Model poses next to flowers

Lorenzo Agius

Ero on dynamiikassa

Lorenzo Agius
Lorenzo Agius

Lähettiläs


EOS 5D Mark IV:stä on moneksi. Muotokuvaaja Lorenzo Agiusin käsissä sen nopeus, kuvanlaatu ja joustavuus pääsivät todella oikeuksiinsa.

Suurten asiakkaiden muoti- ja muotokuvaukset pitävät Lorenzo Agiusin kiireisenä. Miehen aikataulusta löytyi kuitenkin helposti tilaa, kun hänelle tarjoutui tilaisuus kokeilla yhtä ensimmäisistä EOS 5D Mark IV -kameran esituotantoversioista.

Pitkän viikonlopun aikana hän järjesti kuvaukset sekä studiossaan että sen ulkopuolella ja testasi käytännössä kameran kaikkia uusia ominaisuuksia. Tekikö kamera vaikutuksen? ”Kamera on mielestäni melko täydellinen”, Lorenzo kertoo, ja kehuu erityisesti nopeuden ja kuvanlaadun yhdistelmää. ”Pystyn kuvaamaan paljon nopeammin kuin EOS 5DS:llä, mistä on todella etua. Muoti- ja muotokuvauksissa juuri oikean hetken ikuistaminen saattaa vaatia hyvin suurta kuvausnopeutta.”

EOS 5D Mark IV ikuistaa 30 megapikselin RAW-kuvia jopa 7 kuvan sekuntivauhdilla. Valtavan tietomäärän käsittelyn tekee mahdolliseksi DIGIC 6+ -prosessori, joka parantaa myös kuvien laatua. ”Kun kuvasin studion ulkopuolella, huomasin heti saavani kuviin suuremman dynaamisen alueen. Vaikka valaistus muuttuisi yllättävästi tai kohde liikkuisi hieman pois valosta, tiedän, että saan kirkkauden takaisin jälkikäsittelyssä kuvanlaatua uhraamatta.

Havaintoni sai vahvistuksen myöhemmin, kun käsittelimme ja tutkimme tarkemmin näiden kuvauksien otoksia. Studion ulkopuolella joutuu usein odottamattomiin tilanteisiin. Jos paras ilme tallentuu kuvaan, jossa valaistus ei ole ihanteellinen, minun on pystyttävä korjaamaan valotusta jälkikäteen. Suuri dynaaminen alue on työssäni todella tärkeä, ja tässä kamerassa liikkumavaraa riittää.”

Joustavuus ja mahdollisuus selvitä odottamattomista tilanteista näkyvät myös muissa EOS 5D Mark IV:n ominaisuuksissa. ”EOS 5D Mark III on mielestäni aina tuottanut hyviä kuvia myös korkeilla ISO-herkkyyksillä – pystyin hyvin valitsemaan herkkyydeksi 1500–1800. Samoilla herkkyyksillä EOS 5D Mark IV on vielä merkittävästi parempi, ja olen melko varma, että pystyn nostamaan herkkyyttä entisestään. Tällöin voin käyttää missä tahansa tilanteessa haluamaani aukkoa ja valotusaikaa”, hän kertoo.

”Eikä pidä unohtaa Dual Pixel RAW -muotoa – se on uskomaton!” hän muistuttaa. "Kuvaan mielelläni suurilla aukoilla, jotta saan kapean terävyysalueen. Tällöin pieniinkään tarkennusvirheisiin ei ole varaa, jos käytän esimerkiksi EF 85mm f/1.2L II USM -objektiivia suurimmalla aukolla. On äärimmäisen turhauttavaa menettää muuten upea kuva vain sen takia, että yksi silmä on sumea tai että kohde on liikkunut hieman juuri ennen kuvanottohetkeä. Kuvaamalla Dual Pixel RAW -tiedostoja voin säätää kriittistä tarkennuspistettä vielä kuvan ottamisen jälkeen.

"Rehellisesti sanoen en tiedä, miten tätä kameraa voisi vielä parantaa. Onneksi se ei ole minun ongelmani."

Yhdessä kaikki nämä ominaisuudet varmistavat, että saan aina talteen parhaat hetket huolimatta tarkennuksen, valotuksen tai valaistuksen ongelmista. Parasta tässä kamerassa onkin, että se antaa minulle lisää vapautta ja uudenlaisia mahdollisuuksia. Saan enemmän tilaisuuksia täydellisen kuvan ottamiseen, mikä on todella tärkeää. Kun aikaa on vain muutama minuutti kiireisen julkkiksen kanssa, yhtään tilaisuutta ei halua hukata. Canon on säästänyt minut väärin tarkentuneiden tai huonosti valotettujen kuvien häpeältä – kiitos siitä!”, hän sanoo.

Uusi tapa nähdä asiat

Joidenkin muiden uusien EOS-kameroiden tapaan EOS 5D Mark IV voi Kuvaus näytöllä -tilassa seurata kuva-alalla olevia ihmisiä ja säätää tarkennusta siten, että kohteet säilyvät terävinä. Tästä on tietysti etua videokuvaajille, mutta Lorenzo hyödynsi tekniikkaa myös stillkuvauksissa.

”Asetin kameran jalustalle, käynnistin Kuvaus näytöllä -tilan ja lukitsin tarkennuksen kuvauskohteeni kasvoihin. Näin pystyin kuvaamaan katsomatta etsimeen ja asettumaan jopa hieman sivuun kamerasta, minkä ansiosta pystyin olemaan paremmin vuorovaikutuksessa kohteeni kanssa”, hän selittää. ”Kun kamera poistetaan yhtälöstä, voin keskustella henkilökohtaisemmin kohteen kanssa.”

Lorenzo käytti Kuvaus näytöllä -tilaa etänä taulutietokoneella, joka oli kytketty EOS 5D Mark IV -kameraan Wi-Fi-yhteydellä ja Canon Camera Connect -sovelluksella. Näin hän pystyi myös ohjaamaan kameraa ja ottamaan kuvia etäältä, mikä toi hänen mieleensä entisajan kamerat.

”Tämä oli vähän kuin olisin palannut takaisin Richard Avedonin ja kumppanien aikaan: Avedon ei katsonut 10x8-kameransa objektiivin läpi, koska hän ei voinut. Hän seisoi kameran vieressä ja jutteli kohteen kanssa, ja juuri näin toimin EOS 5D Mark IV:n kanssa. Se oli mahtavaa! Sain teräviä kuvia ja parempia ilmeitä – ikään kuin minulla olisi ollut tarkennusavustaja ja valaisija, vaikka kuvasin stillkuvia.”

Lorenzo sanoo tämän työskentelytavan muistuttavan hitaasta ja harkitsevasta kuvaustavasta, joka on tyypillistä elokuvakuvaamiselle. ”Digitaalinen kuvaaminen on usein aika automaattista: painat vain nappia, ja jos kuva ei onnistu, ehkä seuraava tai sitä seuraava on parempi. Ottamalla riittävästi kuvia pääsee lopulta hyvään lopputulokseen, mutta se on mielestäni hieman laiskaa. Kuvaamalla hitaasti ja keskittymällä enemmän kohteeseen sain paljon enemmän onnistuneita kuvia. Olin ikään kuin tietoisempi kuvaamisesta.”

"Kun kamera poistetaan yhtälöstä, voin keskustella henkilökohtaisemmin kohteen kanssa."

Lorenzo Agius photographs with EOS 5D Mark IV

Jokapaikanhöylä

EOS 5D Mark IV:ää on kuvattu yleiskameraksi, ja Lorenzo yhtyy tähän näkemykseen – huomauttaen tosin, että monipuolisuus ei perustu kompromisseihin. ”Uskon, että tästä kamerasta on iloa kaikenlaisessa valokuvaamisessa ja se avaa uusia mahdollisuuksia erilaisille kuvaajille", hän toteaa. ”Jos teet journalistista työtä ja kuvaat paljon hämärässä, hyvä kuvanlaatu suurella ISO-herkkyydellä on iso etu. Urheilu- ja luontokuvaaja hyötyy erityisesti 7 kuvan sekuntinopeudesta ja automaattitarkennusjärjestelmästä, joka on samankaltainen kuin EOS-1D X Mark II:ssa. Minun kaltaiseni muotokuvaaja pystyy puolestaan tekemään helposti yhdellä kameralla kaiken tarvittavan.”

”Tarkennus, nopeus ja kuvanlaatu. Avustajani ja jälkikäsittelijäni, jotka näkivät minun käyttävän kameraa ja myös lopulliset tiedostot, olivat todella vaikuttuneita. Leuat suorastaan loksahtivat”, hän kertoo.

Lorenzolla on myös kaksi EOS 5DS -kameraa. ”Varmaan käytän niitä vielä satunnaisesti, jos tarvitsen välttämättä lisätarkkuutta mainostaulukuvia tai vastaavia varten, mutta EOS 5D Mark IV on nopeampi, sen dynaaminen alue on suurempi, se tarkentaa paremmin ja se on muutenkin joustavampi Dual Pixel RAW:n kaltaisten ominaisuuksien ansiosta. Itse asiassa tämä taitaa olla ensimmäinen kamera, josta ei tunnu puuttuvan mitään.”

”Kamera vie kuvaamisen todella uudelle tasolle, eikä mikään siinä ollut minulle pettymys. Olitpa sitten ammattilainen tai amatööri, saat parempia kuvia ja pystyt pelastamaan otoksia, jotka olisit aiemmin menettänyt. Rehellisesti sanoen en tiedä, miten tätä kameraa voisi vielä parantaa. Onneksi se ei ole minun ongelmani.”

Lähettiläät ja tarinat

Canon Ambassador Lorenzio Agius uses EOS 5D Mark IV

Inspiraatiota

Katso, kuinka EOS 5D Mark IV suoriutuu ammattikuvaajien käsittelyssä

Katso mestarin vinkit