no consumer

Viisi vinkkiä, joilla saat upeita muotokuvia

Hyvien muotokuvien ottaminen etenkin kaupunkiympäristössä voi olla vaikeaa. Muuttuvia tekijöitä on paljon, ja valaistuksen ja ajoituksen on oltava juuri oikea ja kohteen tarpeeksi lähellä. Muotokuvat voi saada onnistumaan millä tahansa kameralla. Monet valokuvaajat kuitenkin suosivat järjestelmäkameraa sen monipuolisten säätömahdollisuuksien ja luovien toimintojen ansiosta. Käytitpä mitä kameraa tahansa, näillä vinkeillä saat entistä parempia muotokuvia ystävistä, perheenjäsenistä ja kadulla kohtaamistasi ihmisistä.


1. Käytä valotuksen korjausta muotokuvissa

Valotuksen korjaus saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta käytännössä se vain korostaa kuvattavan kohteen vaaleita ja tummia sävyjä. Se elävöittää erityisen hyvin ihon vaaleita sävyjä ja tuo esiin luonnolliset tummat sävyt. Lähes kaikissa järjestelmäkameroissa, useimmissa kompaktikameroissa ja monissa älypuhelimissa on valotuksen korjausasetus. Tarkista oman kamerasi toiminnot kameran käyttöoppaasta. Vaalenna kohteen kasvoja kääntämällä valotuksen korjauksen valitsinta yksi askel eteenpäin tai tummenna niitä kääntämällä valitsinta yksi askel taaksepäin.

Deveion Acker: Kaksi puolta

Deveion Acker: Kaksi puolta,


2. Mene lähelle kohdetta

Ohje saattaa kuulostaa helpolta, mutta kohteen lähelle pääseminen voi olla yllättävän vaikeaa etenkin, jos et tunne kuvattavaa henkilöä tai kohde liikkuu paljon. Siirtymällä kameran kanssa lähemmäs kohdetta saatat kuitenkin saada hämmästyttävän elämänmakuisia muotokuvia, kun kuvaan tallentuu kohteen keskittynyt ilme, kasvojen elämän merkit tai silmien loiste.

Kun käytät zoom-objektiivin sijasta vakio-objektiivia tai kiinteäpolttovälistä objektiivia, sinun on päästävä kohteen lähelle. Pieni objektiivi saattaa olla myös kohteelle suurta objektiivia miellyttävämpi. Jos kuvaat tuttuja ihmisiä, kuten ystäviä tai perhettä, pyydä heitä siirtymään lähelle objektiivia. Jos haluat ottaa kuvia itsellesi tuntemattomista ihmisistä, pyydä heiltä ensin lupa. He saattavat suostua kuvattaviksi mielellään, ja saat lisää aikaa kuvan sommitteluun. Aloittelevan kuvaajan kannattaa käyttää kameran automaattitarkennusta ja lyhyttä valotusaikaa. Näin voi tutustua rauhassa kuvaustekniikkaan ja keskittyä valitsemaan sopiva etäisyys kohteesta.

kuvaaja: Cappugino

Cappugino:


3. Ota spontaaneja kuvia

Saat kuviin luonnollisen ilmeen, kun otat muutaman kuvan kohteesta jo ennen kuin kuvattava on asettunut poseeraamaan ja muutaman kuvan varsinaisen kuvaustilanteen jälkeen. Tilanne tuntuu näin rennommalta, ja kun otat kuvan yllättäen, saat varmemmin kuvaan luonnollisen hymyn tai lapsen leikkisän ilmeen. Jos kamerassa on sarjakuvaustila tai jatkuva kuvaustila, sitä kannattaa kokeilla. Voit myös käyttää zoom-objektiivia. Voit kuvata kohdetta tavallista kauempaa, ja kuvista on helppo saada luontevia.

Vinoth Chandar: Hyvää huomenta

Vinoth Chandar: Hyvää huomenta


4. Kerro henkilön tarina kuvaamalla häntä työn tai harrastuksen parissa

Päivittäisessä ympäristössä otettu muotokuva kertoo usein tavallista kasvokuvaa enemmän. Voit esimerkiksi kuvata kokkia patojen ääressä keittiössä tai maanviljelijää niityllä lehmien keskellä. Muusikkoystävää voit kuvata musiikkiliikkeessä siten, että soittimet näkyvät sumennettuina taustalla. Harkitse kuvasi tausta tarkkaan ja mieti syitä tietyn taustan valintaan. Tarkoitus on saada vaikuttavia kuvia, lisätä niihin merkityksiä ja herättää katsojien uteliaisuus.

Meena Kadri: Mestarikokki

Meena Kadri: Mestarikokki,


5. Kokeile rohkeasti uutta ja unohda sovinnaisuus

Kameran asetusten lisäksi saat kuviin persoonallisuutta ja vaikuttavuutta muutamalla näppärällä keinolla. Voit esimerkiksi pyytää kohdetta kohdistamaan katseensa kameran sijasta etäälle tai kuvan rajauksen sisäpuolella olevaan kohteeseen. Kokeile myös kuvata kohdetta ylhäältä päin esimerkiksi nousemalla tikkaille tai alhaalta päin kyykistymällä. Unohda hetkeksi tavanomaiset sommittelusäännöt ja sommittele kohde kuvan keskelle. Voit luoda muotokuviin tunnelmaa vastavalon, varjojen ja pitkän valotusajan avulla. Kokeilemalla opit uutta ja saat kuvia, joihin voit olla tyytyväinen ja joita haluat näyttää myös muille.

See-ming Lee: Mitä silmä ei näe

See-ming Lee: Mitä silmä ei näe,


Iskikö inspiraatio? Jaa muotokuvasi Canon-yhteisössä

Nyt pääset kokeilemaan vinkkejä käytännössä ja saat upeita muotokuvia, joista voit olla ylpeä. Kun olet saanut muutaman hyvän kuvan, voit jakaa ne muiden iloksi galleriassa. Voit jakaa töitäsi muiden valokuvauksen ystävien kanssa ja näet muiden töitä. Voit myös osallistua kuukausittaiseen kuvaushaasteeseemme.


Pääkuva: Joe Hunt, Ashbourne Festival