Digitaalinen painaminen mullistaa sisustusalaa

Ota selvää trendeistä, jotka ajavat digitaalisen painamisen muutosta sisustuskäytössä. Lue lisää täältä.

LATAA RAPORTTI

Painopalveluyritysten uudet mahdollisuudet sisustuksessa

Digitaalisesti tulostetut sisustustuotteet uudistavat ympäristöämme kotona, työssä ja viihteellä. Lue lisätietoja sisustuksen uusista mahdollisuuksista painopalveluiden tuottajille.

Lataa raportti

Digitally printed lightshade featuring cyclists

Digitaalisesti tulostettujen sisustustuotteiden voima

Painopalveluiden tarjoajat ovat löytäneet uusia tulovirtoja sisustamisesta, sillä se on mahdollisuus hyödyntää jo olemassa olevia tuotantoresursseja. Sisustus on ollut kuuma aihe tulostusalalla jo hyvän aikaa, mutta erityisesti parin viime vuoden kuluessa monista toiveista on alkanut tulla todellisuutta.


FESPAn vuoden 2018 Print Census -tutkimuksen mukaan 74 prosenttia tulostusyrityksistä maailmanlaajuisesti pitää tapetti- ja koristetulostusta tasaisen kasvun segmenttinä. FESPAn ja markkinatutkimuksia tekevän Infotrendsin mukaan sisustusalan kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa, ja siitä voi muodostua usean miljardin euron arvoinen toimiala.


Kasvua tukee digitaalisen tulostustekniikan jatkuva kehitys, jonka ansiosta tulostuspalvelujen tarjoajat voivat hyötyä lukuisista nousevista trendeistä.

Canon customer The Window Film Company manually cutting printed materials with wall mural in the background

Digitaalisuuden mahdollisuudet

Painopalvelujen tarjoajat etsivät jatkuvasti innovatiivisia tapoja erottua kilpailijoista ja luoda lisäarvoa asiakkailleen. Silti sisustusalan tuotteisiin keskittyneet yritykset eivät vielä ole omaksuneet digitaalisia tekniikoita merkittävissä määrin niiden tarjoamista mahdollisuuksista huolimatta. Digitaalisuus tarjoaa suunnittelijoille tavarantoimittajineen vapauden, johon analogiset painotekniikat eivät pystyneet. Koska kerralla ei tarvitse painattaa suuria eriä, riskit ovat huomattavasti pienempiä. Se antaa suunnittelijoille tilaisuuden tehdä kokeiluja ja avartaa käsityksiämme siitä, mitä sisustuksessa on mahdollista tehdä.


Erityisesti tasotulostimilla ja suurkuvatulostimilla on ollut merkittävä rooli sisustuksen kehittymisessä. Uusimmilla kohotulostusratkaisuilla voi tulostaa useita kerroksia yhdelle materiaalille, jolloin voidaan tulostuksen keinoin luoda kuvioituja pintoja, kohokuvioita, metallisia yksityiskohtia ja kohokirjaimia.

A Bugatti sign printed using Canon’s Océ Touchstone technology

Luova potentiaali käyttöön

Digitaalisesti painettujen sisustustuotteiden murros leviää vähittäismyynnissä sekä yritys-, koti- ja majoitusaloilla. Sisustusarkkitehdeille digitaalinen painatus voi avata valtavan luovan ja kaupallisen potentiaalin. Digitaalisuus tuo suunnittelijoille arvokkaita tilaisuuksia tehdä yhteistyötä painopalvelujen tarjoajien ja erikoisteknologian toimittajien kanssa. Digitaalisten sisustustuotteiden ansiosta suunnittelijat voivat herättää erilaisia tiloja eloon tavoilla, jotka aiemmin olisivat olleet täysin mahdottomia.


Esimerkiksi norjalainen sisustusyritys Dusty muunsi suurkuvatulostuksen avulla valokuvia vanhoista kartanoista tulostettaviksi tapettimalleiksi ja tuotevalikoimaksi. Dustyn perustajajäsen Jorunn Tharaldsen toteaa: ”Olemme nähneet vasta jäävuoren huipun sen suhteen, mitä digitaalisella tulostuksella voi tehdä. Voimme tarjota tuotteita aivan uusille markkina-alueille, joista emme ennen edes tienneet.”

A room set displaying a wealth of digitally printed interior décor applications by Canon customer Dusty

Kohti massakustomointia

Kustomointi on yksi piirre, joka erottaa digitaalisen analogisesta tulostamisesta. Se on makrotrendi, joka muokkaa useita toimialoja.


”Itseilmaisun eri keinot ovat nousussa kuluttajien keskuudessa. Yhä useammat haluavat erottua homogeenisistä suunnitteluratkaisuista ja valita jotakin, joka heijastaa enemmän omaa luonnetta”, kuvailee Marcus Timson, yksi InPrint- ja Pure Digital -tapahtumien alkuperäisjärjestäjistä. ”Tämä käyttäytymismalli on tunkeutumassa myös sisustuksen maailmaan. Se on painopalvelujen tarjoajille kallisarvoinen tilaisuus.”


Nykypäivänä on mahdollista kustomoida digitaalisia tulosteita, kuten tapetteja, seinämaalauksia, taulukankaita ja valokuvatulosteita, minkä tahansa sisätilan yksilöllisiin vaatimuksiin. Tämän ansiosta vähittäismyynti-, yritys- ja majoitussegmenttien tuotteita suunnittelevat voivat ajatella dynaamisesti ja täyttää asiakkaiden alati muuttuvat tarpeet. Uusimman tulostusteknologian joustavuuden tuloksena sisätiloja voi suunnitella kustomoidusti, minkä lisäksi ne ovat helposti uudistettavissa tulostetuilla grafiikoilla ja pintatekniikoilla. Sisustuksen virkistäminen ja uudistaminen on nyt edullista ja nopeaa.

Digitally printed kitchen units

Some muokkaa sisustusta

Eräs merkittävä trendi on sosiaalisen median rooli dynaamisen sisustuksen kysynnässä. Verkossa olevat kuvat vaikuttavat meihin digitaalisten palvelujen käyttäjinä, kun valitsemme paikkoja, joissa käydä. Siksi Facebookin ja Instagramin kaltaiset alustat ovat yhä vaikutusvaltaisempia asiakasvirtojen ohjaamisessa hotelleihin ja ravintoloihin.


”Sisustus ja some ovat tiiviissä yhteydessä keskenään”, Marcus Timson korostaa. ”Jakamisen aikakaudella vapaa-ajan palveluja ja majoituspalveluja tarjoavien on uudistettava tilojaan, jotta ne olisivat visuaalisesti kiehtovia kuvia jakaville asiakkaille.”


Painoalalla uskotaan, että mittatilaustuotteista on tulossa normi, mikä vahvistaa digitaalisen painamisen roolia sisustussuunnittelussa entistäkin enemmän.

Uusimmat digitaaliset tulostustekniikat vaikuttavat sisustusalan tulevaisuuteen

Aiheeseen liittyvät ratkaisut

Tutustu aiheeseen tarkemmin

Ota selvää, miten digitaalinen tulostusteknologia voi avata uusia tulovirtoja

OTA YHTEYTTÄ

  • Canon
  • Yritys
  • ...
  • Digitaalinen painaminen – sisustusalan murros