2 men playing basketball with sunlight behind them

Vie toimintakuvaus uudelle tasolle

Oikean tilan määrittäminen

Parhaimmat kuvaustilat ovat Valotusajan esivalinta (Tv) tai Urheilukuva, jos kamerassasi on kyseiset toiminnot. Ensimmäisessä vaihtoehdossa voit valita valotusajan itse, toisessa valotusaika määritetään automaattisesti.

Vinkki: kun kohde on tulossa sinua kohti kovalla vauhdilla, sen seuraaminen on vaikeaa. Kokeile siis tarkentaa jo etukäteen kohtaan, jossa luulet toiminnan pian tapahtuvan ja pidä suljinta painettuna puoliväliin saakka. Kun liikkuvat kohteet ovat valitussa kohdassa, voit ottaa kuvan vain painamalla laukaisinta kevyesti.

Urheilutila

Dynaaminen urheilukuvaus on helpompaa, kun käytät Urheilukuva-tilaa. Voit tämän jälkeen ottaa useita kuvia sisältäviä kuvasarjoja pitämällä suljinta painettuna. Kamera seuraa kohdetta jatkuvan tarkennuksen tilassa ja muuttaa tarkennusta dynaamisesti tarkennuspisteiden avulla. Voit seurata toimintaa jokaisen kuvan pysyessä silti terävänä.

Tallennus ja akku

Käytä pitkien kuvasarjojen sarjakuvauksessa nopeaa muistikorttia. Tavallinen muistikortti täyttyy liian nopeasti, sillä kamera käyttää puskuriaan väliaikaiseen tallennukseen. Jatkuvan kuvauksen tila kuluttaa myös paljon akkuvirtaa, joten varmista, ettei se lopu kesken. Jos sinulla ei ole mukanasi vara-akkua, muista sammuttaa kamera aina, kun et käytä sitä, tai ota automaattinen virrankatkaisu käyttöön.

Kohteiden seuranta

Tarkista kameravalikosta, onko kamerassasi jatkuva tarkennus -toiminto. Toiminnon ollessa käytössä kamera tarkentaa jatkuvasti liikkuvia kohteita ja pitää ne terävinä. Kohteen seuranta on parasta aloittaa ennen kuin kohde on aiotussa kuvauskohdassa.


Zoomaa lähemmäs

Jos kuvaat liian kaukana kohteesta ja haluat tehdä kohteesta suuremman, paras vaihtoehto on zoomata lähemmäs manuaalisesti. Käytä digitaalista zoomausta vasta viimeisenä keinona, sillä se saattaa aiheuttaa pikselöitymistä. Kun kuvaat suurissa paikoissa, kuten stadioneilla ja areenoilla, salamavalo valaisee ainoastaan kaksi tai kolme riviä edessäsi. Voit siis huoletta unohtaa sen käytön.

Kavenna tarkennusaluetta

Urheilukuvissa etualalla ja taustalla on usein päällekkäisiä värikkäitä kohteita. Saat pidettyä kohteet terävinä näissä vauhdikkaissa kuvissa valitsemalla pienemmän tarkennuspistealueen. Tällöin pisteiden pitäminen kohteiden kohdalla vaatii taitoa, mutta lopputulos on sen arvoinen.

Vinkki: tarkista kameravalikosta, onko kamerassasi jatkuva tarkennus -toiminto. Jatkuva tarkennus -toiminnon ollessa käytössä kamera pyrkii jatkuvasti tarkentamaan liikkuvia kohteita ja pitämään ne terävinä. Kohde kannattaa valita jo aiemmin ja seuraaminen aloittaa jo ennen kuin kohde on aiotussa kuvauskohdassa.


Optisella etsimellä pidät molemmat silmäsi pelissä

Optisen etsimen automaattitarkennuksella voit pitää kilparadan tarkennettuna samalla, kun seuraat kohdetta. Muista pitää toinen silmäsi auki, jotta et menetä yhtään kallisarvoista hetkeä.

Vinkki: harjoittele pitämään molempia silmiä auki kuvauksen aikana: toinen silmäsi katsoo etsimen läpi ja toinen silmä itse tapahtumaa. Näin sinulta ei jää huomaamatta tärkeitä tilanteita.

Ajoitus on kaiken A ja O

Parhaimmat kuvat otetaan juuri oikealla hetkellä. Jos esimerkiksi seuraat tennisottelun rytmiä, huomaat pelaajien hidastavan syöttäessään. Tämä on ihanteellinen tilanne, sillä myöskään pallo ei liiku.


Vinkki: pidä maaliviiva jatkuvasti tarkennettuna samalla kun pidät sulkimen puoliväliin painettuna. Kun kilpailijat syöksyvät maaliviivan yli viimeisen kerran, sinun tarvitsee vain kevyesti painaa suljinta.

Valotusajan valinta

Käännä valintakiekko Valotusajan esivalinta (Tv) -asentoon ja valitse oikea valotusaika. Jos kuvaat esimerkiksi täydessä vauhdissa kohti tulevia kilpa-autoja, valotusajaksi kannattaa valita vähintään 1/1000 sekuntia, kun taas lasten jalkapallon kuvaamiseen pihalla valotusaika voi olla vaikkapa 1/500 sekuntia. Kamera säätää tämän jälkeen aukon sopivaksi automaattisesti. Valotusajan esivalinnassa tärkeintä on tietää millaista toimintaa aiot kuvata. Jos kuvaamasi kohde liikkuu nopeasti, saat kuvattua sen huonossakin valaistuksessa käyttämällä automaattista ISO-herkkyysasetusta.

Vinkki: tarkenna ihmisiin näiden lähestyessä kameraa ja käytä lyhyttä valotusaikaa kuvatessasi toimintaa. Näin saat hienoja kuvia kentän laidalta erittäin nopeista jalkapallotaklauksista.

Harjoittele panorointia

Panorointi tarkoittaa sivusuunnassa liikkuvan kohteen seuraamista kameran objektiivilla. Panoroinnin aikana käytetään yleensä hieman pidempiä valotusaikoja, jotta kohde pysyy terävänä ja etuala ja tausta jäävät sumeiksi. Voit harjoitella panorointia optisella etsimellä ja kääntämällä vartaloa pehmeästi lantiosta, jotta liike pysyy vakaana. Jos objektiivissasi on kuvanvakain, tarkista, onko objektiivin sivussa kuvanvakainkytkin ja käännä se kuvanvakaintilaan 2.

Tuntemattomat sankarit

Upeita urheilukuvia saa muistakin kuin vain voittajista. Pienillä yksityiskohdilla on yllättävän paljon merkitystä – ottelussa käytettävä pallo, tuomari, yhden fanin reaktiot väkijoukossa – kaikki nämä tuovat tapahtuman kuvaukseesi lisää syvyyttä ja ulottuvuutta. Näissä tapauksissa onnistut parhaiten käyttämällä kameran vakio- tai automaattiasetuksia.

Urheilumenestyksestä saa kuvattua hienoja videoita. Seuraavassa annamme myös kerrontaan liittyviä vinkkejä.

Luo tarina korostamalla kerronnallisia kohteita aloittaen kuvauspaikasta ja väkijoukoista (kiinnitä huomiota mielenkiintoisiin yksityiskohtiin). Kuvaa juoksukilpailuissa erityisesti kilpailujen alku- ja loppuvaiheita, lämmittelyjä ja kilpailun jälkeen järjestettäviä juhlia. Kuvaa johdossa olevia kilpailijoita radan eri kohdissa. Lisää mukaan kuvia tulostauluista, kierrostaulukoista, viimeistä kierrosta kuuluttavasta kellosta jne. Voit käyttää niitä hyvinä siirtyminä toimintakohtausten välillä muokkausvaiheessa.

Vinkki: vaihtele kuvakulmaa aina laajasta keskilaajaan ja tiiviiseen. Vältä zoomaamista kuvauksen aikana: rajaa kuva ensin ja paina sitten tallennuspainiketta. Monta lyhyttä leikettä on yleensä parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä leike.

Korosta kuvien parhaita puolia

Hienoimmat urheilukuvat ovat paitsi jännittäviä myös vaikuttavia – aivan kuten itse urheilukin. Laadukas ja kiiltävä Pro Platinum -paperi korostaa urheilukuvien parhaita puolia.

Jos otat kuvia urheiluareenan eri puolilta, voit myöhemmin yhdistää kuvat vaikuttavaksi laajakulmakuvaksi kuvankäsittelyohjelmalla.