Colorado suurkuvatulostimia asennettu jo yli 1000 asiakkaalle

Canon on asentanut maailmanlaajuisesti yli tuhannelle asiakkaalle Colorado-sarjan suurkuvatulostimia, jotka pohjautuvat UVgel-teknologiaan. Syyskuusta 2019 alkaen Colorado 1640 ja 1650 -tulostimilla tulostettiin kuukausittain yhteensä yli miljoona neliömetriä. Colorado-tulostinten menekki kasvaa nopeasti, ja jokainen laite tuottaa suurempia tulostusmääriä kuin alun perin ennustettiin. Asiakkaista 16 prosenttia tulostaa yli 25 000 neliömetriä vuodessa jokaisella Colorado-laitteella.

Dirk Brouns, Canonin Océ Technologies yhtiön Large Format Graphics -yksikön varatoimitusjohtaja

Colorado 1640 -tulostimen käyttäjien palautteessa korostuu tulostimen tuottavuus ja soveltuvuus lopputuotteisiin, joissa ennen on tarvittu laminointia. Puolalaisen graafiseen taiteeseen keskittyneen Studio Bellin omistaja Bartosz Swiderski kommentoi Colorado 1640 -tulostimen suoritustehoa: ”Colorado 1640 on erittäin tehokas laite – sen keskimääräinen nopeus 40 m2/h on yli nelinkertainen siihen nähden, mitä olemme aiemmin pystyneet tarjoamaan asiakkaillemme. Se tarkoittaa, että voin nyt tulostaa toimistoasiakkaalle yhden valokuvatapettiprojektin päivässä, kun ennen siihen kului neljä päivää.”

Suomalaisella sisältöpalveluja tarjoavalla Granolla on ollut käytössä Colorado-tulostin jo noin puolentoista vuoden ajan. Myös he nostavat esille tulostimen tehokkuuden: ”Colorado on helppokäyttöinen ja toimintavarma. Nopeus ja töiden läpimenoaika ovat parantuneet sen myötä huimasti, minkä ansiosta olemme pystyneet vastaamaan kasvaviin tuotantomääriin”, kertovat tuotantopäällikkö Laura Ringman ja tulostusoperaattori Tommi Salminen Granon Hämeenlinnan toimipisteestä.

Aiemmin tänä vuonna FESPA 2019 messuilla Canon esitteli Colorado-sarjan toisen jäsenen, Colorado 1650 -tulostimen. Sen uusi joustava muste soveltuu paremmin tuotteille, joita tarvitsee laskostaa, kääriä tai taivuttaa. Tällaisia ovat esimerkiksi kehystetyt canvas-tulosteet, taustavalaistut tekstiilimateriaalit, tapetit sekä ulkotiloihin sijoitettavat tulosteet tarrasovellukset ja 2D-ajoneuvografiikat mukaan lukien. Uusi malli käyttää myös ainutlaatuista FLXfinish-teknologiaa. Sen avulla asiakas voi valita matta- tai kiiltäväpintaisen lopputuloksen tulostusmateriaalia vaihtamatta. Teknologia tarjoaa siis entistäkin laajemmin käyttösovelluksia ja vähentää laminoinnin tarvetta.

Yksi asiakkaista on tulostuspalveluita tarjoava De Resolutie Alankomaissa. De Resolutien toinen omistaja Jeffrey Vermaat selittää: ”Etsimme tulostimia, joilla voi yhdistellä erilaisia materiaaleja voidaksemme kehittää uusia tuotteita ja konsepteja – se on vahvuutemme. Voimme tulostaa kiiltäviä tulosteita mattapaperille ja mattatulosteita kiiltävälle materiaalille. Sovellusvaihtoehdot antavat sisustusalan toimijoille, kuten meille, monia uusia liiketoimintamahdollisuuksia.”

Yhdysvaltalaisen The Freeman Companyn grafiikkateknologian johtaja Constantin Serban on hiljattain laajentanut Colorado-kalustoaan. Hänellä on nyt kymmenen Colorado 1640 ja kymmenen Colorado 1650 -tulostinta. PRINTING United 2019 messuilla Canon nimitti The Freeman Companyn vuoden 2019 ykkösasiakkaakseen, sillä yhtiöllä on maailman suurin määrä Colorado-tulostimia asennettuna.

Canonin Océ Technologies yhtiön Large Format Graphics yksikön varatoimitusjohtaja Dirk Brouns kommentoi kummankin mallin markkinaintressejä: ”Työskentelemme dynaamisella alalla, jossa käyttösovellusvaatimukset kehittyvät jatkuvasti. Filosofiamme tutkimuksessa ja tuotekehityksessä perustuu siihen, että kuuntelemme asiakkaitamme ja teemme läheistä yhteistyötä heidän ja kumppaniemme kanssa, jotta osaamme kohdentaa innovaatiomme asiakkaiden todellisiin vaatimuksiin. Colorado 1640 -tulostimen alkumenestyksen jälkeen havaitsimme uusia kasvumahdollisuuksia tunnistettuamme hyödyt, joita asiakkaat voisivat saavuttaa mattaominaisuuden ja joustavamman musteen avulla. Colorado-sarjan ratkaisuilla voimme nyt täyttää minkä tahansa rullalta rullalle -tulostustarpeen.”

Brouns jatkaa: ”Asiakkaamme nauttivat strategisen innovaatio-ohjelmamme hedelmistä. Olemme keskittyneet kehittämään suurkuvatulostintamme, ainutlaatuista UVgel-mustettamme ja tulostuspäitämme. Yhtenä harvoista siihen kykenevistä digitaalisten tulostimien valmistajista olemme kehittäneet optimoidun tuotantoteknologian, joka täyttää markkinoiden tarpeet.”