LEHDISTÖLLE: Pohjoismainen kysely valokuvaukseen liittyen. Luontokuvaus on ylivoimaisesti suomalaisten suosikki.

Otamme enemmän valokuvia kuin koskaan. Mutta mitä suomalaiset kuvaavat? Canonin tekemän pohjoismaisen kyselyn mukaan suomalaiset kuvaavat luontoa. Sen jälkeen tulee arkipäivän kuvaus sekä matkakuvaus ja eläimet.

nature-photography

Pohjoismaiseen valokuvauskyselyymme vastasivat 16-40-vuotiaat henkilöt Suomesta, Tanskasta, Norjasta ja Ruotsista ja kertoivat kuvaustavoistaan. Kyselyssä 41 prosenttia suomalaisista sanoo ottavan yhdestä viiteen valokuvaa päivässä, 12 prosenttia suomalaisista kuvaa kymmenen kuvaa tai enemmän päivässä. Suomalaisten suosikkikuvauskohde on luonto (vastaajista 32 prosenttia), toisena on arkipäivän kuvaus (vastaajista 23 prosenttia) ja kolmantena matkakuvaus ja eläimet (vastaajista 20 prosenttia).

- ”Tutkimus osoittaa, että ihmiset löytävät kuvausinspiraatiota arkipäivän asioista. Vaikka matkustaminen on kiehtovaa, kuvaukseen inspiroivia asioita löytyy läheltä joka päivä. Haluammekin kannustaa ihmisiä kuvaamaan omaa elämäänsä”, kertoo Morten Norremolle, Canon Consumer and Professional Imaging -ryhmän pohjoismainen markkinointijohtaja.

Seitsemän kymmenestä kyselyymme vastanneista ilmoitti muistojen säilyttämisen syyksi kuvaamiseen. Mutta tärkeää oli myös hetkien jakaminen perheen ja ystävien kanssa. Lähes joka toiselle suomalaiselle kuvien jakaminen sosiaalisessa mediassa on kaikkein tärkein syy. Kyselyyn vastanneet kertoivat lisäksi, että he odottavat kuviltaan hyvää laatua, ja joka kuudes tutkimukseen vastannut haluaa kertoa omaa tarinaansa kuvillaan.

Lisätietoja: Canon Oy, Olli Turtiainen, olli.turtiainen@canon.fi, p. +358 40 7716226

Seuraa meitä myös sosiaalisen median kanavissa

Facebook: https://www.facebook.com/canonsuomi/

Instagram:https://www.instagram.com/canonnordic/

Lisätietoja Tutkimuksesta
Markkinatutkimusyritys YouGov toteutti kyselyn 11--16. huhtikuuta 2017 ja haastatteluun osallistui yhteensä 1025 16-40-vuotiaista henkilöä neljästä pohjoismaasta.

Kuva: iStock/LuCaAr

Canon Oy kuuluu maailmanlaajuiseen Canon-ryhmään, joka tarjoaa tulostuksen-, dokumentin- sekä informaationhallinnan ratkaisuja yrityksille sekä kuvantamisen ratkaisuja kuluttajille ja ammattilaisille. Graafiselle teollisuudelle Canon toimittaa digitaalisen painamisen ratkaisuja.