Three cyclists ride around a velodrome; the cyclists are in sharp focus, with everything else blurred.

VALOKUVAUKSEN PERUSTEET

Opi ottamaan parempia toimintakuvia panoroimalla

Panorointi on tekniikka, jota käytetään yleensä toimintakuvissa luomaan vaikutelmaa liikkeestä. Panoroinnissa käytetään pitkää suljinaikaa ja kameraa liikutetaan samaan suuntaan kohteen kanssa. Kun tekniikkaa käytetään oikein, kohde pysyy terävänä ja tausta sekä kaikki paikallaan pysyvät kohteet piirtyvät kuvaan pehmeän sumeina juovina.

Panoroinnilla kuvaan voidaan luoda liikkeen tuntua, se voi toimia taiteellisena tehosteena tai sitä voidaan käyttää pehmentämään taustaa ja siten terävöittämään kohdetta entisestään.

Panorointi on kätevä kuvaustapa erilaisissa tilanteissa, ja näyttävän panoroinnin salaisuus piilee harjoittelussa. Panorointi vaatii kameran hyvää hallintaa, joten kokemus on korvaamatonta. Erilaiset ratalajit tarjoavat paljon hyviä kohteita panoroinnin harjoitteluun ja taitojen hiomiseen, kun kohteet liikkuvat ohi rataa kiertäessään.

Kameran asetukset

Vaihda valotusajan esivalintaan tai manuaaliseen tilaan ja valitse valotusaika. Valotusaika riippuu useista tekijöistä: kuinka nopeasti kohde liikkuu, kohteen ja kuvaajan välisestä etäisyydestä, käyttämästäsi objektiivista sekä siitä, kuinka paljon haluat sumentaa kuvaa.

Aloita asettamalla valotusajaksi esimerkiksi 1/60 sekuntia ja pidennä sitä, kun totut liikkeeseen. Ethän unohda ottaa objektiivin kuvanvakaajaa pois päältä (mikäli käytössäsi on objektiivi, josta löytyy toiminto Tila 2, käytä sitä).

Panorointi on loistava tapa saada aikaan mielenkiintoisempia toimintakuvia pilvisissä olosuhteissa. Käyttämällä laajakulmaobjektiivia ja seisomalla lähempänä rataa saa aikaan kuvia, jotka imaisevat katsojankin mukaan toimintaan.

Tarkenna etukäteen

Käytä esitarkennusta estääksesi kameraa tarkentamasta uudestaan panoroinnin aikana. Päätä missä kohdassa haluat ikuistaa kohteesi, tarkenna siihen ja vaihda sitten objektiivi manuaalitarkennukselle.

Seuraa huolellisesti lähestyvän kohteen liikettä etsimen läpi. Aseta tarkennusneliö kohteeseen ja seuraa kohdetta etsimen läpi sen liikkuessa edessäsi. Käännä kameraa tasaisesti liikkeen suuntaan ja pyri minimoimaan kameran pystysuora liike. Käytä jatkuvaa kuvausta, paina suljinta hyvissä ajoin ennen kuin kohde saapuu esitarkennettuun kohtaan ja jatka kuvasarjan ottamista, kunnes kohde on ohittanut haluamasi kuvauskohdan.

Tarkista kuva kameran näytöstä. Jos kohde erottuu terävänä ja tausta on sumentunut pehmeästi, voit olla tyytyväinen tekemääsi työhön. Luultavasti haluat kuitenkin kokeilla heti uudestaan.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
A river flowing through a landscape of mossy rocks.

VALOKUVAUKSEN PERUSTEET

Opi käyttämään valotusta oikein

Katso miten voit säätää valon määrää kuvissasi ja saada ne näyttämään täysin erilaisilta.

A windmill against a green countryside background on a cloudy day.

VALOKUVAUKSEN PERUSTEET

Ota entistä parempia kuvia HDR-kuvauksella

Yhdistämällä monta kuvaa yhdeksi saat kuvaan niin vaaleat kuin tummatkin yksityiskohdat.

Aiheeseen liittyvät tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit



Inspirointiosiostamme löydät parhaat kuvausvinkit, osto-oppaat ja haastattelut – eli kaiken mitä tarvitset löytääksesi juuri sinulle sopivan kameran tai tulostimen ja herättääksesi seuraavan ideasi henkiin.

Palaa vinkkeihin ja tekniikkoihin