Kuvamuistot vaarassa, useammalla kuin yhdellä neljästä suomalaisesta ei ole varmuuskopiota kuvistaan

Useammalla kuin yhdellä neljästä suomalaisesta ei ole lainkaan varmuuskopiota valokuvistaan ja videoistaan. Tulokset tulevat julki pohjoismaisessa tutkimuksessa, jonka Canon toteutti yhdessä markkinatutkimusyritys YouGovin kanssa. Tässä pohjoismaisessa tutkimuksessa suomalaiset jäävät jumbosijalle (liitteenä pohjoismaiset luvut).

Koskaan aiemmin ei ole maailmassa otettu yhtä paljon kuvia ja videoita, mutta ihmiset ovat huolettomia kuviensa suhteen ja tärkeiden kuvamuistojen varmuuskopiointi unohtuu. Pohjoismaisen tutkimuksen mukaan 28 prosentilla suomalaisista ei ole lainkaan varmuuskopiota kuvistaan. 39 prosenttia suomalaista tekee varmuuskopiot kerran kuudessa kuukaudessa, 38 prosenttia puolestaan kerran kuukaudessa. Nämä luvut ovat melko samanlaisia kaikissa pohjoismaissa.

Tutkimus osoittaa, että vain 14 prosenttia suomalaisista tekee säännöllisiä varmuuskopioita vähintään kerran viikossa. Ruotsalaisten keskuudessa tämä luku on 15 prosenttia, tanskalaisilla 20 prosenttia ja norjalaisilla 25 prosenttia. Luvut ovat todella alhaiset, vaikka tarjolla on lukemattomia pilvipalveluja kuvien tallennukseen joko suoraan kamerasta tai älypuhelimesta.

Lisätietoja Tutkimuksesta

Markkinatutkimusyritys YouGov toteutti kyselyn huhtikuussa 2017 ja haastatteluun osallistui yhteensä 1025 16-40-vuotiaista henkilöä kaikista neljästä pohjoismaasta.

Canon irista on pilvipalvelu, jonka avulla voit hallita, säilyttää, järjestää, luoda ja tulostaa kuvia. Palveluun voit ladata kuvia kaikista laitteista ja sosiaalisen median alustoista.

kuvia