Mitä tapahtuu, kun kahdeksan toisilleen täysin tuntematonta henkilöä altistetaan erilaisille kuville?

Canon esittelee uuden pohjoismaisen talvikampanjan teemalla ’Be ready for next year with an open heart!'. Kampanja pitää sisällään useita elementtejä; kampanjasivuston, paikalliset vaikuttajat ja valokuvaajat, sosiaalisen median kanavat, myymälänäkyvyyden sekä jälleenmyyjät omilla verkkoratkaisuillaan ja räätälöidyillä tarjouksillaan. Kaiken kruunaa video, jossa mitattiin kuvien herättämiä tunteita ja reaktioita. Kokeeseen kutsuttiin osallistumaan kahdeksan eri taustaista henkilöä.

Pohjoismainen talvikampanja valmistautuu uuteen vuoteen ja antaa inspiraatiota tulevan vuoden tarinoiden kerrontaan. Kampanjassa on myös mukana useita valokuvaajia sosiaalisen median vaikuttajia kaikista pohjoismaista, Suomesta mukana ovat valokuvaaja Pasi Salminen sekä some-tähti Annika Ollila. Kampanjan kärkenä on koe, jossa mitattiin kuvien herättämiä tunteita. Kahdeksan eri taustaista henkilöä katsoivat 30 eri kuvaa ympäri maailmaa ja samalla mitattiin heidän reaktioitaan esitettyihin kuviin. Tämän kokeen perusteella voidaan todeta, että ihmisten tuntemukset ovat samankaltaisia riippumatta heidän taustastaan, iästään tai sukupuolestaan.

- ”Kuvat yhdistävät ihmisiä ja luovat yhteenkuuluvaisuuden tunteen eroistamme huolimatta. Me haluamme olla mukana kertomassa tarinoita, joita kuvat kertovat. Tarinat kuvien takana tekevät kuvat mielenkiintoisiksi”. kertoo Marketing Director Morten Nørremølle, Canon Nordic.

Kokeen taustaa
Kokeeseen osallistuneiden henkilöiden vastine arvioitiin useiden fyysisten reaktioiden perusteella, jotka syntyivät tahdosta riippumattoman hermoston kautta ja paljastivat, perustuen aikaisempiin kokemuksiin, todellisia tunteita. Kokeessa mitattiin useita asioita, kuten henkilön sykettä, fyysisiä EDA-signaaleja (mm. ihon sähkönjohtavuus ja ihon lämpötila) sekä pupillien laajentumista. Aiempien kokeiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä henkilöiden emotionaalisista reaktioista, ennen kuin heillä itsellään oli ollut aikaa pohtia omia tuntemuksiaan.

Kokeen työryhmä
Golam Reza Sadeghnia, Scientist within visual perception
Mattias Hovgaard, Director
Uncle Grey, Idea and Project Management