Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

Muotia Kuuban sykkeessä

Sarah Caron on Pariisissa asuva ranskalainen kuvajournalisti. Valmistumisensa jälkeen vuonna 1994 Caron matkusti Kuubaan ja otti upeita kuvia, jotka siivittivät hänen uraansa ammattilaiskuvaajana. Sittemmin hän on työskennellyt freelancerina monenlaisten toimeksiantojen parissa niin Afrikassa, Etelä-Amerikassa, Aasiassa kuin Lähi-idässäkin ja ottanut kuvia esimerkiksi Time- ja Paris Match -lehdille. Caronin töitä on nähty myös näyttelyissä ympäri maailmaa, ja hänelle on myönnetty lukuisia palkintoja ja stipendejä. Tapasimme Caronin Kuubassa kiireisten muotikuvausten tauolla. Hän pääsi testaamaan EOS M5 -kameraa ja kertoi meille samalla urastaan ja kuvaustyylistään upeiden otosten takana.

Uran alkuvaiheet

Kysyimme ensiksi, mikä houkutteli Sarahin ammattivalokuvauksen pariin, vaikka hän vielä teinivuosinaan haaveili balettitanssijan urasta...

"Kuvat viehättivät minua jo lapsena. Vanhemmillani oli tapana viedä minut museoon katsomaan kuuluisien maalareiden teoksia. Nämä mestarit olivat monessa suhteessa oman aikansa kuvajournalisteja. Rakastin kuitenkin balettia ja haaveilin teininä balettitanssijan urasta. Baletti toi minut myös ensimmäistä kertaa Kuubaan: olin oppilaana Alicia Alonso -balettikoulussa Havannassa. Kiinnostukseni historiaan johdatti minut lopulta valokuvaukseen pariin. Opiskellessani Espanjan ja Etelä-Amerikan kirjallisuutta ja kulttuuria yliopistossa tutustuin espanjalaisen Christina Garcia Roderon valokuviin. Hän on upea valokuvaaja, jonka kuvia on julkaistu esimerkiksi kirjassa nimeltä Espana Oculta (Okkultistinen Espanja). Tämän jälkeen oli selvää, että haluan valokuvaajaksi. En ole koskaan harkinnut muuta alaa."

Sarah Caron valokuvaa nuorta tatuoitua naista EOS M5 -kameralla

Uusia näkökulmia tuttuihin paikkoihin

Vanhoissa kuvauskohteissa vierailu on yksi Sarahin työn tunnuspiirteitä...

"Kuvat, jotka otin palatessani Kuubaan vuonna 1994 – yli 20 vuotta sitten – aloittivat urani ammattilaisvalokuvaajana. Aina kun minulla on mahdollisuus, vierailen paikoissa, joissa olen työskennellyt aikaisemmin. Kun tuntee paikan ja sen asukkaiden olemuksen etukäteen, säästyy paljon aikaa. Takaisin palaaminen antaa mahdollisuuden kuvata alueella tapahtuneita muutoksia, mutta se auttaa myös tutkimaan yhteiskuntaa ja ihmisiä entistä tarkemmin. Pyrin kuvissani kulttuurin syvälliseen ymmärtämiseen. Paikan tunteminen entuudestaan myös helpottaa monia asioita: tiedän missä kannattaa yöpyä ja miten voin liikkua paikasta toiseen. Säännöllisten Kuuban matkojeni ansiosta espanjan taitoni on myös parantunut niin paljon, että monet kuubalaiset eivät usko minun olevan ranskalainen!"

Christina Garcia Roderon mustavalkokuvien vaikutus näkyy Sarahin ensimmäisissä menestyksekkäissä Kuuban kuvissa, jotka ovat niin ikään mustavalkoisia. Kysyimme häneltä luovasta työstä mustavalko- ja värikuvien takana sekä tunteiden vangitsemisen taidosta...

"Päätös kuvata ensimmäinen – kuubalaisia venepakolaisia käsittelevä – dokumentaarinen kuvasarjani mustavalkoisena oli ennemmin käytännöllinen kuin taiteellinen ratkaisu. Tuolloin ei ollut digikameroita, ja kuvasin filmille. Minun piti kehittää negatiivit ja kuvat itse, ja mustavalkokuvien työstäminen oli paljon helpompaa. Nykyään valitsen omissa projekteissani mustavalko- tai värikuvauksen kuvien viestin ja tarkoituksen mukaan. Vedenpitävää sääntöä ei kuitenkaan ole. Päätös tuntuu syntyvän oman intuition perusteella. Olen esimerkiksi jatkanut siirtolaisuuden käsittelyä kuvissani useiden vuosien ajan ja ottanut nämä kuvat aina mustavalkoisina. Jos otan kuvia lehdille, kysyn tietenkin heidän toiveitaan ja kuvaan niiden mukaan."

"Entä kuinka vangitsen tunteet kuviini? En todellakaan tiedä. Minä vain vietän aikaa ihmisten kanssa heidän omassa ympäristössään. Se auttaa luomaan heihin kuvauksen vaatiman yhteyden. Tietysti myös valolla on merkittävä rooli tunteiden kuvaamisessa. On oltava kärsivällinen ja odotettava oikeaa hetkeä."

Sateenkaari märän tien yllä, otettu peilittömällä Canon EOS M5 -kameralla

"Toisinaan – vaikkapa kuvauskeikalla – valo saattaa kuitenkin olla todella huono esimerkiksi jatkuvan sateen takia. Tällöin on otettava haaste vastaan ja käännettävä hankalat olosuhteet omaksi eduksi. Kuvajournalistina on myös sopeuduttava nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja otettava huomioon monia muitakin muuttuvia tekijöitä valon lisäksi."

Sarahin viimeisin toimeksianto on Kuubassa tehty muotikuvaprojekti. Sillä tuntuu olevan vain vähän tekemistä esimerkiksi Palestiinassa ja Afganistanissa kuvattujen dokumentaaristen kuvien kanssa, mutta Sarahin mielestä projektit eroavat toisistaan yllättävän vähän.

Sarah Caron kuvaa mallia muotikuvausten kulisseissa M5-kameralla

"Tähän mennessä ottanut muotikuvia Pakistanissa ja Kuubassa, joissa muoti ilmaisee toiveita muutoksesta. Molemmissa maissa suunnittelijat pyrkivät työnsä kautta välittämään hienovaraisia poliittisia viestejä. Tästä syystä en koe muotikuvaamista kovin erilaisena verrattuna konfliktialueiden kuvaamiseen. Molemmissa tapauksissa hyvä kuva välittää tietoa, mutta myös koskettaa katsojaa jollain tavalla. Nämä ovat tavoitteitani sekä kuvajournalismissa että muotikuvauksessa."

Katujen sykkeessä

Havannalainen katu Sarah Caronin Canon M5 -kameralla kuvaamana

Sen lisäksi, että Sarah otti kauniita kuvia muotikuvausten kulisseista, hän nappasi EOS M5 -kameran mukaan myös Havannan kaduille. Kysyimme häneltä, mikä on tärkeää katuvalokuvauksessa ja millaista kameraa siinä kannattaa käyttää.

"Näissä kuvissa tavoitteeni oli astua reissaajan saappaisiin: etsin kaupungin kauniita ja yllättäviä yksityiskohtia. Tällainen katuvalokuvaus vaatii herpaantumatonta tarkkaavaisuutta. Kun huomaa kiinnostavan ja ainutlaatuisen hetken kaupungilla on oltava nopea ja kyettävä sommittelemaan ja nappamaan otos vikkelästi. Yleensä mahdollisuus upeaan kuvaan ei toistu! Ei pidä myöskään välittää ihmisistä, jotka hoitavat ympärillä päivittäisiä asioitaan. Kameran on oltava pieni, huomaamaton ja nopea – aivan kuten EOS M5. Tämän kameran etuihin kuuluu myös se, että sillä voi kuvata ammattilaiskäyttöön sopivia korkealaatuisia RAW-kuvia."

Öinen Havanna mereltä katsottuna, kuvattu EOS M5 -kameralla

"EOS M5 -kameralla kuvaaminen oli oikea nautinto. Olen odottanut jo pitkään tällaista kameraa Canonilta: se on kevyt, pieni ja nopea mutta silti tehokas. EOS M5 on myös uskomattoman monipuolinen kamera. Olen käyttänyt sitä monenlaisissa tilanteissa: muotikuvissa, reportaaseissa, katukuvauksessa sekä arkkitehtuuri- ja maisemakuvissa. Myös kuvaaminen erilaisissa valaistusolosuhteissa onnistuu mainiosti. Onnistuin jopa ottamaan impressionistishenkisiä yökuvia merestä. Olen saanut EOS M5 -kamerasta todella luotettavan kumppanin!"