A person stands in front of a building with triangular windows larger than them, leaning diagonally. Photo by Daniel Rueda and Anna Devís.

ARKKITEHTUURIKUVAUS

"Geometrian jahtaajat" Daniel Rueda ja Anna Devís

Juttelimme värikkäiden ja luovien arkkitehtuurikuvaajien Anna Devísin ja Daniel Ruedan kanssa.

Lue, mitä kaksikon mielikuvituksellisten ja abstraktien tarinoiden takana on ja miten heidän rakkautensa rakennuksiin ja matkustamiseen on tehnyt heistä Instagram-tähtiä (heidät löytää käyttäjänimillä @anniset ja @drcuerda).

Miten kaikki sai alkunsa, eli miten innostuitte valokuvauksesta?

Daniel: Lapsena meillä oli kotona aina kameroita, joten pääsin harjoittelemaan kuvaamista pienestä pitäen. Opin yrityksen ja erehdyksen kautta, ja halusin aina jakaa kuviani netissä esimerkiksi MySpacessa ja Flickrissä. Kun näin kaikki kuvani yhdessä, niistä alkoi erottua tiettyjä teemoja ja voin seurata, miten oma tyylini kehittyi.

Anna: Olen ainut lapsi, joten etsin jatkuvasti hyvää ajanvietettä. Kun kyllästyin maalaamiseen, aloin luoda kuvia valokuvaamalla. Huomasin pian, että kameralla voi tehdä paljon enemmän kuin siveltimillä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Two young people skateboard down a city street at night.

MATKAKUVAUS

Näin saat eniten irti kamerastasi kaupunkilomalla

11 vinkkiä urbaanin kohteen tunnelman ikuistamiseen.

Photographer Hattie Newman holds a Canon EOS 4000D camera.

LUOVIA KUVIA

Katso Hattie Newmanin vinkit Canon EOS 4000D -kameralle

Graafinen suunnittelija Hattie Newman kertoo, miten valokuvaus auttaa häntä saamaan inspiraatiota arkipäiväisistä asioista ja muuttamaan ne taiteeksi.

Arkkitehtuuri on kuvissanne usein pääosassa. Kuinka paljon se on vaikuttanut kuvaustyyliinne?

D: Olemme molemmat arkkitehtejä, joten meistä kaikki siihen liittyvä on mielenkiintoista ja kiehtovaa. Ymmärrämme kuitenkin, että kaikki eivät suhtaudu aiheeseen yhtä intohimoisesti. Siksi teemme usein kuvistamme hieman naiiveja tai leikkisiä ja haluamme ennen kaikkea kertoa niiden kautta tarinoita.

Kuvissanne on usein hauska ihmiselementti. Mitä tarinoita kerrotte sen avulla?

D: Arkkitehtuuria kuvatessa on tärkeää antaa vaikutelma mittasuhteista, joten ihmiselementti sai alkunsa siitä. Aloimme kuitenkin pian tehdä erilaisia kokeiluja ja käyttää ihmisiä abstraktimmalla tavalla. Rakennuksen mittakaavan tai linjojen esittäminen abstraktilla, naiivilla ja inhimillisellä tavalla synnyttää katsojassa empatiaa arkkitehtuuria kohtaan.

A: Yritämme tehdä kuvistamme aina mahdollisimman minimalistisia mutta mielikuvituksellisia. Voisi varmaan sanoa, että nimikkotyylimme on mielikuvituksellinen minimalismi. Haluamme jakaa omat intohimon kohteemme muiden kanssa yksinkertaisilla ja kauniilla tavoilla, joita kaikki osaavat arvostaa. Lopputuloksen on oltava helposti lähestyttävä.

Tarinanne ovat aina huolellisesti laadittuja. Miten valmistaudutte kuviin?

D: Minä olen perfektionisti. Mietin aina sitä, miten kuva otetaan – mikä herkkyys valitaan, ovatko tasot kohdillaan, sen sellaista. Anna on meistä luovempi. Hän kiinnittää vähemmän huomiota asetuksiin ja lähestyy kohdetta älykkäämmin käsitteellisellä tasolla. Uskon, että kuvamme toimivat hyvin siksi, että olemme keskenämme niin erilaisia.

A: Suunnittelemme noin 90 prosenttia kuvauksista ennen reissuun lähtemistä. Kaikki kuvamme perustuvat etukäteen tehtyihin suunnitelmiin. Mietimme aina etukäteen, mitä tarvikkeita mihinkin kuvaan tarvitaan. Jotkut elementeistä syntyvät myös spontaanisti, mutta meillä on aina matkallamme suunnitelma.

"A: Paras neuvo on tutkia paikkoja, joita ei mainita opaskirjassa. Sieltä saa kauneimmat kuvat."

Mikä on suosikkinne yhdessä ottamistanne kuvista?

A: Uskomme, että paras kuvamme on vielä edessä. Yleensä pidämme eniten uusista kuvista, sillä meistä tuntuu, että opimme koko ajan uutta ja kehitymme jatkuvasti.

D: Jokaiseen kuvaan menee paljon aikaa, suunnittelua ja epäonnistumisia. Kun viimein saa haluamansa kuvan ja jakaa sen, siitä tulee aina uusi suosikki. Sille ei oikeastaan voi mitään, koska uusin kuva on aina sillä hetkellä lähinnä sydäntä.

Portrait of photographers Daniel Rueda and Anna Devís, taken by Francesc Planes.

Entä mikä on lempikuvauspaikkanne?

D: Niitä on monia, osa on Instagram-kuuluisuuksia, kuten vaikkapa La Muralla Roja [jossa yllä oleva vaaleanpunainen kuva on otettu]. Se on valtava pastellinvärinen labyrintti täällä Espanjassa, Calpessa. Rakennus on kuitenkin yksityisomistuksessa, eikä se valitettavasti ole tätä nykyä avoin kaikille.

A: Toiset lempipaikkamme ovat kaupunkiin piilotettuja aarteita, jotka vain odottavat löytäjäänsä. Kuten L'Atrium de Jussieu [yllä kuva sen monivärisistä ikkunoista]. Tämä on monivärinen tila Pierre ja Marie Curien yliopistossa, jonka löysimme matkalla Pariisiin.

Mitä neuvoja antaisitte aloitteleville kaupunkikuvaajille?

A: Minusta paras neuvo on tutkia paikkoja, joita ei mainita opaskirjassa. Turistinähtävyyksien läheisyydestä ei löydy mitään ennennäkemätöntä, joten ennen lähtöä kannattaa tehdä taustatutkimusta ja selvittää, missä mielenkiintoiset alueet sijaitsevat. Sieltä saa kauneimmat kuvat.

D: Kannattaa myös pitää homma yksinkertaisena!


Kirjoittanut Donna Williams

Aiheeseen liittyvät tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Takaisin kaikkiin tarinoihin