LIIKKEEN KUVAAMINEN

Liikkeen kuvaaminen: miten liike vangitaan kuvaan

Katso, miten voit hyödyntää Canon-kameran tekniikoita ottaessasi vaikuttavia kuvia liikkeestä.
Valojuovat osuvat bussiin kiireisellä kadulla Madridissa.

Puutarhassa leikkivistä lapsista ja lemmikeistä virtaaviin puroihin ja vauhdikkaaseen urheiluun – liikkeen voi pysäyttää yhteen kuvaan.

Valokuvaajana sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Voit kuvata tarkan hetken pysäyttämällä liikkeen tai näyttää liikkeen ja nopeuden käyttämällä liike-epäterävyyttä. Canon-kamera on täynnä tekniikkaa kumpaankin vaihtoehtoon, kuten seuraavassa kerromme.

Valotusaika liikkeen kuvaamisessa

Pääskynen ajaa takaa hyönteistä.

Valotusaika ilmaistaan sekunneissa tai useammin sekunnin murto-osissa. Jos haluat varmistaa, että liikkuva kohde näkyy pysähtyneenä, suljin saa olla auki vain erittäin lyhyen aikaa. Luovan sumennuksen saat aikaan pitämällä sulkimen auki pitempään. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM -objektiivilla (1/5300 s, f/7.1 ja ISO 2500). © Canon-lähettiläs Markus Varesvuo

Tärkein tekijä liikkeen vangitsemisessa kuviin on kameran valotusaika. Kannattaa kokeilla ja leikkiä valotusajalla, että löydät oman juttusi. Useimmissa järjestelmäkameroissa suurin valotusaika on joko 1/4000 s tai 1/8000 s. Joissain peilittömissä EOS-kameroissa elektroninen suljin antaa mahdollisuuden käyttää vieläkin nopeampi valotusaikoja. Asteikon toisessa päässä pitkät valotusajat mahdollistavat liikkuvien kohteiden luonnollisen epäterävyyden, joka voi olla tehokas keino luotaessa liikkeen tuntua.

Valotusajan asettaminen liikkeen kuvaamisessa

Pöllö laskeutumassa oksalle siivet levällään.

Jos osaat käyttää EOS (Electro-Optical System) -kameran edistyneitä toimintoja, kokeile käyttää valotusajan esivalintatilaa (Tv). Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM -objektiivilla (1/1300 s, f/2.8 ja ISO 2500). © Canon-lähettiläs Markus Varesvuo

Balettitanssija vaihtaa asentoa, kädet ovat epätarkat.

Valotusajan esivalintatila (Tv) voi joko pysäyttää kohteen tai luoda epäterävän liikkeen. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla (2 s, f/10 ja ISO 100). © Canon-lähettiläs Wanda Martin

Canonin järjestelmäkameroiden ja peilittömien kameroiden Tv-tilaa (Time Value) kutsutaan valotusajan esivalintatilaksi. Se sopii liikkeen kuvaamiseen, koska voit valita haluamasi valotusajan, ja kameran mittausjärjestelmä säätää aukon automaattisesti oikean valotuksen mukaiseksi.

Erittäin kirkkaassa tai heikossa valaistuksessa käytettävissä oleva valotusaikojen alue voi olla rajallinen. Tämä voi tarkoittaa sitä, että heikossa valaistuksessa kuvattaessa ei voi käyttää tarpeeksi lyhyttä valotusaikaa, jotta kohteen liikkeen saisi vangittua tai kirkkaassa valossa valotusta ei voi pidentää luovan sumennuksen aikaansaamiseksi. Tämän voi ratkaista käyttämällä kameran automaattista ISO-herkkyystilaa yhdessä valotusajan esivalintilan kanssa. Kamera asettaa sitten herkkyyden automaattisesti niin, että voit käyttää nopeaa tai hidasta valotusaikaa.

Liikkeen pysäyttäminen

Henkilö sinisessä kajakissa ratsastaa aallolla.

Mitä lähemmäs kohdetta zoomaat, sitä huomattavampaa on myös kameran tärähtely. Tärähtelyn välttämiseksi tarvitaan lyhyempää valotusaikaa. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla (1/2700 s, f/4 ja ISO 100). © Canon-lähettiläs Samo Vidic

Hevonen laukkaa pihalla ratsastaja selässään, ja muta lentää.

Valotusajan muuttamisen lisäksi on muitakin tekniikoita liikkeen kuvaamiseen. Kiinnitä huomio tapahtuman kannalta keskeiseen toimintaan. Yhden kohteen kuvaaminen käy hyvin, mutta kaksi yhdessä liikkuvaa kohdetta voivat tuoda paremmin esiin nopean liikkeen ja toiminnan, kuten tässä hevonen ja lentävä muta. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM -objektiivilla (81 mm, 1/8000 s, f/5.6 ja ISO 400.

Valotusajan 1/250 s pitäisi riittää kävelevän henkilön liikkeen pysäyttämiseen, kun puolestaan 1/500 s on parempi, jos kohde liikkuu hieman nopeammin. Nopeammille kohteille, kuten autoille ja lentäville linnuille, on suositeltavaa käyttää vähintään valotusaikaa 1/2000 s tai 1/4000 s. On tärkeää kokeilla eri valotusaikoja, kunnes olet löytänyt itsellesi parhaimmin toimivan – muista pitää hauskaa!

Pieni koira ilmassa juostessaan kohti kameraa.

Kuvattaessa pieniä eläimiä tai lapsia tarkennus on helpompi pitää, jos kohde on vähintään kolmen metrin päässä kamerasta. Jos kohde on liian lähellä, tarkennuksen pitäminen on paljon vaikeampaa. Kuva on otettu Canon EOS 850D -kameralla ja Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM -objektiivilla (jonka seuraaja on Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) (200 mm, 1/1600 s, f/3.5 ja ISO 100).

Viisi lasta leikkii sohvalla sateenkaarikonfettisateessa.

Tässä putoavan konfettin liikkeen on pysäyttänyt 1/200 sekunnin valotusaika ja Speedlite EL-100 -salama. Tilanteen jännittävyys on saatu hyvin esiin. Kuva on otettu Canon EOS 800D -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS 850D) ja Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (18 mm, 1/200 s, f/4 ja ISO 400).

Pienillä lapsilla ja koirilla on tapana liikkua nopeasti ja ennalta arvaamattomasti, joten valotusajan 1/1000 s pitäisi riittää. Suunnilleen sama toimii kuvattaessa urheilijoita.

PowerShot-kameroiden Lapset ja eläimet -kuvaustila hyödyntää useita tarkennuskehyksiä, jotta automaattitarkennus varmasti toimii oikein seuratessaan kohteita. EOS-kameroissa, joissa ei ole Lapset ja eläimet -tilaa, käytetään Servo AF -tilaa (jatkuvaa tarkennusta).

Useimmissa Canon-kameroissa oleva Urheilu-kuvaustila on hyvä lähtökohta nopean liikkeen pysäyttämiseen. Se muuttaa kameran kuvausparametreja suosimaan lyhyitä valotusaikoja sekä seuraamaan liikkuvia kohteita jatkuvalla Servo AF -tarkennuksella ja ottamaan kuvasarjoja jatkuvalla kuvauksella. Urheilukuvauksessa on kuitenkin parempi luoda liikkeen epäterävyys valotusajan esivalintatilassa (Tv).

Canon EOS R -järjestelmän kameroissa on seurantatilan automaattitarkennus silmiin, jossa kamera tunnistaa kohteen silmät ja lukitsee tarkennuksen niihin, mikä on luotettava tapa seurata liikkuvaa kohdetta.

Liike-epäterävyyden vangitseminen

Kiireinen katu, ihmisiä kulkee kaikkiin suuntiin tarkennusalueen ulkopuolella.

Kun valotusaika on pitkä, liike näkyy sumennettuna. Kuva on otettu Canon EOS M100 -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS M200) ja Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM -objektiivilla (18 mm, 1/6 s, f/22 ja ISO 100).

Pitkä valotusajat ja valotukset mahdollistavat kuvien liike-epäterävyyden. Liikkuvan kohteen nopeus määrittää, kuinka pitkä valotusajan on oltava.

Valotusaika 1/30 s toimii hyvin polkupyöriä kuvattaessa, autot ja moottoripyörät vaativat valotusajaksi 1/60–1/125 s. Jos haluat sumentaa vesiputouksen, parhaimmin toimii suhteellisen pitkä aika, 3–5 sekuntia. Tämä toimii hyvin myös sumennettaessa käveleviä ihmisiä pois kuvista. Niin he käytännöllisesti katsoen katoavat arkkitehtuurikuvista ja vilkkaista maisemista.

Kirkkaassa päivänvalossa voi olla vaikeaa saavuttaa liike-epäterävyyden luomiseen riittävä pitkä valotusaika, vaikka käyttäisi pientä aukkoa. Tähän voi vaikuttaa asettamalla objektiiviin ND-suotimen (Neutral Density). Se vähentää kennoon pääsevän valon määrää, jolloin voit pidentää valotusta. Joissain tapauksissa valotus voi kestää yli 30 sekuntia. Valitse siinä tapauksessa kameran käsisäätöinen kuvaustila ja käytä aikavalotusasetusta.

Liikkeen vangitseminen intervallikuvauksella

Kun nopeus on hallinnassasi, voit kuvata luovia videoita. Intervallikuvauksessa valittu määrä kuvia otetaan säännöllisin välein, mikä luo vaikutelman ajan nopeutumisesta. Ota sarja kuvia tasaisin väliajoin – lisätietoja on intervallikuvausoppaassamme.

Canon EOS 250D- ja EOS R -kameroissa on valmiina intervallivideokuvaustila, joka helpottaa vaikuttavien videoiden kuvaamista.

Liikkeen luominen zoom-sumennuksella

Epäterävä kuva punaisista lehdistä.

Liike-epäterävyyden luominen on melkoinen haaste, jos kohde ei liiku. Sen voi kuitenkin saada aikaan zoom-objektiivilla. Kuva on otettu Canon EF 17-40mm f/4L USM -objektiivilla (1/4 s, f/14 ja ISO 200).

Valitse Tv-kuvaustila järjestelmäkamerassa tai peilittömässä kamerassa ja valitse valotusajaksi 1–4 sekuntia. Zoomaa kohteeseen ja tarkenna automaattisesti painamalla kevyesti laukaisinta. Käynnistä seuraavaksi valotus painamalla laukaisin pohjaan ja loitonna puolessa välissä sarjaa objektiivin zoomausrenkaalla. Pyri saamaan loitonnus valmiiksi samaan aikaan, kun valotus päättyy. Voit myös aloittaa loitonnuksesta ja lähentää valotuksen aikana.

Valojuovien kuvaaminen

Valojuovat radalla huurteisten puiden keskellä.

Pitkän valotusajan ansiosta valojuovia on mahdollista kuvata junaradalla. Kuva on otettu Canon EOS R -kameralla ja Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM -objektiivilla (105 mm, 32 s, f/8 ja ISO 100).

Liikkuvien ajoneuvojen valojuovien kuvaaminen on hieno tapa näyttää liikkeen tuntu. Pimeässä ei ole juurikaan ylivalotuksen vaaraa, joten voit käyttää aikavalotusta ja jättää sulkimen auki tarvittaessa useaksi minuutiksikin ja saada siten kuvaan useita valojuovia. Varmista, että kamera on asetettu tukevasti jalustaan tai muulle vakaalle alustalle.

Toinen konsti on valaista liikkuva ajoneuvo salamalaitteella, jolloin valojuovien lisäksi auto, moottoripyörä, juna tai vaikka polkupyörä on myös valaistu. Salamavalo on asetettava toisen verhon salamatilaan, jotta salama välähtää valotuksen lopussa alun sijaan. Jos salama välähtää valotuksen aluksi, valojuovat näkyvät liikkuvan ajoneuvon etupuolella, eivät takana.

Panorointi kameralla

Motocross-pyöräilijä täydessä vauhdissa.

Kun seuraat liikkuvia kohteita panoroimalla kameraa, tausta sumentuu ja toiminta näyttää dynaamisemmalta. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM -objektiivilla (135 mm, 1/30 s, f/8 ja ISO 400).

Luotaessa liike-epäterävyyttä pitkillä valotusajoilla vaarana on kameran tärähtäminen, varsinkin teleobjektiiveilla. Tuloksena myös pääkohde on epäterävä. Kuvanvakain voi auttaa. Joissain Canon IS (kuvanvakain) -objektiiveissa on automaattinen panoroinnin tunnistus, joka korjaa ainoastaan pystysuuntaisen liikkeen, jos panoroit vaakatasossa.

Muissa Canon IS -objektiiveissa on vaihdettavat kaksitoimiset kuvanvakaimet, joissa tila 1 on staattisia kuvia ja tila 2 panorointia varten. Muutamissa objektiiveissa, kuten Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM- ja EF 70-200mm f/4L IS II USM -objektiiveissa, on kolmaskin vakautustila, joka käyttää vakautusta vain itse valotuksen aikana. Tämä voi helpottaa arvaamattomasti liikkuvien kohteiden seuraamista etsimessä.

Canonin EOS R5- R6-kameroissa on myös IBIS-vakain (in-body Image Stabilisation). Tämä voi yhdessä optisella kuvanvakaimella varustettujen objektiivien kanssa vakauttaa kuvaa entisestään.

Lisätietoja on oppaassamme Panorointivinkkejä toiminnan kuvaamiseen.

Liikkeen lisääminen päällekkäisvalotuksella

Päällekkäisvalotuksella otettu kuva pyöräilijästä, joka tekee flipin hiekkarampilla.

Päällekkäisvalotuskuva, joka on otettu jatkuvassa kuvaustilassa. Se on kätevä työkalu jatkuvan toiminnan kuvaamiseen. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark III -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS 5D Mark IV) (1/1600 s, f/8 and ISO 400).

Canon EOS 5D Mark IV:ssä ja monissa muissa uusissa EOS- sekä EOS R -kameroissa on päällekkäisvalotustoiminto. Sitä voi käyttää jatkuvan kuvaustilan rinnalla, jolloin monta toiminnan eri vaihetta tallennetaan yhteen kuvaan. Saat parhaan tuloksen, jos kohde ja tausta ovat selvästi erilaisia, esimerkiksi vaalea kohde tummaa taustaa vasten tai päinvastoin. Lisätietoja on Päällekkäisvalotuskuvausoppaassamme (saatavilla tietyillä kielillä).

Toinen vaihtoehto on käyttää salamalaitetta. Canon Speedlite EL-100 -salamassa on ohjelmoitava stroboskooppisalamatoiminto. Välähdysten sarja pitkän valotusajan aikana voi saada kuvattua liikkuvan kohteen useissa kohdissa paikallaan pysyvää taustaa vasten.

Kiinnostavampia videoita liikuttamalla kameraa

Henkilö pitkässä kaavussa vanhojen raunioiden edessä.

Videot voivat olla dynaamisempia, jos liikut kameran kanssa kuvatessasi sen sijaan, että kamera on jalustalla. Useissa Canonin järjestelmäkameroissa ja peilittömissä EOS M- ja EOS R -kameroissa on videoiden digitaalinen kuvanvakain. Se on elektroninen kuvanvakain videoiden kuvausta varten ja voi estää kameran tärähtelyä ja antaa tasaisempia tuloksia. Se voi myös toimia yhdessä objektiivien optisten kuvanvakaimien ja Canonin EOS R5- ja R6-kameroiden sisäisten kuvanvakaimien kanssa.


Teksti: Matthew Richards

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

  • VALOKUVAUKSEN PERUSTEET

    Valotusaikavinkkejä

    Ota valotusaika haltuun Canonin vasta-alkajille suunnatun oppaan avulla ja saat parempia toimintakuvia.

  • VALOKUVAUKSEN PERUSTEET

    Vinkkejä panorointikuvien ottamiseen aloittelijoille

    Opi ottamaan parempia toimintakuvia panoroimalla näiden vinkkien avulla.

  • TOIMINTAKUVAUS

    Parhaat objektiivit toimintakuvaukseen

    Vinkkimme parhaista objektiiveista toimintakuvaukseen.

  • URHEILUKUVAUS

    Ota upeita toimintakuvia

    Vinkkejä upeiden toimintakuvien ottamiseen Canon-kameralla.