silhouette of surfer on wave

URHEILUKUVAUS

Vesiurheilukuvat

Surffauksesta, melonnasta ja muista vesilajeista saa upeita valokuvia. Se kuitenkin vaatii panostusta ja kärsivällisyyttä, koska jännitystä, roiskeita ja nopeutta todella riittää. Seuraavien vinkkien avulla voit saada entistä parempia otoksia ja tulosteita.

  • Käytä urheilutilaa
  • Vähennä ei-toivottua sumeutta
  • Käytä valotusajan esivalintaa (Tv)
  • Käytä AF-tarkennusaluetta
  • Käytä valovoimaisia objektiiveja toimintakuvaukseen
  • Kuvanlaatuasetukset
  • Liikkuvien kohteiden kuvaaminen
  • Korosta kuvien parhaita puolia
Aiotpa suunnata aaltoihin, seistä järven rannalla tai lähteä rannalle, huomioi aina ympäristösi ja huolehdi omasta ja lähellä olevien ihmisten turvallisuudesta. Lue lisää.

Suojaa kamerasi vesillä ja rannalla käyttämällä Canonin vesitiivistä koteloa. Kovapintaisen kotelon avulla voit kuvata veden alla jopa 40 metrin syvyydessä, joten hiekka ja roiskeet eivät ole ongelma. Koteloissa olevien tiivistettyjen painikkeiden ansiosta pystyt käyttämään kaikkia kameran toimintoja.

Suosittelemme, että lataat kameran akun etukäteen täyteen ja käytät muistikorttia, jolla on runsaasti vapaata tilaa, jotta koteloa ei tarvitse avata kesken kuvauksen. Kotelon sisäinen kosteus pysyy aisoissa, kun käytät muutamaa pientä silikageelipussia.

Jos et aio sukeltaa, suojaa objektiivi heijastuksia estävällä vastavalosuojalla, joka myös suojaa objektiiviasi hiekalta.

Nopean toiminnan kuvaaminen urheilutilan avulla

Nopeiden lajien kuvaaminen onnistuu parhaiten, kun kamera on optimoitu seuraamaan kohdetta ja pysäyttämään liikkeen. Valitse urheiluasetus valintakiekolla tai ota SCN-tila käyttöön ja valitse sitten kameran näytössä urheilutila.

Urheilutila lyhentää valotusaikaa, mikä helpottaa liikkeen pysäyttämistä. Urheilutilaa käytettäessä kameran automaattitarkennusjärjestelmä seuraa lisäksi liikkuvia kohteita.

Saat parhaan tuloksen painamalla sulkimen puoliväliin ja aktivoimalla tarkennuksen pitämällä sormen painikkeella jo ennen kuin kohde on ihanteellisessa kohdassa. Urheilutilassa kamera on myös jatkuvan nopean kuvauksen tilassa eli ottaa kuvasarjoja, kun suljin on painettuna kokonaan alas. Jos kuvaat paljon toimintaa, voit maksimoida kuvasarjan kuvien määrän käyttämällä suurikapasiteettisia, nopeita muistikortteja.

Vinkki: urheilutilassa kannattaa yleensä kuvata aina muutama otos kohteesta, nostaa sitten sormi sulkimelta ja etsiä uusi kohde.

Ei-toivotun sumentumisen vähentäminen: kuvanvakain

Tavallista pitempi zoom-objektiivi ja kuvanvakain vähentävät kameran tärähtelyä, mutta kuvanvakain ei välttämättä toimi kovin tehokkaasti, jos seuraat liikettä kameralla. Jos objektiivin sivulla on tilakytkin (1/2), valitse tila 2. Jotkin objektiivit siirtyvät tilaan 2 automaattisesti havaitessaan panorointiliikkeen.

Nopean liikkeen kuvaamiseen käytetään usein erittäin lyhyttä valotusaikaa. Aseta valotusajaksi 1/500 sekuntia tai vähemmän. Vesipisaran pysäyttämiseen voi tarvita 1/2 000 sekunnin valotusaikaa. Toiminnan tuoksinassa et välttämättä ehdi havaita muuttuvia valaistusolosuhteita, ja hyvin lyhyellä valotusajalla et ehkä saa kunnollista valotusta, jos objektiivi ei ole riittävän valovoimainen. Valovoimaisessa objektiivissa on tavallista suurempi aukko (pieni f-luku), josta pääsee sisään tavallista enemmän valoa, mikä helpottaa kuvaamista lyhyellä valotusajalla. Saat parhaan valotuksen ja tuloksen käyttämällä automaattista ISO-herkkyyttä tai mukautettua varmuussiirtotoimintoa ja ISO-herkkyyttä.

Käytä AF-tarkennusaluetta

EOS -kameroissa on useita tarkennuspisteitä kuvan alueella, ja kamera tarkentaa tavallisesti kuvaajaa lähimpänä olevaan kohteeseen. Voit varmistaa, että kamera tarkentaa oikeaan kohtaan, valitsemalla pienemmän tarkennuspisteiden ryhmän ja varmistamalla, että ne ovat kohteen kohdalla.

Tämä vaatii ehkä hiukan taitoa, mutta tulokset puhuvat puolestaan. Jos kohde liikkuu nopeasti, yksittäinen AF-piste voi vaikeuttaa terävän otoksen saamista, koska AF-piste ei välttämättä osu kohteen kohdalle. AF-pisteen valinta on mahdollista ainoastaan luovissa kuvaustiloissa P, Tv, Av ja M.

AF focus zone on windsurfer
Laitteisto: EOS 5DS R
  • f/5.6
  • 1/2000
  • 500

Käytä valovoimaisia objektiiveja toimintakuvaukseen

Canonin kameroita käyttävät ammattikuvaajat käyttävät usein valkoisia L-sarjan objektiiveja, koska niiden suurin aukko on valovoimainen ja niiden ansiosta kaukaiset kohteet saa kuvaan suurina.

Objektiivin valinta määräytyy sen mukaan, miten lähellä toimintaa kuvaaja on. Suuri etäisyys vaatii pitkää objektiivia, vaikka toisaalta myös äärimmäinen laajakulmanäkymä voi olla vaikuttava.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
What settings are best for shooting water sports?

VESIURHEILUKUVAT

Mitkä asetukset sopivat parhaiten vesiurheilun kuvaamiseen?

Jos haluat kuvata urheilua, muttet sinulla on vaikeuksia keksiä hyviä kohteita, joista saa upeita kuvia, vesiurheilu on erinomainen valinta.

Capturing motion photography

LIIKKEEN KUVAAMINEN

Liikkeen vangitseminen kuviin

Liikkeen voi vangita tehokkaasti ja luovasti kaikilla kameroilla käyttämällä monipuolisesti eri tekniikoita. Näin kuvien tarina välittyy vaikuttavasti.

Zoom in and capture fast action

TOIMINTAKUVAUS

Zoomaa lähelle ja ikuista nopea toiminta

Toimintakuvauksessa on kyse ohikiitävien hetkien ikuistamisesta, mutta sinun ei tarvitse itse olla yhtä nopea, jos olet hyvin valmistautunut.

close up of kayaker face

Kuvaa myös ihmisjoukkoja

Mitä suurempaa zoomia käytät, sitä todennäköisemmin voit suurentaa kaukana olevia kohteita kuvissasi. Kokeile toimia toisin kuvaamalla laajempia otoksia, joissa näkyy koko ympäristö ja yleisö. Sanomalehdissä näkyy harvoin yksityiskohtaisia lähikuvia urheilusta. Kuvat ovat monesti laajempia otoksia, joista näkyy koko ympäristö sekä fanijoukkojen sijainti.

Kuvanlaatuasetukset

Kamera pystyy ottamaan jatkuvana kuvasarjana paljon enemmän JPEG-kuvia kuin RAW-kuvia. JPEG-kuvat myös tallentuvat muistikortille paljon nopeammin.

Yhdistele still-kuvia ja lyhyitä videoleikkeitä

Voit halutessasi keskittyä still-kuvaamiseen, mutta muutama lyhyt videoleike lisää eloa tarinaasi. Monissa kameroissa on oma painike videokuvaukseen, jotta voit helposti kuvata videoita still-kuvien sijasta. Sen jälkeen voit jakaa molempia haluamissasi yhteisöpalveluissa.

Videokuvaus

Kun saavut paikalle, tutustu paikkaan kokeilemalla kuvausta laajakulmalla. Se vähentää zoomauksen tarvetta kuvauksen aikana. Usein on parasta keskeyttää kuvaus, muuttaa kuvan sommittelua, rajausta ja zoomausta ja jatkaa taas kuvaamista. Joissakin LEGRIA-malleissa on Full HD -tila (50p), jolla voi kuvata urheilua ja muuta liikettä tasaisesti. Kokeile siis käyttää tätä tilaa, jos se kuuluu kameran ominaisuuksiin.

Tapahtuman äänet voivat lisätä tunnelmaa, mutta jos olet itse joukon keskellä, kuvaan tallentuu todennäköisesti yleisön eikä itse urheilun ääniä. Kokeile siis erilaisia ääniasetuksia, jotta saat yleisön äänet minimoitua.

Kokeile seurata toimintaa kameralla sen sijaan, että kuvaisit yhdestä kohdasta käyttämällä jalustaa. Tämä onnistuu helpoiten, kun kuvaat laajempia otoksia. Jos peräkkäin on useita kilpailijoita, kokeile käyttää kunkin kohdalla eri zoomausasetuksia. Muista, että kaukainen kohde suurenee kuvassa lähestyessään kameraa. Määritä siksi zoomaus siten, että kohde mahtuu edelleen kuvaan ollessaan lähimpänä kameraa.

Videon muokkauksen yhteydessä voit lisätä videon taustalle vaikkapa nopeaa, dynaamista musiikkia. Voit lisätä videon tehoa lisäämällä videoon myös kuvauksen yhteydessä tallentamaasi ääntä.

Korosta kuvien parhaita puolia

Jos haluat tulostaa teräviä urheilu- ja toimintakuvia, suosittelemme Canonin kiiltävää Photo Paper Pro Platinum PT-101 -valokuvapaperia ja aitoja Canonin musteita. Niillä saat upeat kuvat, terävät yksityiskohdat ja eloisat värit.

Jotta tulosteesta tulee vaikuttava, valitse tulostinajurissa reunukseton tulostus, jos PIXMA-tulostin tukee toimintoa. Reunukseton tulostus tarkoittaa tulostamista paperin reunaan saakka. Reunuksettomassa tulostuksessa tulostin suurentaa kuvan sivun kokoiseksi. Varmista näytön esikatselukuvasta, että kuva mahtuu paperille.

Aiheeseen liittyvät tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Palaa vinkkeihin ja tekniikkoihin