aerial view of workers

Abstrakti valokuvaaminen

Kuvasitpa uudessa ympäristössä tai tutussa paikassa, yritä keksiä kuvaustapoja, jotka tekevät kuvista kiinnostavia ja erottuvia.

Valitse erilainen kuvakulma

Kuten me muutkin, kuvaat varmasti suurimman osan kuvistasi silmien tasolta. Mutta kuvaamalla näytöllä (ja hyödyntämällä kääntyvää nestekidenäyttöä, jos kamerassasi on sellainen) voit sommitella kuvia paljon kiinnostavammista kuvakulmista.

Kokeile: Aseta kamera maan tasalle ja kierrä kääntyvää nestekidenäyttöä niin, että voit katsella sitä suoraan alaspäin. Voit myös kohota ihmisjoukon ylle asettamalla kameran yksijalkajalustalle ja kiertämällä nestekidenäyttöä alaspäin. Tämän jälkeen voit nostaa kameran ylös ja nähdä, mitä kameran silmä näkee – näkökulma on taatusti erilainen kuin tavallisesti.

Käytä kaulahihnaa rannehihnana

Jos kuvaat korkealta alapuolellasi aukeavaa näkymää, sinun on pidettävä kamerasta lujasti kiinni. Kun kierrät kaulahihnan ranteesi ympärille, kamera pysyy vakaana, etkä pudota sitä vahingossa.

Siirrä tarkennusta

Pääset hyvin alkuun siirtämällä tarkennuskohdan pois kuvan keskeltä. Aseta kamera ensin käsitarkennustilaan. Aseta kohde kuvan keskelle ja paina laukaisin puoliväliin. Pidä laukaisin painettuna puoliväliin ja sommittele kuva uudelleen, kunnes olet tyytyväinen. Ota sitten kuva painamalla laukaisin pohjaan.

Kuvaa näytöllä

Kuvaus näytöllä -toiminnon avulla voit esikatsella kuvaa kameran nestekidenäytössä. Tartu luovan kuvauksen mahdollisuuksiin kuvaamalla näytöllä ja valitsemalla, mihin kuva tarkennetaan. Tämä sujuu helposti, jos kamerassa on kosketusnäyttö. Kosketa tarkennuskohtaa nestekidenäytössä ja valitse automaattitarkennuksen tavaksi Elävä tila. Kamera tarkentaa valitsemasi kohdan.

Valmistaudu täydelliseen hetkeen

Jos aiot kuvata siten, että kamera on asetettu muiden pään ylle yksijalka- tai kolmijalkajalustalle, voi olla vaikea yltää painamaan laukaisinta oikealla hetkellä. Tällöin voit painaa laukaisinta kaukolaukaisimella RS-60E3 tai RS-80N3 (kamerasi mallin mukaan). Jos kamerassasi on Wi-Fi, voit ohjata kameraasi ja Kuvaus näytöllä -toimintoa etäyhteydellä älypuhelimesta ja laukaista kameran puhelimestasi käsin.

Ole rohkea

Smart Auto -valotusohjelma käyttää automaattisesti maisematilaa. Sen ansiosta yksityiskohdat näkyvät tarkkoina koko kuva-alalla, koska terävyysalue on laaja. Näin saat kuvaan enemmän, olitpa sitten kaupungissa tai maaseudulla.

Kokeile: Kun otat maisemakuvan, sijoita jotakin kuvan etualalle, jotta näkymästä tulee tasapainoinen. Äläkä unohda, että maisemakuvia voi ottaa myös pitämällä kameraa pystyasennossa eli muotokuvasuunnassa.

Valot ja varjot

Valo on valokuvauksen sydän. Kun opit näkemään, miten varjot ja valoisat kohdat luovat muotoja ja struktuureja, olet ottanut ison askeleen kohti loistavia kuvia. Kun aurinko on matalalla aikaisin aamulla tai myöhään illalla, varjot ovat pitkiä ja ne tuovat lisää syvyyttä kuviin. Keskellä päivää tylsältä näyttävä näkymä muuttuu toiseksi, kun matalalta lankeava valo luo pitkiä varjoja. Monissa Wi-Fi-yhteensopivissa kompaktikameroissa on GPS mobiiliyhteydellä -toiminto, jolla voit merkitä muistiin hyviä varjoja synnyttäviä paikkoja ja käydä niissä myöhemmin.

Korosta värejä

Kun kuvaat maisemia, kylläiset värit tekevät kuvasta erottuvan. Voit lisätä värikylläisyyttä My Colours -toiminnolla. Toiminto syventää esimerkiksi taivaan ja veden sinisyyttä sekä kasvillisuuden vihreitä sävyjä niin, että niistä tulee eloisampia ja viehättävämpiä.

Pysäytä liike

Liikkuvista kohteista saa poikkeuksellisia kuvia, jos onnistuu vangitsemaan ohikiitävän hetken. Jotta voit pysäyttää liikkeen kuvaan, sinun on käytettävä lyhyttä valotusaikaa. Tarkka valotusaika määräytyy muun muassa kohteen liikkumisnopeuden ja etäisyyden perusteella. Voit kuvata liikkuvia ihmisiä valitsemalla kamerassasi urheilutilan. Voit myös käyttää valotusajan esivalintaa (Tv-merkintä kameran valintakiekossa) ja määrittää valotusajaksi 1/250 sekuntia tai lyhyemmän valotusajan.

Kuvaa kontrasteja

Kirkas valo luo syviä tummia varjoja. Ilmiötä kutsutaan kontrastiksi, ja sen taitava käyttö tuo kuviisi syvyyttä. Kirkkaana ja aurinkoisena päivänä kamera ei kuitenkaan pysty tallentamaan ihmissilmän erottamia kontrasteja. Voit kompensoida tätä käyttämällä monissa EOS-kameroissa olevaa HDR-vastavalotilaa. Se on saatavana valintakiekon erikoiskuvausohjelmissa. Kun valitset tämän asetuksen, kamera ottaa kolme kuvaa kerralla ja yhdistää ne. Tuloksensa syntyvässä kuvassa kontrastialue on laajempi kuin yksittäisessä otoksessa.

Mustaa ja valkoista

Abstraktissa kuvassa elementit muuttuvat: värin sijasta kuvassa korostuvat pinta, kontrasti, varjot ja muodot. Kun valitset kamerassasi mustavalkotilan ja vaikkapa keltaisen suotimen, näet mustavalkoisen esikatselukuvan kameran nestekidenäytössä, jolloin voit hahmottaa näkymän ilman värejä. Jos olet määrittänyt kameran ottamaan RAW-kuvia, voit palauttaa värit käsitellessäsi kuvaa tietokoneessa.

Matalan kuvakulman vahvuudet

Kuvaaminen matalalta luo dynaamisen perspektiivin, mutta haittapuolena on, että etuala voi alivalottua. Näin käy esimerkiksi jos sommitelmassa on paljon taivasta, mikä voi sekoittaa kameran mittauksen. Kun korjaat valotusta positiiviseen suuntaan, voit tuoda tummilta näyttävät pääkohteet paremmin esiin.

Kuvaa oikein päin

Kaikissa kameroissa on asentotunnistin, joka tunnistaa, onko kamera vaaka- vai pystyasennossa, ja varmistaa, että kuvat näkyvät oikein päin nestekidenäytössä ja tietokoneessa. Jos kuvaat suoraan alas- tai ylöspäin, asentotunnistin voi mennä sekaisin. Poista automaattinen kääntö käytöstä asetusvalikossa (keltainen), jotta kaikki kuvat ovat samassa asennossa.

Ota kaikki irti useista valotuksista

Monet edistyneet EOS-kamerat voivat ottaa päällekkäisvalotuskuvia, joissa liikkuvat kohteet näkyvät vähemmän korostuneina samalla kun staattiset elementit, kuten rakennukset, näkyvät normaalisti. Aseta kamera paikoilleen esimerkiksi jalustalle ja määritä sitten päällekkäisvalotustila kuvaamaan kunkin yksittäiskuvan keskiarvo. Aseta kamera ottamaan vähintään kolme kuvaa ja vapauta sen jälkeen laukaisin muutaman sekunnin välein. Tämän jälkeen kamera luo yhdistelmäkuvan yksittäiskuvista. Jos sisältö on muuttunut, se erottuu vähemmän tai näkyy lähes aavemaisena. Mitä enemmän kuvia otat, sitä vähemmän liikkuva kohde erottuu.

Luo upeita intervallivideoita

Kuvaamalla kuvia useita tunteja kestävän jakson ajan voit luoda kamerallasi upean intervallivideon. Jotkin EOS-kamerat ovat yhteensopivia ajastettavan kauko-ohjaimen TC-80N3 kanssa. Kun kauko-ohjain on yhdistetty kameraan, sen voi määrittää ottamaan kuvia määrävälein useiden tuntien aikana.

Kokeile myös tätä: Kun olet kuvannut intervallikuvausjakson, voit lisätä siihen staattisen peittokuvan, jossa ei ole ihmisiä. Näit voit luoda illuusion, että ruuhkainen kaupunki on itse asiassa tyhjä.

Abstrakti videokuvaaminen

Kameran asento

Videoita kuvataan usein niin, että video on jalustalla tai kädessä suunnilleen hartiakorkeudella. Voit tehdä lopputuloksesta kiinnostavamman kuvaamalla joko ylä- tai alaperspektiivistä. Näin saat taltioitua harvinaisemman näkökulman.

Kokeile: Kuvaa kaupungin hyörinä ja pyörinä epätavallisesta perspektiivistä. Aseta kamera maahan jalkateriesi väliin ja kuvaa ohi kulkevien jalkojen kiireinen vilinä. Tai kuvaa alhaalla olevia ihmisiä korkeasta tornista tai rakennuksesta.

Hiljaisen ja kiireisen ajan kontrasti

Jos sinulla on aikaa, voit näyttää varhaisaamun tyhjien katujen ja ruuhka-ajan vilskeen välisen eron. Muutamassa tunnissa kaupungin ilme voi muuttua täysin.

Voit myös yhdistellä kuvaamiesi leikkeiden pituuksia. Kuvaa pitkiä leikkeitä hiljaisista ja tyhjistä kaduista ja leikkaa väliin lyhyitä pätkiä ruuhkaisista kaduista.

Tarkkana varjojen kanssa

Jos kuvaat samaa paikkaa eri kellonaikoina, ole tarkkana leikatessasi videoitasi. Jos yhdistät aamuvarhaisella kuvatun leikkeen myöhemmin päivällä kuvattuun leikkeeseen, varjot vaihtavat paikkaa. Aamulla varjot ovat kohteen vasemmalla ja iltapäivällä oikealla puolella. Voit myös pitää varjoja tarkasti silmällä ja vaihtaa kuvauspaikkaa, jotta varjot ovat oikeissa paikoissa eri kellonaikoina kuvatuissa leikkeissä.

Korosta kuvien parhaita puolia

Paras paperi kuvillesi

Kun olet nähnyt paljon vaivaa kauniin kuvan luomiseen, haluat varmasti jakaa sen. Voit juhlistaa saavutustasi tulostamalla kuvan ja luomalla siten hienosta kuvastasi konkreettisen taideteoksen.

Oikea paperin valinta on tärkeää lopputuloksen kannalta. Taiteelliset kuvat kannattaa tulostaa matta- tai taidepaperille, sillä ne luovat kauniin pinnan ja tuovat syvyyttä. Kiiltävät paperit puolestaan tuottavat eloisia ja värikkäitä tulosteita. On hyvä olla perillä papereista samaan tapaan kuin objektiiveista – oikea paperi takaa onnistuneen lopputuloksen.

Kuvan kehystäminen

Jos aiot kehystää valokuvasi, on hyvä jättää paperiin tyhjä reunus. Se helpottaa kuvan asettamista valokuvakehykseen, koska tulostetta itseään ei tarvitse painaa lasia vasten. Näin valokuva kestää pidempään.