Shooting a vignette with Nehemias Colindres

Nehemias Colindresin vinkit videokuvaamiseen

Valokuvaaja ja elokuvantekijä Nehemias Colindres kertoo parhaat videokuvausvinkkinsä kolmessa osiossa: lyhyen otoksen kuvaaminen, vinkit elokuvantekijöille ja objektiivin läpi.

Lyhyen kohtauksen (engl. vignette) kuvaaminen vaatii huolellista suunnittelua ja käytännön kokemusta.

Kun visuaaliset esimerkit halutusta lopputuloksesta on koottu tunnelmatauluihin ja tapahtumat kirjattu alustavaan käsikirjoitukseen, elokuvantekijälle pitäisi olla selvää, mihin pyritään.

Suunnittele jokainen otos kuvakäsikirjoituksen avulla ja mieti, mitä objektiivia haluat käyttää. Ei haittaa, vaikket olisi hyvä piirtäjä. Pelkkä luonnostelukin auttaa hahmottamaan lopullisen otoksen kulun.

Hyviä esimerkkejä saat myös ottamalla näyttökuvia muista mieleisistäsi videoista. Tämä ei ole varastamista, sillä loppujen lopuksi saamme kaikki vaikutteita toisiltamme. Et koskaan voi keksiä elokuvataidetta uudelleen, mutta voit lisätä oman lukusi sen historiaan.

Ennen kuin alat kuvata, kannattaa harjoitella kameran liikerataa, jakaa se merkittyihin osiin ja selvittää itselleen, mihin otoksella pyritään.

Sitten otos on käytävä läpi näyttelijöiden kanssa. Itse huomioin näyttelijöiden osaamistason ja joko yksinkertaistan tehtävää tai haastan heidät osallistumaan itse. Sinun tehtäväsi on antaa näyttelijöille emotionaalinen tai mentaalinen tavoite, olipa heillä kokemusta minkä verran tahansa.

Heidän on ymmärrettävä, millaista mielentilaa vaaditaan. Minun tapani on ohjata näyttelijä otoksen läpi mutta jättäytyä sitten seuraamaan tapahtumia kamerasta. Näin voin etsiä tiettyjä otoksia ja joskus jopa löytää odottamattomia aarteita, joita en ollut suunnitellut etukäteen. 

Kun olen kuvannut otoksen yhdellä otolla, kuvaan vielä yksityiskohtia, joiden avulla saan kohtaukseen uudenlaisia elementtejä. Oma tyylisi ja kuvaamasi elokuvan tyyppi vaikuttavat valintoihisi. 

Seuraavaksi laadin muotokuvan. Muotokuvat tuovat videoon eloa, mutta näyttelijän tai kohteen on koettava olonsa mukavaksi. Anna kuvattavalle pieniä vinkkejä. Itse pyydän näyttelijää yleensä katsomaan poispäin, hengittämään syvään sisään, kääntymään sitten kameraan päin ja hengittämään ulos. Jos tämä ei toimi, muutan kohteen asentoa ja pyydän häntä kokeilemaan erilaisia ilmeitä. Jos yritykset eivät tuota tulosta, kannattaa ehkä luovuttaa ja kokeilla jotakin muuta, aivan kuten muussakin kuvaamisessa. 

Lopuksi vinjettiä on jaettava niin, että editointivaiheeseen jää riittävästi vaihtoehtoja. Voi olla, että kerralla kuvattu otos toimii. Jos sinulla on jo kokemusta editoinnista, voit tuoda sillä tavalla omaa näkemystäsi selkeämmin esiin. 

On tärkeää hallita kaikkia osa-alueita, mutta yhtä tärkeää on myös tietää, koska kannattaa löysätä ohjia ja antaa asioiden edetä omalla painollaan, olipa kyse sitten näyttelijöistä tai satunnaisista tapahtumista.

Kannattaa muistaa, että elokuvantekijän ammattitaidon määrittävät elokuvaan vaadittava ajatusprosessi ja suunnittelu.