city skyline over water

Kaupunkikuvaaminen

Kaupungeissa on yleensä vilskettä, mutta ne hiljenevät tiettyihin aikoihin, kuten myöhään yöllä ja varhain aamulla. Näihin vuorokaudenaikoihin vaaditaan hämäräkuvaustaitoja: pitkiä valotusaikoja, suurta ISO-herkkyyttä ja vakaata kättä tai jalustaa.

Hämäräkuvauksessa on tärkeää poistaa automaattinen salama käytöstä. Se onnistuu, kun valitset salama pois -tilan tai yökuvaus käsivaralta -ohjelman.

  • Salama pois -tila – Valitse salama pois -tila kameran valintakiekolla. Kun salama ei ole käytettävissä, kamera joutuu käyttämään kuvien tallentamiseen erilaisia asetuksia. Se nostaa ISO-herkkyyttä, pidentää valotusaikaa ja suurentaa himmenninaukkoa.

Kameran tärähtelystä johtuvan epätarkkuuden ehkäiseminen

Öisin tai muuten erittäin heikossa valaistuksessa kuvattaessa kameran liikkuminen on hyvä estää. Sen tärähtely voi aiheuttaa epätarkkuutta, joka pilaa kuvan. Kamera kannattaa siis asettaa esimerkiksi maahan, vakaalle pöydälle tai kaiteen päälle. Sitä voi myös painaa seinää vasten – tällöinkin se pysyy vakaampana kuin kokonaan käsivaralta kuvattaessa. Myös kuvanvakaimella varustetuista objektiiveista on apua.

  • Vinkki: salama pois -tilaa kannattaa käyttää myös museoissa ja muissa sellaisissa tiloissa, joissa salamakuvaus on kielletty tai joissa salaman käyttö pilaisi tunnelman.

Yökuvaus käsivaralta

Tätä hyödyllistä ohjelmaa käytettäessä kamera ottaa nopeasti neljä kuvaa, jotka se yhdistää yhdeksi. Tämä minimoi tärähtelyn vaikutukset kuvaan. Monissa kaupungeissa on asetettu jalustan käyttöä koskevia rajoituksia, mutta yökuvaus käsivaralta -ohjelman avulla voit tallentaa teräviä kaupunkikuvia myös öisin.

Ota mukaan pieni ja valovoimainen kiinteän polttovälin objektiivi

Mukana on aina hyvä pitää valovoimainen kiinteän polttovälin objektiivi, kuten Canon EF 50mm f/1.8 STM, joka on omiaan hämäräkuvaukseen. Objektiivi on pieni ja kevyt, ja se tuottaa terävää kuvaa. Kiinteän polttovälin objektiivien laaja valovoima-alue mahdollistaa hyvän terävyysalueen hallinnan. Eniten iloa näistä objektiiveista on, kun käytät himmenninaukon esivalintaa (Av) terävyysalueen hallintaan tai valotusajan esivalintaa (Tv) liikkeen tallentamiseen haluamallasi tavalla. Niiden toinen etu on se, että joudut siirtymään lähemmäksi kohdetta zoomaamisen sijaan. Tällöin löytyy usein mielenkiintoisia kuvakulmia. Kaupunki- tai yleiskuvaukseen sopivat myös Canon EF 24mm f/2.8 IS USM ja Canon EF 35mm f/2 IS USM.

Ole aina valmiina

Pidä kamerasi jatkuvasti kuvausvalmiudessa. Kiinnitä huomiota siihen, kuinka valaistus muuttuu liikkuessasi kaupungilla. Valon heikentyessä kannattaa nostaa ISO-herkkyyttä tai valita suurempi aukko. Valon lisääntyessä taas ISO-herkkyyttä tai aukkoa kannattaa pienentää. Tällöin kameran asetukset ovat valmiiksi sopivat, kun vastaan tulee näkymä, jonka haluat ikuistaa.

  • Vinkki: Jos kaupungissa on korkeita rakennuksia, kiinnitä huomiota valaistukseen rakennusten välissä ja mieti, kuinka voisit hyödyntää luonnollista valoa kuvassa. Halutessasi voit myös palata paikalle myöhemmin, kun valaistus on muuttunut.

Mustavalkokuvaus ja suotimien käyttö

Kameran mustavalkokuvausasetuksen avulla saat mustavalkokuvia suoraan kamerassa. Mustavalkokuvissa valo ja varjot ovat pääosassa, joten tätä asetusta käyttäessäsi näet kontrastien vaikutukset selkeästi. Nestekidenäytöllä kuva näkyy mustavalkoisena, mutta jos tallennat RAW-kuvia, voit palauttaa värikuvan käsitellessäsi kuvia tietokoneella.

Kun käytät mustavalkokuvauksessa suurempaa kontrastiasetusta ja lisäät kirkkaassa auringonpaisteessa keltaisen suodatintehosteen, saat kuvaan usein dramaattisemman kontrastin.

Tiesitkö tämän? Varjot ovat illalla pidempiä kuin päivällä, ja kirkkaalla ja pilvettömällä säällä niiden reunat ovat terävimmillään.

Intervallikuvauksen hyödyntäminen

Intervallikuvaus on hyvä keino kaupungin vilskeen välittämiseen. Ei haittaa, vaikka olisit vain lyhyellä vierailulla kaupungissa. Joissakin EOS-kameroissa on jaksoittainen kuvaus, jonka avulla kameran voi asettaa ottamaan kuvan muutaman sekunnin välein.

Kuvaukseen tarvitaan vakaa jalusta. Katunäkymää voi kuvata vaikkapa korkealla sijaitsevasta hotellihuoneesta. Ottaessasi kuvia auringonnoususta auringonlaskuun saakka saat kiehtovan muotokuvan kaupungista.

Muista, että intervallivideota varten tarvitaan paljon kuvia. Mitä lyhyempi kuvien ottoväli on, sitä pidempi videosta tulee. Jos kuvaat vain muutaman tunnin ajan, kuvia kannattaa ottaa lyhyin aikavälein. Tarvittaessa videota voi aina nopeuttaa käsittelyvaiheessa.

Tarkennuksen muuttaminen

Suurissa kaupungeissa ja väenpaljouden keskellä kaukaisiin kohteisiin tarkentaminen voi olla vaikeaa. Edessä on usein kohteita, joihin kamera tarkentaa halutun kohteen sijaan. Paikoissa, joissa on paljon ihmisiä, kannattaakin ehkä zoomata lähemmäksi haluttua kohdetta.

Vahva vaikutelma synty yksityiskohdista

Kaupunkikuvauksessa kannattaa usein keskittyä yksityiskohtiin, jotka antavat paikalle oman leimansa. Esimerkiksi markkinoilla voi kuvata myytäviä tuotteita – ja myyjiä.

Voit myös ikuistaa tietylle kaupungille ominaisia piirteitä: Sevillassa appelsiineja, Pariisissa patonkeja ja Berliinissä braatvursteja.

  • Vinkki: Pieniä kohteita kuvattaessa kannattaa valita tarkennuspainikkeella (kukka- tai MF-symbolilla varustetulla painikkeella) makro- tai lähikuvausohjelma. Muista siirtyä niin lähelle kohdetta, että se täyttää koko näkymän.

Smart Auto -tilassa kamera vaihtaa makrokuvaukseen automaattisesti. Kun pidät kameraa paikallaan noin sekunnin ajan, näytön oikeassa yläkulmassa oleva kuvake muuttuu kukaksi.

Kuvaa samaa näkymää eri aikoihin

Jos sinulla on aikaa, kuvaa samoissa kaupunginosissa eri vuorokaudenaikoihin. Näin saat ikuistettua muuttuvan elämäntahdin.

Jos sinulla on luppoaikaa kaupungissa, voit palata samoihin paikkoihin uudelleen ja kuvata vaihtuvia ihmisiä ja muuttuvaa valaistusta. Jo kolme–neljä tasaisin väliajoin otettua kuvaa välittää vaikutelman muutoksesta.

Liikkuvien kohteiden kuvaaminen

Liikkuvia kohteita – kuten sillan yli tai aukion poikki kulkevia ihmisiä – kuvattaessa kamera kannattaa pitää paikallaan ja salama ottaa pois käytöstä. Tällöin kamera valitsee pidemmän valotusajan, joka korostaa liikettä. Tällaisia kuvia ottaessasi sinun kannattaa etsiä tasainen pinta tai muu paikka, johon kameran voi asettaa tai jossa sitä voi pidellä mahdollisimman vakaasti. Kokeile valotusajan esivalintaa (Tv), jos kamerassasi on tämä toiminto. Sen avulla voit säätää valotusaikaa ja päästää luovuutesi valloilleen.

Ole valmiina

Pidä kamerasi kuvausvalmiina kaikkina vuorokaudenaikoina. Kameran mallista ja tyypistä riippumatta akku kannattaa pitää jatkuvasti ladattuna. Lisäksi muistikortilla on hyvä olla runsaasti tilaa, jotta täydellinen kuva ei jää ottamatta.

Kaupunkikuvaaminen LEGRIA-videokameralla

Yritä videoita kuvatessasi ikuistaa palanen kaupunkielämää tai kuvittele, että kuvaat kaupungin mainosta. Kun sinulla on selkeä tavoite ja pyrit kertomaan tietyn tarinan, kaupunkivideostasi tulee onnistuneempi. Voit keskittyä muotiin, arkkitehtuuriin, musiikkiin tai tiettyyn katuun ja tallentaa kiehtovan kuvan alati muuttuvasta kaupungista.

Videokollaasit

Videokollaasitilassa voit tallentaa lyhyitä video-otoksia, jotka kertovat kaupungin tarinan. Jos tietyssä kaupunginosassa on kiinnostava äänimaailma, videota kannattaa usein kuvata pidempään. Tällöin voit käyttää jatkuvaa ääniraitaa useiden erikseen kuvattujen video-otosten taustalla. Ääniasetusten valinta säätää videokameran äänitallenneasetukset automaattisesti niin, että kaupunkiympäristön äänet tallentuvat selkeinä.

  • Vinkki: Ikuista kaupungin liike. Ihmiset tai julkinen liikenne ovat hyviä kuvauskohteita, joiden avulla tuot esiin kaupungin dynamiikan ja sen vaihtelun päivän aikana.

Huomioi valo

Yksi kaupunkikuvauksessa tärkeä tekijä on valo. Aina vaihtoehtoja ei ole. Museoissa ja muissa sisätiloissa valaistus on usein heikko. Vältä tällöin kuvaamista kävellen. Kuvaa videota paikaltasi, keskeytä kuvaus ja sommittele sitten seuraava otos.

Ulkona päivänvalossa on hyvä kuvata yksityiskohtia – tosin tällöin auringonvalo saattaa välillä luoda tummia varjoja. Pilvisellä säällä lopputulokset ovat parempia.

Yöllä kuvattaessa valoa on rajallisesti, ja haluttujen tulosten saaminen saattaa vaatia useita yrityksiä. Kuvaaminen kannattaa aloittaa hämärällä. Etsi hyvin valaistuja paikkoja ja käytä jalustaa mahdollisuuksien mukaan.

Korosta kuvien parhaita puolia

Kaupunkikuvista saa vaikuttavia tulosteita, jotka seinälle ripustettuina toimivat erinomaisina keskustelun herättäjinä. Jos olet ylpeä ottamastasi kuvasta, mikset laittaisi sitä esille tai vaikka lähettäisi sitä ystäville?

Palattuasi kaupunkikuvausreissulta voit koostaa parhaista kuvistasi upean kollaasin ja tulostaa sen – tai esimerkiksi valita kuvia, joista teet oman kaupunkioppaasi.

Kortteja postiin

Pienikokoisia tulosteita, kuten 10 x 15 cm:n tai 13 x 18 cm:n valokuvia, on helppo jakaa perheelle ja ystäville. PIXMA-tulostimella tulostettuja kuvia voi myös lähettää postikortteina. Terävimmät tulosteet ja kirkkaimmat värit saat, kun käytät kiiltäväpintaista paperia. Sopivia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Photo Paper Plus Glossy ja Photo Paper Pro.