kuuntelevat loppukäyttäjien toiveita. Ei ole kyse yksittäisten ihmisten ideoista, vaan kun ihmiset Euroopassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa toivovat samoja asioita, toiveet huomioidaan. Suunnittelijat haluavat tietää mihin keskittyä – esimerkiksi parempaan resoluutioon tai suurempaan dynaamiseen alueeseen. He eivät voi toteuttaa kaikkia toiveita samalla kertaa, mutta he kaipaavat mielipiteitä oikeasta suunnasta. Tällainen työtapa on avoin ja vilpitön, ja mielestäni se edellyttää suurta luottamusta."

Ensivaikutelmia

Richardin mukaan aiemmin EOS-1D X- tai EOS-1D C -kameralla kuvanneet ihmiset voivat ryhtyä käyttämään uutta Mark II -kameraa ilman sen kummempaa perehtymistä, mutta silloin jotain voi jäädä huomaamatta. "Kaikki tutut toiminnot ovat ennallaan, ja niihin pääsee käsiksi suurin piirtein samoista paikoista. Jos kuitenkin keskittyy vain vanhoihin ominaisuuksiin, kaikki hienot uudet mahdollisuudet jäävät hyödyntämättä", hän huomauttaa. "EOS-1D X Mark II -kameralla voi kuvata sellaista, mitä aiemmin ei voinut. Se auttaa viemään luovuuden äärirajoilleen."

"Kamera on omiaan esimerkiksi sellaisille kuvaajille, jotka haluavat hyödyntää markkinoiden nopeinta automaattitarkennusta ja jatkuvaa kuvausta ja viedä luovuutensa siten uusiin ulottuvuuksiin. Samoin niille, jotka haluavat käyttää suuria ISO-herkkyyksiä ja hyödyntää entistä parempaa valotusvaraa. Se on loistopakkaus – kaikkia alkuperäisen EOS-1D X -mallin ominaisuuksia on taidettu parantaa tavalla tai toisella.

"Minun näkökulmastani suurin ero EOS-1D X -kameroiden ja muiden digitaalisten järjestelmäkameroiden välillä on reagointinopeudessa. Kamera tuntuu elävän käsissä, mikä sopii minun työskentelytapaani. Kamerasta on tullut melkeinpä mieleni jatke. Sen käyttö on hyvin vaistomaista."

Äärimmäistä luovuutta

Richard kertoo tarkoittavansa luovista äärimmäisyyksistä puhuessaan sitä, miten kameran ominaisuudet edistävät luovaa kuvausta. "Nyt voin esimerkiksi tallentaa 14 kuvaa sekunnissa – se on 2 kuvaa aiempaa enemmän," hän sanoo. Monissa urheilukuvaustilanteissa tämä on Richardin mukaan todellinen etu.

"Esimerkiksi hiihtoa tai lumilautailua kuvatessani lumi pöllyää. Pyrin ikuistamaan sen hetken, kun lumipilvi on suurimmillaan mutta sukset ja sauvat ovat näkyvissä – muuten kuvassa näkyy vain lumen keskellä leijuva pää. Tällaisessa tilanteessa 14 kuvan sekuntinopeus on hyödyllinen. Suurista kuvausnopeuksista onkin mielestäni iloa etenkin silloin, kun toimintaan liittyy myös muita elementtejä, kuten lunta tai vettä."

Richard huomauttaa, ettei suuri kuvausnopeus yksinään riitä, jos kameran muut toiminnot – ennen kaikkea automaattitarkennus – eivät pysy vauhdissa mukana. "EOS-1D X Mark II -kamerassa 14 kuvan sekuntinopeuteen on yhdistetty parannettu automaattitarkennus, joka lukkiutuu kohteeseen entistä nopeammin ja seuraa sitä tarkemmin. Näiden kahden ominaisuuden yhteistoiminta on tärkeää: jos kuvaus onnistuu 14 kuvan sekuntinopeudella mutta 14 kuvasta vain kymmenen on teräviä, todellinen kuvausnopeus on 10 kuvaa sekunnissa. Uudella kameralla kuvattaessa jokainen kuva on kuitenkin terävä."

Myös tiedostojen siirto-ominaisuuksia on parannettu: "Kun kuvia tulee otettua entistä enemmän, sitä alkaa miettiä, miten ne kaikki saa siirrettyä kiintolevylle. Uusien CFast [2.0™] -muistikorttien ansiosta siirtäminenkin onnistuu nyt puolta lyhyemmässä ajassa kuin ennen. Eron huomaa etenkin silloin, kun lataa täyttä 128 Gt:n kortillista kuvia kiintolevylle. Monta tällaista pientä etua yhdessä tekee erosta suuren."

Aina terävänä

EOS-1D X- ja EOS 7D Mark II -kameroiden tavoin EOS-1D X Mark II -mallin automaattitarkennusjärjestelmää voidaan säätää kuvattavan toiminnan mukaan. Richardin mukaan niin täytyykin tehdä, jotta tarkennus toimisi mahdollisimman hyvin. "Kameran toimintaa täytyy hienosäätää automaattitarkennuksen case-kuvausasetusten avulla", hän sanoo. "Case-asetuksilla säädetään tarkennusherkkyyttä ja kerrotaan kameralle, kiihtyykö kohteen vauhti tasaisesti vai tekeekö se äkkinäisiä liikkeitä."

"Kamera ennakoi tulevaa kohteen siihenastisten liikkeiden ja valitun case-asetuksen perusteella. Se esimerkiksi tarkastelee kolmea kuvaa, toteaa kohteen liikkuvan 110 kilometrin tuntivauhdilla ja päättelee, missä kohde on puolen sekunnin päästä. EOS-1D X Mark II on niin tarkka siksi, että se pystyy ennakoimaan entistä paremmin."

Richard kuvasi lumilautailijoita yhdellä ensimmäisistä EOS-1D X Mark II -esituotantorungoista. "Kaverit tekevät temppuja ilmassa aivan yllättäen. Sellainen tilanne on kameralle todella haastava, mutta kaikki kuvat onnistuivat ensimmäistä myöten. Ristikkäistyyppisiä antureita on enemmän aukkoa f/8 käytettäessä, ja prosessointiteho on entistä parempi. Tarkennus lukkiutuu kohteeseen, ja kuvaaja voi luottaa saavansa teräviä kuvia."

"Siksi kuvauksessa voi ottaa enemmän luovia riskejä. Voin laskeutua alemmaksi rinnettä, jolloin näyttää siltä kuin lautailija hyppäisi korkeammalle – huolimatta siitä, että kohde tulee näkyviin myöhemmin ja tarkennukseen jää vähemmän aikaa. Voin kokeilla uudenlaisia asioita, koska tiedän kuvien onnistuvan. Voin etsiä uusia kuvakulmia ja vaatia itseltäni kuvauksellisesti enemmän, koska kamera mahdollistaa sen."

Richard kertoo, että päätös siitä, keskitytäänkö EOS-1D X Mark II -mallin kuvanlaatua parannettaessa pikselimäärään vai dynaamiseen alueeseen, tehtiin monien EOS-1D X -käyttäjien kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta. "Oikeaa kehityssuuntaa pohdittiin keskusteluissa, ja minä ja kollegani olimme ehdottomasti sitä mieltä, että dynaamisen alueen parantaminen on oikea ratkaisu. 20 megapikseliä riittää 90 prosenttiin minun kuvaustarpeistani. Muihin tarkoituksiin on olemassa esimerkiksi EOS 5DS ja EOS 5DS R, joita käytän, jos haluan keskiformaatin tasoisia kuvia", hän sanoo.

"Dynaamisen alueen parannukset huomaa heti. Kun valoisissa ja tummissa kohdissa on enemmän yksityiskohtia, kuvanlaadullinen ero on selkeä. Siitä on ehkä enemmän hyötyä JPEG- kuin RAW-kuvaajille: JPEG-kuvia otetaan yleensä silloin, kun on kiire eikä jälkikäsittelyssäkään ole aikaa kirkkaiden ja varjoisien kohtien erilliseen käsittelyyn. Urheilukuvaajat ovat varmasti erityisen tyytyväisiä Mark II -mallin parantuneeseen kuvanlaatuun."

Monipuolista videokuvausta

Richard tunnetaan hänen tavastaan käyttää 4K-videoita valokuvien tuottamiseen: hän irrottaa videoista yksittäisiä 8 megapikselin kuvia. Tähän hän käytti aiemmin EOS-1D C -kameraa, mutta nyt sama onnistuu EOS-1D X Mark II:lla. "Homma on nyt paljon helpompaa", hän sanoo. “Ennen toin video-otokset Applen Aperture-ohjelmaan ja irrotin yksittäisen kuvan siinä, mutta nyt kaikki onnistuu suoraan kamerassa. Toistan vain otosta edestakaisin, jotta löydän juuri oikean kuvan, ja tallennan sen sitten muistikortille JPEG-muodossa yhdellä painikkeen painalluksella."

Onnistuuko valokuvaus nyt siis 60 kuvan sekuntinopeudella? "Periaatteessa, mutta tietyin varauksin. Täydellisistä videoista ei välttämättä saa täydellisiä valokuvia", Richard selittää. "Videokuvauksessa kuvataan 60p-kuvataajuutta käytettäessä yleensä noin 1/90 sekunnin valotusajalla, jolloin kaikki liike tallentuu hieman sumeana. Videoissa se ei haittaa, koska silmä ymmärtää toiminnan ongelmitta. Videosta otettua valokuvaa katsoessaan sitä saattaa kuitenkin todeta, että kuva olisi pitänyt ottaa 1/2000 sekunnin valotusajalla."

"Jos videota ei aio käyttää lainkaan, sen voi toki kuvata käyttäen 1/2000 sekunnin valotusaikaa ja kuvataajuutta 60 kuvaa sekunnissa, ja otoksesta voi sitten valita tietyn hetken. Jos kuvaa esimerkiksi veteen syöksyvää lintua, tämä menetelmä onkin omiaan."

Richard on saavuttanut erinomaisia tuloksia myös käyttäessään EOS-1D X Mark II -kameran videotoimintoja perinteiseen tapaan. Hän sai käyttöönsä yhden ensimmäisistä esituotantokameroista, ja häntä pyydettiin kuvaamaan sillä mainosvideo, jossa esiteltiin kameran videokuvausominaisuuksia – varsin mukava tehtävä siis. "Sain kuvata vapaasti mitä halusin, mikä oli mahtavaa", hän kertoo. "Loppujen lopuksi päätimme mennä sirkukseen!"

Richard kuvasi live-esitystä, joten hän ei oikein voinut pyytää esiintyjiä toistamaan temppuja siinä tapauksessa, että otos ei onnistuisi. EOS-1D X Mark II -kameran mullistava seurantatoiminto pääsi siis osoittamaan, mihin se todella pystyy.

"Yleensä käytän tällaisessa tilanteessa erillistä kamera-assistenttia, jonka ainoa tehtävä on säätää tarkennusta ja pitää kohde terävänä sen liikkuessa. Tässä tapauksessa tarkentajaa ei kuitenkaan ollut, eikä häntä tarvittukaan, sillä kamera hoiti tehtävän", Richard sanoo.

"Kun kamera havaitsee kasvot itse tai kuvaaja napauttaa tiettyjä kasvoja kosketusnäytöllä, kamera alkaa saman tien seurata niitä ja säätää tarkennusta jatkuvasti. Tarkentaa voi silloinkin, kun näkymässä ei ole kasvoja – se onnistuu napauttamalla näytöllä näkyvää esinettä. Vielä vaikuttavampaa on se, että Wi-Fi-yhteyttä käytettäessä sama onnistuu myös puhelimen tai taulutietokoneen näytöltä. Kun siis kuvasimme sirkusvideota, pystyin kävelemään B-kuvaajan vierellä iPadini kanssa ja toimimaan sekä ohjaajana että tarkennusassistenttina yhtä aikaa!"

Tästä on erityisen hyvä esimerkki yhdessä otoksessa: "Videolla on hetki, jossa tarkennus viipyy erään tytön silmäripsissä hänen laittaessaan ripsiväriä. Kyseessä on leikkisä otos, joka onnistui upeasti."

"EOS-1D X Mark II:n tekniikka mahdollisti jälleen entistä luovemman työskentelyn: pääsin lähemmäksi ja pystyin käyttämään pidempiä objektiiveja. Kameran ansiosta voin toimia vapaammin kuin aiemmin ja liikuskella ympäriinsä. Sen kanssa voi kokeilla sellaista, mitä ei yleensä välttämättä kokeilisi. Esimerkiksi pienen budjetin tuotannossa ei välttämättä ole varaa kamera-assistenttiin, joten tällaisia otoksia ei normaalisti edes yritettäisi kuvata. Nyt ne kuitenkin onnistuvat. Kamera toimii loistavasti yhdessä hiljaisten STM-objektiivien kanssa, mutta kohteen seuranta onnistuu myös tavallisia objektiiveja käytettäessä."

Enemmän mahdollisuuksia

Richardin EOS-1D X Mark II -mallista saamien kokemusten perusteella kameraa voi kuvailla ehkä parhaiten toteamalla, että se antaa enemmän mahdollisuuksia. "Ennen valokuvaajat saattoivat sanoa kuvaavansa pelkästään urheilua tai pelkästään ihmisiä. Tällaiset rajoitukset tekevät töiden löytämisestä kuitenkin vaikeampaa. Valokuvaajat haluavat laajentaa kokemuspiiriään, kuvata enemmän erilaisia kohteita ja kokeilla uusia ja kiinnostavia työtapoja. Tällöin EOS-1D X Mark II -kameran toimintojen kaltaiset ominaisuudet ovat hyödyllisiä."

"Pystymme ikuistamaan nopeasti ohi kiitäviä hetkiä ja kokeilemaan rajoja urheilu-, uutis- ja luontokuvauksessa. Saamme parempia kuvia ilman kuvankäsittelyä, ja voimme tallentaa upeita 4K-otoksia 60 kuvan sekuntinopeudella aiempaa helpommin. Tämä avaa uudenlaisia mahdollisuuksia. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan kameraa: sen voi vaikka vuokrata viikonlopuksi ja katsoa, mihin sillä pystyy. Kyseessä on verrattoman monipuolinen paketti, ja sen mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää."

Lisätietoja valokuvaajasta

Katso koko profiili