Zoomaa lähelle ja ikuista nopea toiminta

Toimintakuvauksessa on kyse ohikiitävien hetkien taltioimisesta. On seurattava peliä herkeämättä, pysyttävä lumilautailevien kavereiden kintereillä tai oltava valmiina ikuistamaan aallon harjalla ratsastavat kaupunkisurffarit. Et kuitenkaan joudu liikkumaan aivan yhtä vauhdikkaasti, jos olet hyvin valmistautunut.

Jos haluat saada hyviä kuvia teleobjektiivilla (tai zoom-objektiivilla), kamera kannattaa säätää etukäteen. Kun tapahtumat pyörähtävät käyntiin, et joudu säätämään asetuksia ja voit keskittyä siihen, mitä ympärilläsi tapahtuu.

Älypuhelinten kameroiden kuvanlaadussa on rajoitteita, etenkin lähelle zoomauksessa ja liikkuvan kohteen yksityiskohtien kuvaamisessa. Järjestelmäkameroilla, peilittömillä ja edistyneillä kompaktikameroilla pääset lähelle toimintaa, vaikka itse olet kauempana. Nämä kamerat ovat myös huomattavasti laadukkaampia ja paremmin säädettävissä toimintakuvauksessa, joten pystyt zoomaamaan tarkasti teleobjektiivin avulla.

Lyhyt valotusaika on toimintakuvauksen ehdoton edellytys

Toimintakuvauksessa kaikkein tärkeintä on oikea valotusaika. Mikäli valotusaika ei ole tarpeeksi lyhyt, tuloksena on sumeita kuvia, joita et halua säästää.

Jos käytät järjestelmäkameraa, valitse valotusajaksi 1/125 sekuntia tai lyhyempi aika. Toimintakuvissa yleinen valotusaika on 1/500 sekuntia tai lyhyempi aika sen mukaan, kuinka nopeasti kohde liikkuu.

Jos käytät lyhyttä valotusaikaa ja haluat varmistaa, että kameraan pääsee riittävästi valoa, käytä suurta himmenninaukkoa (pieni f-luku, kuten f/2,8). Käyttämällä suurta aukkoa ja lyhyttä valotusaikaa voit hyödyntää terävyysaluetta, jolloin kuvauskohde erottuu kauniisti sumeaa taustaa vasten. Jos kamerasi ISO-herkkyysaluetta voi säätää, voit kokeilla lisätä ISO-herkkyyttä 400:aan tai 800:aan asti. Tämä lisää kameran kennon valoherkkyyttä.

Kuvaa sarjakuvauksella

Urheilussa, kuten kaupunkisurffauksessa, tapahtumat etenevät nopeasti. Pidä siis huoli siitä, että sinä ja kamerasi pysytte vauhdissa mukana. Käytä kamerasi jatkuvaa kuvaustilaa (jota toisinaan kutsutaan myös sarjatilaksi), jolloin saat kohteesta useita kuvia, ja sinulla on hyvät mahdollisuudet ottaa onnistunut toimintakuva. Kyseinen tila on käytettävissä useimmissa kameroissa ja joissakin älypuhelimissa.

Käytä jatkuvaa tarkennusta

Jos käytät järjestelmäkameraa, se on todennäköisesti määritetty käyttämään oletusarvoisesti vakiotarkennusta. Kun painat laukaisimen puoliväliin, tarkennus lukittuu ja kun sen jälkeen painat laukaisimen pohjaan, kamera ottaa kuvan. Jos kuitenkin otat toimintakuvia tai käytät zoomausta, kokeile jatkuvaa tarkennusta tai tarkennuksen seurantaa (Canonin kameroissa tästä käytetään nimitystä AI SERVO tai SERVO AF). Tässä tilassa kamera tarkentaa automaattisesti uudelleen seurattaessa liikkuvaa kohdetta, jolloin tuloksena on teräviä, yksityiskohtaisia toimintakuvia helposti.

Canonin zoomauksen sommittelutoiminto

Etenkin pitkillä polttoväleillä zoomattaessa päästään niin lähelle kohdetta, että se katoaa helposti. Canonin kekseliäs teknologia ratkaisee tämänkin ongelman.

Tietyissä suuren zoomausalueen Canonin PowerShot-kompaktikameroissa on zoomauksen sommittelutoiminto, joka pitää kohteen kuvassa loitontamalla zoomausta kohteen saavuttaessa kuva-alueen reunan. Toiminto lähentää zoomauksen uudelleen, kun asetat kohteen kuva-alan keskelle. Näin voit hyödyntää zoomausta kadottamatta kuvakulmaa tai kohdetta.

Kokeile interaktiivista kaupunkisurffausta täällä.