GRAAFINEN ALA

Bookstagrammaajat edistävät painettujen kirjojen myyntiä

Katso, miten digitaalinen kirjojen painaminen kasvattaa painotalojen liikevaihtoa

LATAA OPAS

Painettu kirja ei ole kuollut

Digitaalisen kirjojen painamisen kokonaisvolyymi saavuttaa 100 miljardin sivun rajan vuoteen 2022 mennessä – lue tarinan jännittävä jatko.

Lataa opas

A woman in a check shirt looks at her smartphone and a man wearing a hoodie and white earphones reads a book on a train

Mikä on bookstagrammaaja?

Sosiaalinen media on pullollaan muotibloggaajia, lifestyle-vloggaajia ja foodstagrammaajia. Nykyään heidän joukossaan on myös booktubettajia ja bookstagrammaajia! Nämä kirjoihin erikoistuneet bloggaajat esittelevät sosiaalisessa mediassa rakkauttaan painettuihin kirjoihin, lietsovat intohimoa lukemiseen ja edistävät omalta osaltaan Euroopan kirja-alan uutta nousua.

Painetut kirjat ovat joutuneet kilpailemaan ankarasti e-kirjojen, sosiaalisen median ja digitaalisen viihteen kanssa. Kirjapainoala on pitkään yrittänyt sinnitellä nopeampien ja helppokäyttöisempien julkaisu- ja kulutustapojen mukana, ja lisähaastetta tähän ovat tuoneet etenkin pienten kirjaerien painatukseen liittyvät rajoitukset. Nyt ala on kuitenkin noussut uudelleen arvoonsa digitaalista maailmaa edustavien bookstagrammaajien ja heidän miljoonien faniensa avulla.

Sosiaaliset vaikuttajat yhdistelevät taitavasti painettua sisältöä digitaaliseen mediaan ja levittävät ilosanomaa painetuista kirjoista jakamalla niitä esitteleviä valokuvia tai arvostelemalla romaaneja videoblogeissa. Eikä tämä painetun ja digitaalisen sisällön sekoitus ole pelkkää pintakiiltoa ja tykkäysten kerjäämistä. Digitaalinen teknologia on muuttunut kilpailijasta kirjankustannusalan tulevaisuudeksi. Digitaalisen painamisen ansiosta painotalot voivat luoda lisäarvoa nykyisille palveluilleen, tarjota uusia palveluja ja houkutella aivan uusia asiakasvirtoja.

Painetun kirjan elpyminen

Thebookseller.com-sivuston arvion mukaan Euroopan kustannusalan yhteenlaskettu markkina-arvo on uskomattomat 36–38 miljardia euroa. Ison-Britannian punnan kurssiheilahtelu on ehkä vaikuttanut kustannusalan liikevaihtoon, mutta viime vuonna pelkästään Isossa-Britanniassa painettujen kirjojen osuus kirjojen 2 miljardin punnan kokonaismyynnistä oli 1,7 miljardia.

Painettujen kirjojen myynnin kasvaessa sähköisten kirjojen suosio on tasaantunut alkuaikojen uutuudenviehätyksestä. Markkinatutkimuslaitos Mintelin mukaan 54 % edellisen 12 kuukauden kuluessa ostetuista kirjoista oli painettuja ja vain 24 % sähköisiä. Mintel arvioi painettujen kirjojen myynnin kasvun jatkuvan ja ennustaa peräti 25 %:n kasvua vuoteen 2022 mennessä. Näin myynnin arvo kasvaisi peräti 2,1 miljardiin puntaan. Vahvana kontrastina sähköisten kirjojen myynnin arvioidaan kasvavan vuositasolla vain hieman trendin hiipuessa.

Miksi painettu kirja tekee näin väkevästi paluuta? Jen Campbell (@jenvcampbell) – bookstagrammaaja/booktubettaja, palkittu runoilija ja suosittu kirjailija – kertoo, miksi painettu kirja on hänelle niin tärkeä:
”E-kirjat ovat loistavia matkoilla ja säästävät tilaa, ja niiden tekstiä on helppo suurentaa tarvittaessa. Nykymaailmassa kuitenkin roikutaan muutenkin jatkuvasti internetissä, joten painettu kirja tarjoaa siitä konkreettisen pakopaikan.”

Monet povaavat mielellään kirjojen kuolemaa, mutta sellaista ei ole näköpiirissä ihan lähiaikoina.

Jen Campbell, runoilija, kirjailija ja booktubettaja
Image of a living room with a colourful bookcase across the back wall, two large table lamps on side tables and a two-seater silk sofa in the middle.

Äänekästä tukea sosiaalisessa mediassa

Booktubettajat ja bookstagrammaajat jakavat kirjaharrastustaan sosiaalisessa mediassa, kuten YouTubessa ja Instagramissa. Tällainen elämäntyylisisältö on erittäin suosittua nykyajan diginatiivien parissa. Nimekkäimmät vloggaajat ovat jo julkkiksia, ja heillä on merkittävä vaikutusvalta tukemiinsa toimialoihin. ”Katselijat etsivät booktube-kanavilta samanmielisten lukijoiden kirjasuosituksia. Lisään videoideni kuvausruutuun suosittelemieni kirjojen linkit siltä varalta, että joku haluaa ostaa niitä. Linkkien kautta katselijat ostavat noin 600–800 painettua kirjaa joka kuukausi. Tämä on vain pieni osa suosituksiini perustuvista kirjaostoksista, sillä monet menevät kirjakauppaan tai etsivät kirjat netistä itse”, Jen Campbell kertoo.

A man works at a laptop on a sofa in a living room and a woman sits on a stool surrounded by two piles of books, putting books into a bookcase.

Osittain booktubetuksen/bookstagrammauksen suosio perustuu rehellisten kirja-arvostelujen ja kauniiden valokuvien tasapainoon. Digitaalisessa maailmassa esteettisyys on keskeinen tekijä, joten hyvä ulkoasu on jo puoli voittoa. Kirjapainoalaan liittyvä taiteellisuus ja osaaminen tarkoittavat, että perinteinen painatus voi olla visuaalisesti näyttävää digitaalisissa alustoissa.

Trendikäs #shelfie-trendi on todiste tästä: täysiä kirjahyllyjä esittävät valokuvat ovat bookstagrammaajien julkaisujen vakiosisältöä, ja ne tuovat valtavasti fyysistä ja tunnepohjaista lisäarvoa painetuille kirjoille. Päinvastoin kuin digitaalinen sisältö, kirja on fyysinen esine, jonka voi omistaa ja jota voi esitellä.

Mitä mieltä booktubettajat/bookstagrammaajat mahtavat olla kustannustoiminnan tulevaisuudesta?

”Monet povaavat mielellään kirjojen kuolemaa, mutta sellaista ei ole näköpiirissä ihan lähiaikoina”, Jen toteaa.

Katso, miten "älykkäät kirjat" ja erikoistuotteet edistävät kirjojen digitaalisen painamisen kasvua

Aiheeseen liittyvät ratkaisut

Tutustu aiheeseen tarkemmin


Selvitä, miten voit kasvattaa liikevaihtoa kirjojen digitaalisen painamisen avulla


OTA YHTEYTTÄ TIIMIIMME
  • Canon
  • Yritys
  • ...
  • Bookstagrammaajat edistävät kirjamyyntiä