yes consumer

TKP Print luo kilpailuetua 3D-tulostuspalvelulla

Tikkurilan Kopiopalvelu lisäsi keväällä palvelutarjontaansa 3D-tulostamisen. Nyt tavoitteena on rohkaista asiakkaita ideoimaan ja hyödyntämään 3D-tulostamisen etuja tuotekehityksessä, markkinoinnissa sekä tuotannossa.

TKP_Kuva_RGB_1.jpg

Kuva: TKP:n Marcus Wikström (vas.) ja toimitusjohtaja Teppo Lehtinen ovat innoissaan uusista mahdollisuuksista ja esittelevät 3D-työnkulkua TPK:n ”Mallinnuksen monet muodot” -tapahtumassa 28.9.2016, kello 12.00–16.00 (Kielotie 20, Vantaa). Kuva: Canon.

– Saimme 3D-kipinän jo viime syksyn FinnGraf-messuilla, joilla esiteltiin erilaisia 3D-tulostimia. Ajatus täyden palvelun digipainon laajentamisesta 3D-puolelle kuitenkin hylättiin, kunnes löysimme Canonin kanssa järkevän yhteistyömallin ja saimme tarvittavaa tukea ja osaamista uuden 3D-tulostimen käyttöönottoprosessiin, kertoo TKP:n toimitusjohtaja Teppo Lehtinen.

Graafisen teollisuuden murros on ollut Lehtisen mukaan käynnissä jo pitkään, mikä on luonut pohjan painotalojen kehittämiselle ja uusille aluevaltauksille.

– Painopalvelut sähköistyvät vauhdilla ja digi ottaa yhä suurempaa roolia. Etenkin 3D-tulostaminen on Euroopassa jo kovassa vauhdissa, mutta Suomessa ollaan vielä alkutaipaleella. Me kuitenkin uskomme vahvasti, että 3D-tulostaminen kasvaa ja suunta on erittäin mielenkiintoinen.

Ideoiden testaaminen ja tuotesuunnittelu helpottuvat
Tällä hetkellä 3D-tulostamista hyödyntävät eniten erilaiset tuotekehittäjät, suunnittelutoimistot, arkkitehdit ja rakennuspiirtäjät. TKP:n Marcus Wikströmin mukaan asiakaskuntaa halutaan kuitenkin laajentaa ja 3D-tulostamisen mahdollisuuksista viestitään koko ajan.

– 3D-ohjelmistot ja -mallintaminen vaativat jonkin verran perehtymistä. Nähtävissä on kuitenkin yritysten 3D-herääminen. Aihe kiinnostaa ja mekin haluamme lisätä intoa kehittämällä entistä matalamman kokeilukynnyksen palvelua. Tällä hetkellä olemme tietynlainen testilaboratorio, jossa mottona on kokeilla ja katsoa. Jos asiakasyrityksellä on hyvä idea, niin me haluamme testata sitä, joskus jopa veloituksetta. Lopputuloksena kun voi olla jotain poikkeuksellisen hienoa ja huonoimmassakin tapauksessa ollaan opittu lisää.

3D-tulostaminen haastaa nykyiset valmistusmenetelmät
3D-tulostamista käytetään kasvavassa määrin tuotesuunnittelun apuna ja tuotannossa muun muassa valumuottien sekä yksittäisten työkalujen ja varaosien valmistuksessa. TKP haluaa kuitenkin lisätä 3D-tulostamisen helppoutta entisestään ja haastaa nykyisiä valmistusmenetelmiä.

– Tutkimme jatkuvasti, kuinka voimme tulostaa yksittäisiä osia vieläkin kustannustehokkaammin. Samoin haluamme tehdä 3D-tulostamisen helpoksi kaikenlaisille yrityksille ja kartoitamme jatkuvasti uusia automaation muotoja ja ohjelmistoja, sanoo Wikström. Uskon nimittäin, että kun 2D-kuvasta saadaan tulevaisuudessa automaattisesti tulostusvalmis 3D-mallinnos, käyttö yleistyy räjähdysmäisesti. Vielä ei olla ihan siinä pisteessä ja tällä hetkellä 3D-tulostamisen suurimmat hyödyt kohdistuvat erilaisten toiminnallisten prototyyppien ja pikamallien tekemiseen.

Lisätietoja:

TKP, Teppo Lehtinen, teppo.lehtinen@tkp-print.fi, p. 0400 599 864, www.tkp-print.fi

Canon Oy, Satu Salin, Nordic Business Developer, satu.salin@canon.fi, p. 050 561 7371, canon.fi/3D

Canon Oy kuuluu maailmanlaajuiseen Canon-ryhmään, joka tarjoaa tulostuksen-, dokumentin- ja informaationhallinnan sekä liiketoiminnan kehittämisen ja ulkoistusliiketoiminnan asiantuntijapalveluita. Canon on edelläkävijä myös ammattitulostamisen ja 3D-tulostamisen ratkaisuissa sekä kuluttajapuolen kuvantamisen ratkaisuissa.

Lue seuraavaksi

Konsta Linkolan Avanto-valokuvanäyttely esillä 14.9.-7.1. Bang Bang Galleryssa

Canon Nordic Photographers -ohjelmaan kuuluvan suomalaisen luontokuvaajan ja Instagram-vaikuttajan Konsta Linkolan valokuvanäyttelyn avajaiset pidettiin eilen Aalto-yliopiston Bang Bang Galleryssa Helsingin Töölössä. Linkola kertoo näyttelykuvillaan ihmiskehon ja jääkylmän veden kohtaamisen. Näyttelyn kuvat on tulostettu Canon imagePROGRAF PRO-4000S -suurkuvatulostimella 260 grammaiselle Photo Paper Pro Luster -tulostusmateriaalille. Näyttely on Konstan ensimmäinen yksilönäyttely ja yksi hänen pitkäaikaisista unelmistaan.