Ikuista upeita yksityiskohtia vaikka hämärässä

Iltahämärä ja pimeän tulo ovat maagista aikaa. Tällaisina hetkinä festivaalit pääsevät vauhtiin, kaupungin tunnelma vaihtuu kertaheitolla ja kuvausmahdollisuuksia on rajattomasti. Yksityiskohtien taltioiminen heikossa valaistuksessa voi kuitenkin olla haastavaa – etenkin, jos käytät älypuhelimen kameraa.

Heikossa valaistuksessa järjestelmäkameran, peilittömän tai edistyneen kompaktikameran manuaalisista asetuksista on paljon apua, ja saat teräviä, yksityiskohtaisia kuvia, joita olisi muuten vaikea ottaa.

Jos et ole vielä perehtynyt yksityiskohtien kuvaamiseen heikossa valaistuksessa, katso video ja lue helpot ohjeemme, jotka käsittelevät himmenninaukkoa, ISO-herkkyysasetuksia ja valotusaikaa.

Käytä suurta himmenninaukkoa (pieni f-luku), kun haluat terävämpiä kuvia

Jos kamerassasi on käytettävissä manuaaliset asetukset, voit säätää kameran himmenninaukkoa (Av-tila Canonin kameroissa). Tämä kertoo kameralle, kuinka paljon valoa sen on päästettävä sisään. Mitä enemmän valoa pääsee kennolle, sitä lyhyempää valotusaikaa voit käyttää. Lyhyt valotusaika pysäyttää todennäköisemmin liikkeestä aiheutuvan epätarkkuuden. Sopiva valotusaika liikkuvien kohteiden kuvaamiseen on 1/125 sekuntia tai tätä lyhyempi aika. Kun kuvaat paikallaan olevia kohteita heikossa valaistuksessa, säädä valotusajaksi 1/60 sekuntia tai mahdollisimman lähellä tätä oleva aika aukkoasetusten mukaisesti.

Jos otat muotokuvia ennen auringonnousua tai haluat ikuistaa kaupunkinäkymän erityispiirteitä iltahämärässä, käytä suurinta mahdollista aukon arvoa.

Tämä siis tarkoittaa, että valitset pienimmän mahdollisen f-luvun, joka määräytyy käyttämäsi objektiivin perusteella. Monissa objektiiveissa pienin mahdollinen f-luku on f/3,5. Joissakin objektiiveissa on käytettävissä jopa tätäkin suurempia aukkoja, kuten f/2,8 tai f/1,4. Suuren aukon käyttö mahdollistaa myös kapean terävyysalueen, joka saa kohteen erottumaan sumeasta taustasta.

Paranna valoherkkyyttä käyttämällä suurempaa ISO-herkkyyttä

Jos olet käyttänyt suurta aukon asetusta, mutta kuvat eivät mielestäsi ole tarpeeksi kirkkaita, kokeile käyttää suurempaa ISO-herkkyyttä. Tämä kertoo kameralle, miten herkästi haluat kennon reagoivan valoon. Kätevää, kun haluat kuvata yöllä ilman salamaa.

Mitä suurempi ISO-luku, sitä herkemmin kenno reagoi valoon. Canonin järjestelmäkameroissa, peilittömissä ja edistyneissä kompaktikameroissa on suuret kennot (kuvan tallentava osa). Tästä syystä ne tuottavat parempia kuvia suurella ISO-herkkyydellä kuin älypuhelinten kamerat ja muut pienemmillä kennoilla varustetut kamerat. Kokeile kuvata käyttämällä ISO 800 -herkkyyttä ja lisää herkkyyttä tarvittaessa. Kuvassa voi näkyä hieman "kohinaa" tai rakeisuutta – joskin monet uudet järjestelmäkamerat, peilittömät tai edistyneet kompaktikamerat käyttävät ISO 1600- tai ISO 3200 -herkkyyksiä ja tuottavat silti hyvän kuvanlaadun.

Paremmat mahdollisuudet saada onnistuneita kuvia sarjatilan avulla

Jatkuvassa kuvaustilassa (jota kutsutaan joissakin kameroissa sarjatilaksi) kamera ottaa nopeasti sarjan kuvia sekunnin murto-osissa. Tästä on hyötyä kuvattaessa liikkuvaa kohdetta tai nopeaa toimintaa. Jos kamerassasi on kyseinen toiminto, ota se käyttöön ja kokeile rohkeasti – näin havittelemasi heikossa valaistuksessa otettu toimintakuva saattaa onnistua täydellisesti.

Tarkastele kuviesi terävyyttä

Kun tarkastelet heikossa valaistuksessa otettuja kuvia kameran LCD-näytöltä, muista tarkastaa zoomaamalla, toistuvatko yksityiskohdat todella tarpeeksi tarkkoina. Kuviesi pitäisi näyttää teräviltä ja tarkoilta eikä niissä saisi olla selvästi havaittavaa rakeisuutta tai sumeutta. Jos et ole tyytyväinen niihin suurentaessasi kuvan tulostusta tai muokkausta varten, kuvat on otettava uudelleen. Kun olet palannut kotiin kuvien oton jälkeen, mitään ei ole enää tehtävissä!

Tutustu interaktiiviseen kaupunkisurffarikokemukseen täällä.