Canon Inc: taustatietoa

Canon Inc: taustatietoa-PDF

Lataa Canon Inc. Ltd:n taustatiedot [PDF, 149 Kt]

Yritys: Canon Inc. on yksi maailman johtavista yritysten ja kuluttajien kuvantamisratkaisujen kehittäjistä ja tuottajista. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tokiossa, Japanissa. Canonin edeltäjä Precision Optical Instruments Laboratory perustettiin 1933, ja vuotta myöhemmin yhtiö julkisti Kwanonin, Japanin ensimmäisen verhosuljinkameran prototyypin. Vuonna 1937 yhtiö uudelleenorganisoitiin ja nimeksi tuli Precision Optical Industry Co., Ltd Nykyisin yrityksen tuotanto-ohjelmassa on laaja valikoima monitoimilaitteita, digitaalisia painokoneita, tulostimia ja kameroita sekä televisiotuotanto-objektiiveja, puolijohdetuotannon laitteita ja lääketieteellisia tutkimuslaitteita asiakkaiden moninaisiin tarpeisiin. Canon-brändi on tunnettu ja siihen luotetaan kaikkialla, niin kuluttajien keskuudessa kuin yritysmaailmassakin.

Kyosei-yritysfilosofia: Canonin yritysfilosofia tiivistyy japaninkieliseen ilmaisuun Kyosei, joka tarkoittaa elämistä ja työskentelemistä yhdessä yhteisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Tämä filosofia näkyy kaikessa Canonin toiminnassa kestävien tuotantomenetelmien kehittämisestä aina kuluttajillle tarjottavaan monipuoliseen tuotevalikoimaan.

Strategiset painopisteet: Canon pyrkii nopeilla muutoksilla vakaaseen kasvuun tavoitteenaan nousta maailman sadan parhaan yrityksen joukkoon. Tavoitteen saavuttamisessa ovat avainasemassa laajentuminen uusille liiketoiminta-alueille, kuten lääketieteelliseen kuvannukseen, valokuvien tuotantopainatukseen, verkkokameroihin, elokuvatuotantoon ja virtuaalitodellisuuden ratkaisuihin sekä liiketoiminnan laajentaminen fuusioiden ja yritysostojen kautta. Kolmen alueellisen pääkonttorin ansiosta innovointi tehostuu ja tuotteita voidaan valmistaa lähempänä kohdemarkkinoita, mikä edistää Canonin strategian toteuttamista ja yhtiön kasvua eri puolilla maailmaa.

Talousluvut: Canon Inc:n liikevaihto tilivuoden 2014 toisella neljänneksellä oli 926,8 miljardia jeniä (9,2 miljardia dollaria tai 6,7 miljardia euroa).
*Summat on muunnettu lukijan avuksi. Käytetyt valuuttakurssit ovat tilivuoden 2014 toisen neljänneksen osalta 101 JPY = 1 USD ja 138 JPY = 1 euro, jotka vastaavat likimäärin Tokion valuuttamarkkinoiden vaihtokursseja 30. kesäkuuta 2014.

Yritysrakenne: Canon uskoo, että yhtiön jatkuvan menestyksen avain on tuotekehityksen, tuotannon ja myynnin hajauttaminen kaikkiin maanosiin.

Canonilla on maailmanlaajuisesti noin 194 000 työntekijää. Konsernilla on tuotanto- ja myyntiyhtiöitä Japanissa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Euroopassa, Aasiassa ja Oseaniassa. Lisäksi yhtiöllä on maailmanlaajuisen tutkimus- ja kehitysverkoston muodostavia yrityksiä Yhdysvalloissa, Euroopassa, Aasiassa ja Australiassa.

Tärkeimmät tuoteryhmät

Yritysratkaisut: toimistokäyttöön tarkoitetut, verkkoyhteydellä varustetut monitoimilaitteet, verkkoyhteydellä varustetut värimonitoimilaitteet, henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitetut, verkkoyhteydellä varustetut monitoimilaitteet, toimistokopiokoneet, täysvärikopiokoneet, kopiokoneet henkilökohtaiseen käyttöön, lasertulostimet

Tuotantotulostusratkaisut: suurkuvamustesuihkutulostimet, digitaaliset tuotantopainokoneet

Kuluttajaratkaisut: digitaaliset järjestelmäkamerat, digitaaliset kompaktikamerat, vaihdettavat objektiivit, digitaaliset videokamerat, mustesuihkumonitoimilaitteet, mustesuihkutulostimet, valokuvaskannerit, TV-lähetyslaitteet, laskimet

Teollisuustuoteratkaisut: puolijohdelitografialaitteet, nestekidenäyttölitografialaitteet, lääketieteelliset kuvannuslaitteet, silmälääketieteelliset laitteet, magneettipäät, mikromoottorit, tietokoneet, kämmenpäätteet, asiakirjaskannerit

Valmistus ja tuotanto: Canon kehittää jatkuvasti tuotantoprosessejaan ja pyrkii toimittamaan asiakkailleen entistä laadukkaampia tuotteita entistä nopeammin. Canon uudistaa tuotantomenetelmiään prosessin jokaisessa vaiheessa raaka-aineiden hankinnasta tuotantoon ja jakeluun. Tämä onnistuu merkittävien innovaatioiden, kuten solutuotannon ja tuotannon automatisoinnin ansiosta. Canon kiinnittää huomiota myös toimintansa ympäristövaikutuksiin. Yritys käyttää mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavia materiaaleja ja huolehtii tuotetoimitustensa energiatehokkuudesta.

Vuonna 1961 perustettu Toriden tehdas valmistaa Canonin yrityskäyttöön tarkoitettuja kuvantamislaitteita. Canonin ainutlaatuinen solutuotanto otettiin tehtaalla käyttöön jo 14 vuotta sitten.

Solutuotantojärjestelmässä tuotteet kootaan alusta loppuun pienissä työryhmissä, soluissa. Näin liukuhihnat ovat jääneet historiaan. Kunkin työntekijän suorittamat toimenpiteet perustuvat henkilökohtaisiin taitoihin. Tämä tuotantomenetelmä on lisännyt tuotannon tehokkuutta huomattavasti, ja se tuo myös joustavuutta tuotantomääriin.

Tutkimus, tuotekehitys ja teknologia: Canon keskittää merkittävästi resursseja tutkimukseen ja tuotekehitykseen, mikä on välttämätöntä ainutlaatuisten tuotteiden valmistamisessa. Vuonna 2013 yritys sijoitti 306,3 miljardia jeniä (yli 8 % liikevaihdosta) tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Vuonna 2013 yritykselle myönnettiin Yhdysvalloissa 3 825 patenttia*, mikä oli kolmanneksi eniten kaikista yrityksistä. Canon on ollut Yhdysvaltain patenttilistalla viiden kärjessä jo 28 vuotta peräkkäin.

Canonin viisi uniikkia teknologiaa muodostavat perustan kaikille nykyisille tuotteille sekä tulevaisuuden innovaatioille:

kuvanmuodostusteknologia – objektiivien, kuvakennojen ja kuvaprosessorien korkea resoluutio ja erinomainen kuvanlaatu

elektrofotografia – ytimenä lasertulostimissa ja monitoimilaitteissa, jotka on arvioitu maailman parhaiksi

mustesuihkuteknologia – mikroskooppisen pienet mustepisarat (1 pikolitra = litran triljoonasosa) mahdollistavat jopa DNA-sirujen valmistuksen

fotolitografia – puolijohdetuotannossa yhdistyvät optiikka ja nanoteknologia

näyttöteknologia - uuden sukupolven litteänäyttöteknologia tuottaa korkean kuvanlaadun, ja sen energiankulutus on alhainen

Lisätietoa Canon-konsernin toiminnasta osoitteessa www.canon.com.

* Lähde: Yhdysvaltojen patentti- ja tavaramerkkivirasto. Laskenta perustuu viikottain ilmoitettuihin kokonaismääriin.