RUOKAKUVAUS
Ruokakuvausvaikuttajaksi alkaminen
Instagram-vaikuttaja ja Canon-lähettiläs Yasmin AlBatoulin vinkit ruokakuvaukseen.
Ruokakuvaaja
Ruokakuvaaja Mike Tsang kuvaa herkullista liikettä
Liikkeen kuvaaminen ja rakkaus ruokaan ovat aina olleet Mike Tsangin sydäntä lähellä. Kun hän keksi yhdistää nämä kaksi lempiasiaansa, syntyi uusi ainutlaatuinen tapa ottaa gourmet-kuvia.
Juttelimme Instagram-tähden kanssa hänen herkullisista ja energisistä tarinoistaan.
Nuorempana käytin kertakäyttökameroita. Perheessämme otettiin paljon kuvia eri tilanteissa ja kuvat koottiin valokuva-albumeihin. Muistan, että minulla oli oma kamera ja kuvien ottaminen jännitti, koska filmi riitti vain 25 kuvaan. Otin kuvia vain silloin, kun tiesin saavani hyvän kuvan.
Ostin ensimmäisen järjestelmäkamerani 25-vuotiaana ja käytin sitä arkeni kuvaamiseen, muistojeni tallentamiseen ja oman näkökulmani ilmaisemiseen. Kävimme ystävieni kanssa kuvausreissuilla esimerkiksi hylätyissä rakennuksissa ja kuvasimme kaupunkimaisemien pienimpiä yksityiskohtia ja kuvioita tuntikausia.
Minusta on kiehtovaa etsiä kauneutta yllättävistä paikoista ja näyttää se koko maailmalle.
"Elämässä kaikki tapahtuu nopeasti. Yksittäisten hetkien vangitseminen ja pienten yksityiskohtien näkeminen innostaa minua jatkamaan."
En ollut alunperin ruokakuvaaja; pidin enemmän katu- ja lifestyle-kuvauksesta. Halusin kuvata Lontoon urbaania puolta, ja eniten minua kiinnosti pimeiden rakennusten kuvaaminen.
Aloitin ruokakuvaamisen vasta, kun tapasin tyttöystäväni. Hän on oikea ruokaintoilija ja opetti minulle kaiken ruoasta. Hänen ansiostaan aloin yhdistellä katukuvausta ja ruokakuvausta.
Nuorempana pidin kaikesta liikkuvasta ja tein taskuelokuvia eli plärejä, jotka eivät olleet kummoisia, mutta niissä oli aina pieni tarina – esimerkiksi leijan lennätystä. Halusin luoda liikettä ja tehdä sitä myös työkseni, joten minusta tuli liikkuvan kuvan suunnittelija. Se näkyy myös valokuvissani. Pidän haastavien kohteiden kuvaamisesta, kuten hetken pysäyttämisestä kuvaan.
Valitsemme tyttöystäväni kanssa ensin ruokapaikan. Lähdemme haluamaamme paikkaan ja kuvaan matkaamme sinne, jotta pääsen sisään tunnelmaan.
Kuvaan säännöllisesti myös videota. Se inspiroi minua, sillä videolla havaitsen liikettä, jonka voin sitten yrittää vangita staattiseen kuvaan. Sen jälkeen kuvaaminen on melko spontaania. Siihen liittyy myös erilaisia tunnetiloja: on seurattava omaa vaistoaan ja tunnettava paras kuvaushetki.
Käytän manuaalista tilaa, jotta voin mahdollisimman monipuolisesti hallita tarinoideni lopputulosta – valoa, valotusaikaa ja aukkoa. Kuvaan RAW-kuvia, jotta voin halutessani editoida niitä Lightroomissa. Tarinani ovat usein tunnelmallisia – luulen sen olevan perua hylättyjen talojen ja katukuvauksen ajoilta.
Kun kuvaan pysähtynyttä liikettä, käytän manuaalitilaa ja f/1,0-aukkoa tarkentaessani tiettyyn kohtaan. Kokeilen erilaisia valotusaikoja ja aukon kokoja, kunnes löydän kuvaan sopivat asetukset.
Yksi tarina on jäänyt mieleeni, kun onnistuin käyttämään uutta tekniikkaa ensimmäistä kertaa. Olin Finks Salt & Sweet -ravintolassa Pohjois-Lontoossa lounasaikaan, ja ravintolan valaistus oli täydellinen. Mietin, että olisi hienoa tiputtaa sokeripala kahvikuppiin ja kuvata kahvin roiskahdus. Onnistuin ensimmäisellä kerralla, ja se tuntui kuin olisin voittanut lotossa. Elämässä kaikki tapahtuu nopeasti. Yksittäisten hetkien vangitseminen ja pienten yksityiskohtien näkeminen innostaa minua jatkamaan.
Kävin äskettäin Fulham Broadwayn uudessa kauppahallissa, joita on tulossa vielä kaksi lisää. Siellä tarjoillaan itämaista, lähinnä aasialaista katuruokaa, ja siellä on paljon istumapaikkoja. Mielenkiintoinen ruokavalikoima ja hyvät tilat tekevät siitä erinomaisen kuvausympäristön.
Olin viime vuonna Meatopia-festivaaleilla, missä tunnetut keittiömestarit kypsentävät lihaa avotulella. Haluan mennä sinne uudelleen, koska siellä on niin paljon nähtävää. Useimmat keittiömestarit valmistavat ruokaa suoraan yleisön edessä, joten liikettä riittää kuvattavaksi.
Käyn tänä kesänä myös Cheese Street -festivaaleilla. Juusto sopii hyvin liikkeen kuvaamiseen (kaikkihan ovat nähneet kuvia venyvästä pizzajuustosta ja täyteläisistä lämpimistä voileivistä).
Eniten jaan tarinoitani Instagramissa, koska voin käyttää aiheeseen liittyviä hashtageja ja tavoittaa muita kuvaajia ja ruoan ystäviä. Sieltä voin nähdä myös muiden käyttäjien tekemisiä ja löytää uusia ruokapaikkoja.
Käytän myös Canon EOS 2000D -kameraa, joka sopii tilannekuvien ottamiseen. Joskus käytän jalustaa vakaiden kuvien ottamiseen, lisävaloja haluttujen yksityiskohtien korostamiseen (ilmoitan siitä ravintolan henkilökunnalle etukäteen) ja vara-akkuja. Aina kannattaa pitää vara-akku mukana.
Hankala kysymys. Pidän aasialaisesta ruuasta: riisin tai nuudelien kanssa kelpaa kaikki. Kävin hiljattain Japanissa ja ihastuin japanilaiseen ruokaan, kuten sushiin ja rameniin. Ruokaan liittyy paljon kulttuurisia elementtejä. Ruokaa valmistetaan pitkään, ja rakkaudella valmistettu ruoka myös maistuu paremmalta.
Haluan ottaa rohkeampia ja luovempia kuvia. Esimerkiksi heittää ruokaa ilmaan ja yrittää vangita sen luonnollisen putoamisliikkeen.
Aina oppii jotain uutta ja voi kehittyä. Kuvani eivät ole niin luontevia kuin haluaisin niiden olevan, ja sen oppimiseen menee aikaa. Pitää vain harjoitella – tekemällä oppii. Ensimmäinen kuvani on valovuosien päässä nykyisistä kuvistani. Luulen, että kuvani kehittyvät luonnollisesti sitä mukaa, kun opin uusia tekniikoita ja taitoja.
Teksti: Sasha Newbury
Inspirointiosiostamme löydät parhaat kuvausvinkit, osto-oppaat ja haastattelut – eli kaiken mitä tarvitset löytääksesi juuri sinulle sopivan kameran tai tulostimen ja herättääksesi seuraavan ideasi henkiin.
Takaisin tarinoihinRUOKAKUVAUS
Instagram-vaikuttaja ja Canon-lähettiläs Yasmin AlBatoulin vinkit ruokakuvaukseen.
RUOKAKUVAUS
Ota herkullisia ruokakuvia tarkkaan valikoiduilla Canon-objektiiveilla.
RUOKAKUVAUS
Valokuvaaja ja ruokabloggari Lina Lomelino paljastaa parhaat niksinsä onnistuneeseen ruokakuvaukseen.