Eddie Keogh – EOS-1D X Mark II

eddie_keogh.jpg

Tutustu toimintasankareihin

Eddie Keogh

Katso video

”Voisin ottaa sen heti käyttöön. Se on todella niin hyvä.”

Eddie Keogh on arvostettu urheilukuvaaja, joka tekee säännöllisesti freelancer-töitä Reutersille. Hän on myös Canonin lähettiläsohjelman jäsen, joka tuntee EOS-järjestelmän kuin omat taskunsa ja joka pääsi ensimmäisten joukossa kokeilemaan EOS-1D X Mark II -kameraa. Eddie kertoi meille kameran nopeudesta ja eduista heikossa valaistuksessa...

Eddien haasteena oli kokeilla EOS-1D X Mark II -kameraa Lontoon Lee Valley VeloParkissa. Legendaarinen pyöräilystadion rakennettiin Lontoon olympialaisia varten, ja paikalliset pääsivät todistamaan siellä brittien riemukkaita voittoja Sir Chris Hoyn ja Victoria Pendletonin johdolla kesällä 2012. Sattumalta 2012 oli myös vuosi, jolloin Eddie sai alkuperäisen EOS-1D X:nsä, joten paikka oli varsin sopiva luottokameran korvaajan testaamiseen. Mutta sujuiko kaikki kuin tanssi? Annetaan Eddien kertoa itse...

”Kun sain kameran käteeni, se tuntui heti hyvältä”, hän aloittaa. ”Kamerasta saa itsevarman otteen ja se tuntuu kädessä vieläkin paremmalta kuin edeltäjänsä. Aina kun Canon esittelee uuden kameran, pohdin miten se voisi taas olla parempi kuin aiempi malli. Tämän kameran kohdalla muutos on todella selvä.”

”Ajatuksenani oli mennä pyöräilystadionille kuvaamaan sisäpyöräilyä”, hän paljastaa. ”Olen kuvannut siellä maailmanmestaruuskilpailuja ja paralympialaisia, joten paikka on minulle tuttu. Tiesin sen sopivan erinomaisesti kameran kokeilemiseen. Hankala valaistus pani kameran todelliseen testiin: tarkoitus oli kuvata nopeasti liikkuvia kohteita sisällä hämärässä lyhyellä valotusajalla. Pääsin siis todella kokeilemaan kameran rajoja. Kennon ISO-herkkyys teki minuun vaikutuksen, sillä huomasin saavani ISO 3200 -asetuksella vastaavia kuvia kuin käyttäessäni ISO 1600 -herkkyyttä EOS-1D X:llä."

”Kameran käsittely sujui hyvin luonnollisesti”, hän pohtii. ”Erityisesti jatkumo tämän kameran ja vanhan EOS-1D X:n välillä miellyttää minua. Jos saisin kameran käteeni nyt, voisin ottaa sen ongelmitta kuvausreissuun heti huomenna.”

Eddie oli erityisesti kiinnostunut parannuksista automaattitarkennuksen nopeuteen ja kohteen seurantaan. ”Kokeilin kohteen seuraamista kuvaamalla ohi kiitäviä pyöräilijöitä, jotka saapuivat kuvaan kokonaisina ja liikkuivat sitten lähemmäs niin, että heistä mahtui kuva-alaan vain yläruumis”, hän muistelee. ”Kuvasin sarjoja 14 kuvan sekuntinopeudella, ja jokainen kuva oli terävä – johdonmukaisen terävä. Katselin kuvia kameran näytöltä ja tarkennus oli jokaisessa kohdallaan. Joukossa ei ollut yhtään huonoa otosta. Neljäntoista kuvan tallentamisesta sekunnissa [AF/AE-tilassa] ei ole iloa, jos tarkennus on pielessä kymmenessä kuvassa...”

Eddie jatkaa: ”Kamera myös lukittuu kohteeseen aavistuksen nopeammin. Kyse on tietysti vain nanosekunneista, mutta toisaalta nanosekunnissa pallo ehtii jo pelaajan jalasta 15 sentin päähän. Meidän työssämme marginaalit ovat pienet: oikea hetki kestää vain sekunnin tuhannesosan, minkä jälkeen se on ohi. Juuri tästä syystä EOS-1D X Mark II on iso askel eteenpäin. Siinä on loistava puskuri, ja Dual DIGIC 6+ -prosessorit käsittelevät tietoja todella vaikuttavalla tavalla."

”Kun uusi laite on parempi, nopeampi ja kätevämpi käyttää, se helpottaa työtäni”, hän nauraa. ”Muistan vielä 64 Mt:n CompactFlash-kortit, joiden kirjoitusnopeus oli todella hidas. Jos käyttäisin sellaista 14 kuvan sarjan kuvaamiseen, odottelisin kuvien tallentumista koko päivän! CFast-kortti on siis todellinen etu. EOS-1D X Mark II -kameran puskuriin mahtuu 170 RAW-tiedostoa, mikä on uskomatonta. Valokuvaajan näkökulmasta pahinta on menettää hyvä kuvaustilaisuus jostakin itsestä riippumattomasta syystä, kuten puskurin täyttymisen tai hitaan prosessorin takia. Kameran pitää selvitä sille annetusta tehtävästä, joten EOS-1D X Mark II -kameran huippunopeat prosessorit ja suuri puskuri ovat oikein tervetullut uudistus.”

Selkeä ja terävä näyttö

Eddien kokemukset terävästä kuvasta saivat jatkoa kameran takana, kun oli aika käydä otoksia läpi. ”Kameran 1,6 miljoonan pikselin takanäyttö on mahtava”, Eddie kehuu. ”Se on todella merkittävä parannus EOS-1D X:ään verrattuna. Käytän näyttöä nykyään paljon aiempaa enemmän, joten terävämmästä kuvasta on minulle aidosti hyötyä. Usein minun on tarkistettava kuvan terävyys pelissä nopeasti. Uuden näytön ansiosta se on mahdollista.”

”Tähän liittyen EOS-1D X Mark II -kamerassa on myös nerokas uusi toiminto”, hän paljastaa ”Tarkoitan tietysti rajaa ja lähetä -toimintoa, josta on paljon iloa erityisesti kaltaisilleni urheilukuvaajille. Toiminnon avulla voin rajata kuvan kamerassa ja tallentaa sen sitten uudeksi JPEG-tiedostoksi. Urheilukuvista 95 prosenttia rajataan jälkikäteen. Asiakkaalle lähetetään hyvin harvoin rajaamattomia kuvia, joten tämä toiminto säästää rutkasti aikaa."

Hän jatkaa vielä: ”Me valokuvaajat saatamme olla aika tarkkoja siitä, miten kuviamme käytetään, kun olemme lähettäneet ne eteenpäin. Rajaamisella on iso merkitys kuvan vaikuttavuuteen, joten mahdollisuus rajata kuva jo kamerassa ennen sen lähettämistä on todella tervetullut.”

Tervetullut on myös sisäinen GPS, joka nähdään nyt ensimmäistä kertaa EOS-1D-sarjan järjestelmäkamerassa. Eddie selittää: ”Tämä on itse asiassa todella tärkeä ominaisuus. Kun moni valokuvaaja lähettää kuvasarjoja samasta maalista, EOS-1D X Mark II -kameran osalta tiedämme, että kuvanottohetki vastaa varmasti tapahtumahetkeä. Kuvien aitoudesta ei siis tarvitse kiistellä. Kameran kelloakaan ei tarvitse säätää käsin. EOS-1D X Mark II -kameran kanssa tiedän, että kenttätapahtumat ja valokuvani vastaavat tarkasti toisiaan.”

Liikkuvaa kuvaa

Eddiellä oli pyöräilystadionilla mukana viisi suosikkiobjektiiviaan: EF 11–24 mm f/4L USM, EF 14 mm f/2.8L II USM, EF 24–70 mm f/2.8L II USM, EF 70–200 mm f/2.8L IS II USM ja EF 400 f/2.8L IS II USM. ”EOS-1D X Mark II toimi kaikkien kanssa erinomaisesti”, hän vakuuttaa. ”Tarkennus oli tarkka ja nopea – paljon parempi kuin EOS-1D X:ssä – ja 4K-videokuvauksen ansiosta voisin tarvittaessa kuvata myös videoita Kuvaus näytöllä -tilassa. Kosketusnäyttöohjaus ja Dual Pixel CMOS -automaattitarkennus mahdollistavat sulavan tarkennuksen myös liikkuvan kuvan osalta. Valokuvaajilta pyydetään nykyään paljon myös videoita – erityisesti Reutersilla, joka pyrkii tarjoamaan asiakkailleen entistä enemmän sisältöä – joten videokuvaustoiminto on erinomainen lisä kameraan.

”Yhteenvetoni on, että EOS-1D X Mark II -kameralla pystyn ottamaan enemmän kuvia paremmalla laadulla ja lähettämään ne nopeammin eteenpäin uudella Wi-Fi-lähettimellä", Eddie päättää. ”Mielestäni kamera on merkittävä edistysaskel verrattuna EOS-1D X:ään ja loistavan rajaa ja lähetä -toiminnon ansiosta se on todella hyvä kamera kaltaisilleni kuvaajille. Missä voin tehdä tilauksen?"

Lisätietoja valokuvaajasta

Katso koko profiili