hero-header.jpg

Vinkkejä kaupungissa kuvaamiseen

Auringonlaskun jälkeen avautuu aivan uudenlainen kaupunkivalokuvauksen maailma. Kaupungin ilta- ja yövalaistus tarjoaa tilaisuuden ottaa upeita kaupunkikuvia.

Tutustu tämän valokuvaajan esittelemiin tekniikoihin, joita hän käyttää kuvatessaan öistä Lontoota.

Kuvaaminen illalla ja yöllä sopii erityisesti kaupunkiympäristöön. Heikossa valaistuksessa kuvaamiseen tarvitaan kuitenkin tietynlaiset välineet ja hieman tietämystä valokuvauksesta.

Etsi ensin hyvä näköalapaikka. Yritä päästä katsomaan kaupunkia kattojen yläpuolelta siten, että näet kaupungin siluetin. Jos pysyttelet katutasolla, voit kuvata esimerkiksi joen rannalla tai satamassa, joissa veden pinnasta voi näkyä vaikuttavia heijastuksia.

Paras aika kuvaamiseen on usein auringonlaskun jälkeen ennen kuin taivas pimenee kokonaan. Silloin taivaan väri on vielä sinertävä, ja se näyttää kuvassa paremmalta kuin täysin musta tai pelkästään kaupungin valojen valaisema taivas.

Kaupunkikuva Lontoosta8 s, f/5,6, ISO 100, polttoväli 24 mm
Laajakulmaobjektiivin ja useamman sekunnin valotusajan avulla kuvaan saa kaupungin hehkuvan valon ja paljon taivasta.


Jotta kohinan määrä pysyisi mahdollisimman pienenä, kannattaa käyttää pientä ISO-herkkyyttä ja valita aukon arvoksi noin f/5,6. Kuvaa otettaessa on tällöin käytettävä pitkää valotusaikaa ja kamera on tuettava paikalleen, jotta se ei liiku valotuksen aikana.

Lontoon siluetti4 s, f/5,6, ISO 100, polttoväli 50 mm
Käyttämällä objektiivia, jonka polttoväli on 50 mm, voit kuvata kaupungin valoja. Käytettäessä lyhyempää valotusaikaa taivas näkyy kuvassa tummempana, jolloin Lontoon siluetti tulee paremmin näkyviin.


Sommittele kuva käyttämällä kameran näyttöä, jonka avulla näet maiseman myös pimeässä. Voit säätää valotusta käyttämällä valotuksen korjausta tai täysin käsisäätöistä tilaa. Tarkista säätöjen vaikutukset näytöltä.

Käytä tarkennukseen näytöllä tapahtuvan kuvauksen automaattitarkennusta tai ota objektiivin manuaalitarkennus käyttöön ja käytä näytöllä tapahtuvan kuvauksen suurennettua näkymää.

Käytä langallista tai langatonta kaukolaukaisinta, ettei kamera tärähdä ottaessasi kuvan. Voit käyttää myös kahden sekunnin ajastinta, jotta kameran tärinä ehtii loppua ennen sulkimen toimintaa sen jälkeen, kun olet painanut laukaisinta. Jos kamerassasi on Wi-Fi-toiminto, voit säätää kameran asetuksia, tarkistaa valotuksen ja ottaa kuvan Canon Connect -älypuhelinsovelluksen avulla. Sen jälkeen voit ladata kuvan saman tien sosiaaliseen mediaan tai blogiin suoraan puhelimestasi.

Kaupungin öiset valot Tässä upeassa Jackie Tranin kuvassa kaupungin valot heijastuvat hienosti vedestä kuvan etualalla.


Valkotasapainoa säätämällä saat aikaan erilaisia vaikutuksia. Hehkulamppu-asetuksella saat kuvaan viileän sinisiä sävyjä ja Päivänvalo-asetuksella puolestaan lämpimän hehkun. Jotta kuvanlaatu olisi paras mahdollinen ja jotta kuvien käsittely onnistuisi mahdollisimman monipuolisesti, kuvat kannattaa ottaa RAW-muodossa. Tällöin valkotasapainon voi valita jälkikäsittelyn aikana.

Lontoon siluetti – sinisenä ja keltaisena Näissä kahdessa kuvassa näkyy Lontoon siluetti, ja niissä on käytetty samaa valotusta mutta eri valkotasapainoa. Vasemmanpuoleisessa kuvassa on käytetty Hehkulamppu-asetusta ja oikeanpuoleisessa Päivänvalo-asetusta.


Valitse paikka, jossa voit kuvata liikettä pitkällä valotusajalla. Hyvä kuvauskohde voi olla esimerkiksi tunnettu nähtävyys ja sen ohi ajavat autot. Aseta valotusajaksi muutama sekunti. Odota, että autot lähtevät liikkeelle ennen laukaisimen painamista. Autot sumentuvat kuvassa lähes näkymättömiin, ja niiden valot piirtävät kuvaan erilaisia kuvioita. Kokeile eri valotusaikoja nähdäksesi, miten ne vaikuttavat.

Valojuovia Amsterdamissa Tässä Adrie van Bijsterveldtin Amsterdamissa ottamassa kuvassa on käytetty pitkää valotusaikaa, jolloin kanavaa pitkin liikkuva vene on piirtänyt kuvaan valojuovia.


Kaupungin valojen käyttäminen kuvan taustalla lisää muotokuvien tyylikkyyttä. Tätä varten tarvitaan jalusta ja joko kameran oma tai ulkoinen salama. Käytä samanlaisia valotusasetuksia kuin valojuovia kuvattaessa, mutta valitse suurempi ISO-herkkyys, jotta voit käyttää yhden tai kahden sekunnin valotusaikaa. Näin kuvattavan henkilön ei tarvitse olla pitkään paikallaan. Jos kamerassasi on yömuotokuvatila, voit käyttää myös sitä.

Muotokuva ja valojuovia2 s, f/14, ISO 200, polttoväli 35 mm
Tasapainottamalla kaupungin valon ja salaman valon voit ottaa illalla ja yöllä mielenkiintoisia muotokuvia.


Kaupunkiympäristö tarjoaa loputtomasti luovia kuvausmahdollisuuksia ja erilaisia kuvauspaikkoja kaikkina vuodenaikoina. Voit ottaa kuvia esimerkiksi illalla sateen jälkeen upeista heijastuksista tai kuvata kirkkaina öinä, kun valosaastetta on mahdollisimman vähän.

Kokeile siis kuvaamista illalla ja yöllä, kun seuraavan kerran liikut kaupungissa – olivatpa olosuhteet mitkä tahansa. Muista myös ladata parhaat heikossa valaistuksessa ottamasi kuvat Canonin galleriaan.

Oliko tästä artikkelista sinulle hyötyä? Haluatko oppia entistä paremmaksi valokuvaajaksi? Tilaa Canonin tiedotteet, niin saat lisää vinkkejä

Huomautus: Joissakin tapauksissa valokuville ilmoitetut arvot ovat kuvaavia erilaisten kuvien havainnollistamiseksi.