IT:n rooli on muutoksen kourissa. IT-tiimi on perinteisesti ollut vastuussa teknologian käytön hallinnasta, kuten paperitukosten korjaamisesta tai toimiston nettiongelmien selvittämisestä. As-a-service -hankintamallin myötä kaikki on kuitenkin muuttunut. Ohjelmistohankinnoissa suosittu palvelujen hankintatapa on levinnyt kaikkien IT-hankintojen, kuten tietoturvan ja laitehallinnan piiriin1. Miksi?
Viime vuosina työympäristöissä on tapahtunut valtava muutos, sen jälkeen kun yritykset luopuivat keskitetyn toimistotyöskentelyn vaatimuksestaan. Tämän muutoksen myötä IT-alankin on täytynyt pohtia uudelleen sitä, miten se palvelee hybridityöskentelyä ja liikkuvaa henkilöstöä.
Samaan aikaan yritysten luottamus as-a-service -hankintoihin on kasvanut. Ne ovat nyt osoittaneet selvästi arvonsa tuomalla joustavuutta, kustannustehokkuutta, mielenrauhaa ja mahdollisuuden irrottautua kalliista laite- ja ohjelmistoinvestoinneista. As-a-service -hankintamalleja sovelletaan yhä useampien toimialojen teknologioihin ja palveluihin.
Viime vuosina olemme kokeneet dramaattisia muutoksia maailmassa, koronaviruspandemiasta kansainvälisiin selkkauksiin. Tällaisina aikoina as-a-service -hankinnat toimivat lääkkeenä jatkuvaa toimintaympäristön epävarmuutta ja IT-hallinnan haasteita vastaan.