A view from underwater of encircling trees, with the scene reflected in a mass of bubbles.

Ikuista syksyn värit

Syksyn viehätys tuoreesta näkökulmasta

Syksyinen luonto on vertaansa vailla. Muut vuodenajat eivät pysty samaan. Sadekuurot pehmentävät värisävyjä ja lempeä tuuli luo rytmikkään virtauksen. Usva ja sumu ovat upeita harmaanvalkoisia taustoja syksyn väreissä hehkuville lehdille.

"Syksy on vuodenaika, joka antaa eniten virikkeitä eri aisteille. Se saa minut pohtimaan elämän kiertokulkua", kertoo hollantilainen luonto- ja maisemakuvaaja Theo Bosboom. "Vaikka syksy onkin viehättävä vuodenaika, siitä on hyvin vaikea ottaa kuvia, joita ei ole ennen nähty". Autumn Leaves -kuvasarjassaan Theo halusi etsiä uusia tapoja korostaa syksyn parhaita puolia.

Theo ottaa paljon kuvia National Geographic- ja BBC Wildlife -lehdille, ja hänet on valittu kaksi kertaa Euroopan vuoden luontokuvaajaksi. Palattuaan belgialaiseen Hoëgnen laaksoon hän ymmärsi, että oli jo kuvannut kaiken, mitä metsällä oli tarjota.

"Tässä kuvassa syksy on jo pitkällä. Siinä näkyy vain muutama lehti sumuista taustaa, muuten oksat ovat jo paljaita lehdistä. Kuva on hiljainen, mutta silti täynnä energiaa. Se muistuttaa japanilaisen grafiikan yksinkertaisia, mutta voimakkaita kontrasteja", kertoo Theo Bosboom.

"Syksyinen metsä on taianomainen, mutta muutaman vuoden kuluttua tajusin, että olen kuvannut sen jokaisesta kuvakulmasta", sanoo Theo. "Aloin pohtia, mitä tekisin seuraavaksi. Äkkiä huomasin lehtien putoavan puroon ja näin miten virta kuljetti niitä vesiputouksen alle ja miten ne juuttuivat oksiin ja kiviin. Sain idean kuvata lehtiä veden alta – ikuistaa syksyn värit kalan näkökulmasta."

Autumn Leaves -kuvasarjan perusidea on yksinkertainen, mutta sen toteuttamisessa oli monia haasteita. "Tässä vaiheessa olin vasta valokuvauksen harrastaja, en ammattilainen", Theo kertoo, mutta hän hyödynsi tehokkaasti Canon PowerShot G10 -kompaktikameransa vedenpitävää Canon WP-DC28 -koteloa. Hän puki ylleen kumisaappaat ja märkäpuvun, asetti kameran veden alle vesitiiviissä kotelossa ja suuntasi sen kohti taivasta.

"En nähnyt tarkasti mihin kameran etsin osoitti, mutta aina kun lehti ohitti kameran, painoin laukaisinta ja toivoin parasta", Theo jatkaa. "Suurin osa kuvista epäonnistui, ja otin vahingossa lukemattomia selfieitä, mutta yksi hieno kuva erottui joukosta [katso alla]. Näin sain idean kokonaisesta kuvasarjasta ja päätin hankkia Canon EOS 5D Mark III -kameraani [nyt Canon EOS 5D Mark IV] vesitiiviin kotelon."

The overarching trees are pictured from under the water, with a lone leaf floating on the surface.
"Tämä on syksyinen kuva uudenlaisesta näkökulmasta: puiden lehdet puikkelehtivat veden alta kuvatussa maisemassa", kuvailee Theo Bosboom. "Tämä on minulle tärkeä kuva, koska se kannusti minua jatkamaan tätä projektia."

Muutaman vuoden kuluttua Theo siirtyi valokuvauksen harrastajasta ammattikuvaajaksi ja lopetti päivätyönsä lakimiehenä vuonna 2013. Hän kehitti vedenalaista kuvaustekniikkaansa ja pyrki korostamaan luonnollista valoa aina kun mahdollista. Toisin kuin yleisesti maisemakuvauksessa, hänelle paras kuvausaika on keskellä päivää.

"Kun aurinko on lakipisteessään, jokeen heijastuu niin paljon valoa, ettei minun tarvinnut käyttää salamaa kuin harvoin. Salamasta on apua, jos vesi on todella tummaa, tai jos haluan lisää valoa johonkin erityiseen kuvakulmaan", Theo kertoo. "Käytin suurta ISO-herkkyyttä, jotta sain otettua vahvoja kuvia, koska veden alla tarvitaan paljon valovoimaa. ISO-herkkyyden lisääminen Canon EOS 5D Mark III -kamerassa ei onneksi vaikuttanut mitenkään kuvanlaatuun."

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Shooting the seasons

MAISEMAKUVAUS

Kuvaaminen eri vuodenaikoina

Näillä Benjamin Hegyin vinkeillä saat kuvistasi esiin vuodenaikojen ainutlaatuiset tunnelmat.

discover the beauty in the detail

MAKROKUVAUS

Makrokuvaus: löydä yksityiskohtien kauneus

Luontokuvaaja Ian Wade kertoo parhaat vinkkinsä makrokuvaukseen.

A river flowing through a landscape of mossy rocks, rising steeply on both sides.

VINKKEJÄ JA TEKNIIKOITA

Opi käyttämään valotusta oikein

Katso miten voit säätää valon määrää kuvissasi ja saada ne näyttämään täysin erilaisilta.

"Ilmakuplat vedessä kiehtovat minua, koska niissä näkyy usein upeita heijastumia yllä olevasta maisemasta. Löydät kuplia parhaiten vesiputousten ja virtaavan veden läheltä."

Theo ei nähnyt sommitelmaa reaaliaikaisesti, ja vaikka hänen oli luotettava "yritykseen ja erehdykseen", tarjolla oli myös monta apuvälinettä. "Käytän aina aukon esivalintaa, koska voin luottaa siihen, että kamera säätää valotusajan oikein. Näin saan aikaan terävyysalueen, joka on tärkeää maisemakuvauksessa ja kun haluan vangita kuvaan paljon yksityiskohtia", hän sanoo.

"Vedenalaisessa kuvauksessa en tarvinnut suurta syväterävyyttä, joten pystyin pitämään aukon suurena ja päästämään kuvaan enemmän valoa. Kameran automaattitarkennus on todella luotettava, ja se oli todella suuri etu, kun halusin päästä mahdollisimman lähelle kuvauskohdetta ja varsinkin jos vesi ei ollut kirkasta. Opin myös, että laajakulmaobjektiivilla sain aikaan parhaan tuloksen."

"Tämä on suosikkikuvani. Pidin kameraa puron pohjalla, joten kuva pysyi hyvin vakaana ja pystyin käyttämään kolmasosasekunnin valotusaikaa. Lehdet näkyvät teräviä, vaikka kuvaan tallentui myös veden liike. Minusta kuvassa näkyy hienosti syksyn teema: vuodenaikojen vaihtuminen ja elämän kiertokulku", kertoo Theo Bosboom.

Jos pulahtaminen syksyisen kylmään jokiveteen ei innostu, vedenpinnallakin on paljon kuvattavaa. "Ihmiset haluavat yleensä ottaa eeppisiä maisemakuvia, joten he odottavat juuri oikeaa valaistusta. Minä puolestani haluan keskittyä yksityiskohtiin, jotka usein tuovat kuviin jotain erityistä", Theo sanoo. Pudonneet lehdet ja tammenterhot, kirkkaanväriset marjat ja pulleat sienet ovat syksyn tunnusmerkkejä, eikä niiden kuvaaminen välttämättä ole kiinni valon määrästä tai säätilasta. "Katso jalkojesi juureen ja huomaat pian monia mielenkiintoisia kuvauskohteita, joissa on rajaton määrä upeita yksityiskohtia."

Yksityiskohtien korostaminen liitetään usein makrokuvaukseen – ja monissa kompaktikameroissa on hienoja makrokuvausominaisuuksia – mutta Theolle se tarkoittaa maiseman tiettyihin puolien nostamista esiin. "Tarkennan mielelläni Canon EF 70-200mm f/2.8L USM -objektiivilla johonkin tiettyyn kohtaan, kuten puunoksaan. Sen jälkeen zoomaan lähemmäs ja kauemmas, kunnes löydän juuri sopivan etäisyyden", hän sanoo. "Sama onnistuu mainiosti myös kompaktikameralla."

"Tämä on yksi ensimmäisistä kuvistani, joka kertoo vuoristopuron tarinan", kertoo Theo Bosboom. "Se on klassinen ja ajaton vedenalainen maisema, mutta merkitsee minulle myös eräänlaista päätepistettä tämäntyyppisessä luontokuvauksessa. Se oli kohta, jossa mietin: "mitä seuraavaksi?". Pidän harmaasta ja utuisesta aamuvalosta. Kuvassa näkyy veteen pudonneita lehtiä. Niiden liikettä tasapainottavat puron rannoilla kasvavat lehtipuut."

Theo ei anna vallitsevien sääolosuhteiden vaikuttaa kuvaustyöskentelyynsä. Hänen mielestään luontokuvauksessa ei olekaan "huonoa keliä", kunhan kuvaajalla on oikeat varusteet ja kamera on suojattu riittävän hyvin. Kaikki kamerat eivät ole yhtä säänkestäviä, joten Theo suosittelee hankkimaan kunnollisen sade- tai vastavalosuojan. Theo jatkaa: "Tarkista sääennusteet ja varaudu säätilan muutoksiin. Kaikenlaisissa sääolosuhteissa voi ottaa upeita kuvia, ja itse asiassa joskus sade tai tuuli tuovat mukanaan mahdollisuuksia, joita ei muulloin ole tarjolla. Sateen jälkeen värit ovat voimakkaampia. Tuuli voi häiritä pitkän valotusajan käyttöä, jos haluat saada teräviä kuvia lehdistä tai muista liikkuvista kohteista. Toisaalta tuuli antaa uusia ulottuvuuksia esimerkiksi lehtien liikkeen kuvaamiseen. Sumuiset olosuhteet luovat upean tunnelman. Nouse aikaisin aamulla ja ikuista usvan läpi heijastuvat auringon ensisäteet. Olen liian kärsimätön odottamaan "oikeaa" valoa, joten jos valo ei riitä tiettyyn kuvauskohteeseen, etsin jotain muuta kuvattavaa."

"Tässä kuvassa vedestä heijastuu pieni pyökki täysissä syksyn väreissä. Käytin samaa tekniikkaa kuin vedenalaisessa kuvauksessa eli laajakulmaobjektiivia, jonka suuntasin kohti taivasta sen jälkeen, kun olin itse ryöminyt puun alle", kuvailee Theo Bosboom. "Pidän erityisesti siitä, miten syksyn värit erottuvat vahvoina sumuista taustaa vasten. Värejä korostaa myös se, että ympäröivissä puissa ei enää ole lehtiä."

Theo pitää paljon syksystä, mutta muistuttaa, että välivuodenajat ovat myös erittäin kiehtovia. "Kokeile kuvata vaikkapa loistonsa jo menettäneitä kesäkukkia pudonneiden lehtien takaa. Tai seuraa sääennustetta ja ole valmiina ensilumen sataessa: saat aikaan upean kuvasarjan, kun syksyn väreissä hehkuvien lehtien päälle putoilee lumihiutaleita", hän sanoo.

"Tämä kuva on minulle hyvin tyypillinen. Etsin usein kiinnostavia kuvioita, yksityiskohtia ja rytmejä", kertoo Theo Bosboom. "Lehtien väliset etäisyydet ovat lähes täydellisiä, ja vedessä näkyy hieman vaahtoa. Otin kuvan joen matalassa kohdassa, jossa virtaus oli rauhallinen. Siinä näkyy erilaisten puiden lehtiä useissa eri väreissä. Kuva kertoo hienosti syksyn etenemisestä."

Theo Bosboomin Autumn Leaves -kuvasarja on saanut paljon julkisuutta, ja yksi sarjan kuvista oli ehdokkaana Creative Visions -kategoriassa vuoden 2013 Wildlife Photographer of the Year -kisassa. Jos valokuvaaja haluaa todella erottautua joukosta, valokuvissa täytyy olla omaperäinen ja tuore näkökulma. "Voit matkustaa kaukaisiin paikkoihin ja ottaa upeita kuvia, mutta useimmat kuvatoimittajat eivät kiinnitä niihin erityistä huomiota, ellei valitsemasi lähestymistapa ole persoonallinen", hän sanoo. "Tärkeintä on kysyä itseltään: mitä erityistä voin tuoda kuviini?".

Teksti: Natalie Denton

Aiheeseen liittyvät tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Inspirointiosiostamme löydät parhaat kuvausvinkit, osto-oppaat ja haastattelut – eli kaiken mitä tarvitset löytääksesi juuri sinulle sopivan kameran tai tulostimen ja herättääksesi seuraavan ideasi henkiin.

Takaisin tarinoihin