Maisema- ja makrokuvauksen koukussa

Henrik Spranz viettää vapaa-aikansa Itävallan maaseudulla kamera mukanaan. Hänen upeissa otoksissaan yhdistyvät tekniset taidot ja luovuus, ja ne ovat todella suosittuja ja muualla Internetissä.

Liity seuraan, kun Henrik vie meidät yhteen suosikkipaikoistaan ja neuvoo, kuinka kehität oman tyylisi.

Almsee aamulla © Henrik Spranz

Henrik Spranz kertoo maisema- ja makrokuvauksesta

Tämä on uusin osa videosarjasta, jossa Canon-kameroiden omistajat kertovat suosikkikuvistaan ja niiden kuvaushetkistä.

Kuvauksien aikana Henrik kertoi, kuinka hän yhdistää harrastuksessaan kaksi kiinnostuksenkohdettaan – valokuvauksen ja luonnon.

VIDEO_Henrik_RHS_15_L.jpg
Kultaa © Henrik Spranz

Miten aloit harrastaa valokuvausta?

”Kuvasin ennen paljon lomilla, mutta kotiin päästyäni kotiin harmittelin aina kuvien laatua. Niinpä ryhdyin lukemaan valokuvaajista ja heidän tekniikoistaan, ja jäin koukkuun. National Geographic oli ja on yhä suosikkini, ja etenkin Ansel Adams inspiroi minua.

Olen aina viihtynyt luonnossa, joten maisemakuvaus oli minulle luonnollinen valinta.

Minulla ei ole muodollista koulutusta, mutta onneksi opin nopeasti arvioimaan kuviani ja huomaamaan, mistä niissä pidän ja mistä en. Niin saan parempia lopputuloksia seuraavalla kerralla.”

Opitko siis kantapään kautta?

”Tietyssä määrin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kuvaan vain kuvaamisen takia. Nykyään olen valmis lähtemään päiväksi ulos ilman, että otan lopulta yhtään kuvaa. Jos valaistus ei ole oikea tai jos näkymä ei innosta minua, pakkaan kamerani ja jatkan matkaa.”

Eikö se ole rankkaa?

”Toki, mutta maltti on valttia. Minulla on aina mukana sekä maisema- että makrokuvausobjektiivi, joten on todennäköisempää, että löydän jotain kuvaamisen arvoista. Niin kävi tänäkin aamuna. Maisemakuva ei kiehtonut minua, mutta sitten huomasin kauniin orkidean.”

VIDEO_Henrik_RHS_11_L.jpg
Vaatimatonta kauneutta © Henrik Spranz

Innostuitko maisemakuvauksen lisäksi myös makrokuvauksesta nimenomaan siksi, koska voit kuvata kahdella tyylillä samalla kertaa?

”Siltä saattaa vaikuttaa, mutta itse asiassa minun täytyy valmistautua jompaankumpaan, jotta kuvat onnistuvat. Samalla pidän kuitenkin silmäni auki muiden tilaisuuksien varalta.

Innostuin makrokuvauksesta, koska kaipasin uusia haasteita ja halusin selvittää, kuinka pystyisin mukauttamaan tyylini lähikuvaukseen.”

Onko siinä paljon haastetta?

”Opittavaa on ollut paljon. Onneksi liityin paikalliseen makrokuvaajien yhteisöön – heistä on ollut paljon apua. Itse asiassa kumppanini Perdita kuuluu kyseiseen ryhmään, ja kannustamme toisiamme koettelemaan rajojamme.

Makrokuvauksessa jokainen elementti on paremmin hallittavissa kuin maisemakuvauksessa. Vastikään rannalla olisin halunnut siirtää valtavia kivenlohkareita, jotta olisin saanut etualasta erilaisen!

Yhtäläisyyksiäkin on – kummassakin täytyy esimerkiksi ottaa huomioon sekä etuala että tausta ja se, miten katsetta johdetaan. Lisäksi valotusta täytyy tietysti hallita. Lopputulokset ovat erilaisia, mutta oikeanlaisen kuvan saaminen edellyttää samankaltaisia prosesseja.”

On varmaan vaikeaa yhdistää ohjelmistokehittäjän ura ja valokuvausharrastus. Suunnitteletko paljon etukäteen?

”Valmistaudun niin, että tiedän määränpääni, saapumisaikani ja sen, mitä tarvitsen mukaani. En kuitenkaan ole niitä ihmisiä, jotka suunnittelevat ja hahmottelevat kuvansa tarkasti jo etukäteen. Odotan innoittuvani paikalle saapuessani.

Valaistuksen vuoksi ajoitus on minulle tärkeä. Valo on oikeanlainen vain lyhyen aikaa. Makrokuvauksessa on enemmän mahdollisuuksia hyödyntää hajotinta, mutta maisemakuvauksessa aikaa voi olla vaikka vain 10 minuuttia aamulla tai illalla.”

Onko valolla tosiaan niin paljon merkitystä kuvissasi?

”On, ja sen vaikutukset hämmästyttävät minua yhä. Vastikään olin rannalla kuvaamassa auringonlaskua. Sain haluamani kuvan ja olin jo lähdössä. Yhtäkkiä kivien väri muuttui, ja jouduin kaivamaan kameran, objektiivin ja jalustan uudelleen esille. Kotona totesin, että tuo kuva oli ainoa säilyttämisen arvoinen.”

VIDEO_Henrik_RHS_10_L.jpg
Prevelin ranta © Henrik Spranz

Siitä pääsemmekin jälkikäsittelyyn. Paljonko käsittelet kuvia tietokoneella?

”Tärkeintä on päättää, kannattaako kuvan eteen nähdä enemmän vaivaa. Jos se läpäisee seulan, käytän sen paranteluun enintään puoli tuntia. Tutustun histogrammiin ja saan sen muodosta käsityksen parhaasta valotuksesta.”

Olisiko sinulla lopuksi neuvoja You Connect -jäsenille?

”Ei kannata hätäillä, vaikka lopputulokset eivät heti olisikaan halutunlaisia. Ole valmis ottamaan oppia muilta, löydä oma tyylisi ja ennen kaikkea pidä hauskaa kameran kanssa.”

Lisätietoja Henrik Spranzista löydät googlaamalla hänen nimensä.