Älykirjat: kustannustoiminnan tulevaisuus

Spotifyn tapaiset uudet jakelumallit näyttävät tietä julkaisualan uusille ja kannattaville tulovirroille

LATAA RAPORTTI

Hyödynnä useiden sisältöalustojen potentiaali

Ota selvää, miten kirjanpainatuspalvelujen tarjoajat voivat keksiä kirjan uudelleen ja luoda uusia tuottovirtoja

Lataa raportti

Man reading book to daughter in a tent at home using phone light

Painettujen kirjojen kehitys

Me kuluttajat olemme itsekeskeistä porukkaa. Vaadimme yritysten muokkaavan tarjontaansa omien mieltymystemme mukaiseksi. Olemme myös kärsimättömiä – kaikki halutaan nopeasti ja silloin, kun se itselle parhaiten sopii.

Vaikutusvaltaiset ja kaikkialle levinneet digitaaliset alustat ovat tehneet meistä tällaisia. Eturintamassa oli Amazon, joka ryhtyi haastamaan vähittäismyynnin vuosisataista kivijalkakauppoihin perustuvaa liiketoimintamallia. Netflix (yli 125 miljoonaa tilaajaa) ja muut tilauspohjaiset alustat muuttivat tapamme kuluttaa elokuvia ja televisiosarjoja. Kun kirjaudut sisään Spotifyhin (170 miljoonaa käyttäjää kuukausittain), voit kuunnella sinulle räätälöityä soittolistaa, joka perustuu aiemmin kuuntelemiisi kappaleisiin. Majoituspalvelut mullistanut Airbnb on käynnistänyt Airbnb Experiences -ohjelman, jossa matkailijat voivat sisällyttää lomamatkoihinsa erilaisia harrastuksia, kuten vaikkapa kalligrafiatunnin tai malaijlaisen tanssikurssin. Airbnb:n toimitusjohtaja Brian Chesky kertoi USA Todaylle, että yritys povaa ohjelmalleen ”Amazonin mittaluokan” markkinoita.

Räätälöity tarjonta saa meidät tuntemaan itsemme arvostetuiksi, mutta sillä on hintansa – henkilötiedot. Selaushistoriamme ja ostokäyttäytymisemme ruokkivat algoritmeja, joiden avulla yritykset voivat luoda uusia personoituja tarjouksia. Tämä on kuitenkin hinta, jonka suuri enemmistö on valmis maksamaan.

Discover the future of books with end-to-end digital printing solutions that drive new revenue streams.

Uusia mahdollisuuksia kirjapainopalvelujen parantamiseen

Amazon näytti kyntensä kirjojen vähittäismyynnissä, mutta kirjankustannusprosessin eri toimijat kokonaisuudessaan eivät ole vielä saaneet selville, miten ydintuote – itse kirja – olisi sopeutettavissa yksilöllistymisen pysäyttämättömään trendiin.

Ala ei suinkaan ole hyljeksinyt digitaaliteknologiaa. Kustantamot, painotalot ja teknologiatoimittajat ovat yhteisvoimin käynnistäneet digitaalisen kirjojen painamisen vallankumouksen kuluneen vuosikymmenen aikana. Summittaisiin arvioihin perustuneet painomäärät on korvattu suoraviivaisilla tarvepainatus- ja jakelumalleilla, jotka pienentävät riskiä ja mahdollistavat varastottoman toimintatavan.

Lisäksi huoli sähkökirjojen yleistymisestä on lieventynyt, sillä painettu kirja on kokenut uuden nousun digiähkyn vaivaamien kuluttajien kaivatessa kirjoiltaan jälleen fyysistä olemusta. Maailmanlaajuiset markkinat ovat 151 miljardilla dollarillaan kolme kertaa musiikkiteollisuuden kokoiset.

Menneet ja nykyiset saavutukset eivät kuitenkaan takaa onnistumista tulevaisuudessa. Digitaalisen tuotantotavan tuoma mullistus on parantanut nykytilannetta, mutta kyseessä ei ole mikään uusi alku, joka kannattelisi kasvua pitkällä aikavälillä. Lukijoiden uusi sukupolvi kuluttaa sisältöä luontevasti useilla laitteilla yhtä aikaa, olipa kyseessä teksti, ääni tai video. Aivan niin kuin kirjailija Peter Fisk Canonin Future Book Forum -tapahtumassa sanoi: ”Kulutus on muuttunut: sen väline, muoto, aika ja paikka ovat muuttuneet, samoin kuin järjestys ja spontaanius sekä kesto ja oletettu arvo.”

Meidän käsityksemme kirjan luonteesta on kehityttävä vastaamaan näitä muutoksia. Huomispäivän kirjat tarjoavat räätälöidyn kokemuksen, jossa yhdistyvät fyysisten kirjojen mukaansatempaavat ja käsinkosketeltavat piirteet digitaalisten formaattien mahdollisuuksiin, kuten välittömyyteen, mukautettavuuteen, tehokkuuteen ja päivitettävyyteen.

Kirja ei ole enää tuote vaan älykirjaksi kehittyvä sisältöpalvelu.

Young woman reading book on stool

Mikä on älykirja?

Kysyimme tämän kysymyksen innovaatioiden asiantuntijoilta, julkaisijoilta, painotalojen edustajilta ja teknologeilta vuoden 2017 Canon Future Book Forum -tapahtumassa. Vastaajia oli yli 300. Heidän mukaansa älykirjan on oltava näitä asioita:

Käyttäjäkeskeinen: Sisältöä on mukautettava lukijan yksilöllisten tarpeiden ja mieltymysten mukaan. Sisältö on tuotava tarjolle fyysisillä ja digitaalisilla alustoilla ajasta ja paikasta riippumatta.

Avoin ja helppokäyttöinen: Sisältö on tarjottava nopeasti ja avoimesti laajimmalle mahdolliselle yleisölle. Sijainti tai hinta ei saa muodostaa kynnystä sisällön käyttämiselle. Kyseessä on monialustainen ja avoimen lähdekoodin ratkaisu, joka on aina saatavilla.

Ennakoi kuluttajan tarpeet: Sisällön toimittaminen räätälöidään yksilölle niiden tietojen perusteella, joita kustantaja on kerännyt yksilön käyttäytymisestä, mielenkiinnon kohteista ja mieltymyksistä. Sisällöstä tehdään dynaamista, jolloin vanhentuneen sisällön käsite jää historiaan.

Mukaansatempaava: Fyysinen kirja on kokonaisvaltaisessa kokemuksessa vain yksi osatekijä, josta voi edetä muihin sisältömuotoihin ja -tyyppeihin.



ÄLYKIRJA TARKOITTAA SISÄLLÖN TOIMITTAMISTA KÄYTTÄJÄLLE MIELEKKÄÄLLÄ, SOPIVALLA JA OIKEA-AIKAISELLA TAVALLA.

Peter Fisk, GeniusWorks

Digitaalisen kirjanpainamisen ratkaiseva asema

Alalla on vielä pitkä matka kokonaisvaltaisten tuotteiden tarjoamiseen, mutta logiikka on kiistämätön: fyysinen ja digitaalinen sekä staattinen ja dynaaminen toimivat yhdessä. Sisällöt saadaan tehokkaampaan käyttöön ja katteet paranevat. Digitaalisen painamisen työnkulut ovat ratkaisevassa asemassa, kun pyrimme hyödyntämään olemassa olevia mahdollisuuksia. Julkaisijoiden ja painotalojen on kuitenkin ensin sisäistettävä, että digitaalisuus tarjoaa muutakin kuin parannuksia tehokkuuteen. Toiseksi niiden on tehtävä entistäkin tiiviimpää yhteistyötä painoalan uusien potentiaalien löytämiseksi.

Ota selvää, miten kirja voidaan keksiä uudelleen ja luoda uusia tuottovirtoja

Aiheeseen liittyvät ratkaisut

Tutustu aiheeseen tarkemmin

Selvitä, miten voit kasvattaa liikevaihtoa kirjojen digitaalisen painamisen avulla

OTA YHTEYTTÄ