Suomen Canon tukee Chasing the Spot 2020 -hanketta ja rullalautailijoita matkalla Tokion olympialaisiin

Vasemmalta Jaakko Ojanen, Onni Saltevo, Lizzie Armanto ja Eetu Toropainen, kuvaaja Keke Leppälä, kalusto Canon EOS-1D X Mark II + EF 85mm f/1.2L II USM 1/1000 f6.3 ISO200

Tokion olympialaisissa 2020 kilpaillaan ensimmäistä kertaa skeittauksen olympiamitaleista. Chasing the Spot 2020 -hankkeen aikana seurataan Suomen skeittauksen maajoukkueen matkaa ympäri maailmaa käytävissä karsintakilpailuissa. Olympialaisissa lajeina ovat Street sekä Park ja yhteensä 80 skeittaria pääsee tavoittelemaan palkintosijoja. Ennen olympialaisia järjestetään kovatasoisia kansainvälisiä karsintakilpailuja, joihin Suomen rullalautaliitto valitsee joukkueen. Jokaiseen karsintakilpailuun valitaan joukkue erikseen.

Skeittaamisen perusidea on liikkua ja/sekä tehdä laudalla erilaisia temppuja. Skeittaaminen on hauska, fyysisesti ja henkisesti vaativa laji. Skeittaus on vahvasti elämäntapa laji, joka sitoo nuoret ja aikuiset yhteen. Joukkueessa on jo nähty lukuisia nykyisiä ja tulevia tähtiä kuten Jaakko Ojanen, Eetu Toropainen, Onni Saltevo sekä suomalais-amerikkalainen Lizzie Armanto.

”Chasing the Spot -hankkeen avulla mahdollistetaan Suomen skeittauksen maajoukkueen matkat ympäri maailmaa pidettäviin olympiakarsintakilpailuihin. Canon on mukana tukemassa modernia suomalaista huippu-urheilua hankkeen yhteistyökumppanina. Perinteisen sponsoroinnin lisäksi Canon varustaa tuotteillaan Suomen tunnetuimman skeittikuvaajan Keke Leppälän, jonka kuvien kautta pääsee seuraamaan skeittaajien matkoja @chasingthespot Instagram-tililtä”, avaa hankkeen taustoja projektivastaava Samuli Heino.

Valokuvaaja Keke Leppälä jatkaa: ”Skeittikuvauksessa ajoitus on todella tärkeää, jotta kuva saadaan näyttämään parhaalta skeittaajan, tempun, tyylin sekä visuaalisuuden puolesta. Koska kaikki tapahtuu todella nopeasti ja kameran tulee reagoida välittömästi laukaistessa, valintani Rio de Janeiron karsintakilpailuun marraskuussa oli helppo: Canon EOS-1D X Mark II. Tämän kameran nopeus esimerkiksi kuvasarjojen ottamiseen tempusta tai yhdistelmistä on ylivertainen ja tempun jokainen vaihe saatiin helposti tallennettua.”

Canon EOS-1D X Mark II tarjoaa kuvaajalle huippunopeaa suorituskykyä nopeaan toimintaan. Kameran sydän on Canonin kehittämä CMOS-kenno, jonka kyky kerätä valoa ja muuttaa valo digitaaliseksi signaaliksi lisäävät kennon herkkyyttä, mikä vähentää kohinaa sekä suurella että pienellä ISO-herkkyydellä. Suuri valotusvara tuo puolestaan esiin pimeiden alueiden yksityiskohdat.

Canon Inc. sponsoroi Tokion olympialaisia, joten Suomen Canon on ylpeänä mukana tukemassa uutta olympialajia ja skeittareiden matkaa Tokioon 2020.

Lisätietoja: Canon Oy, Teija Tamminen-Saremaa, teija.tamminen-saremaa@canon.fi, p. +358 40 7175604