BUSINESS BYTES

Mobiilimainonta, personointi ja asiakasdatan merkitys – viisi tarinaa jokaisen markkinointijohtajan lukulistalle

  • Julkaistu 1 kuukausi sitten
  • 2 min/ lukukerta

Tekoälyinvestoinneista älypuhelimien tuottamiin ravintolasuosituksiin, seuraavat viisi tarinaa markkinoinnista kuuluvat jokaisen markkinointijohtajan lukulistalle.

Kuinka asiakasdata pannaan tositoimiin

Spotify on juuri todistanut, että hyvän palvelun taustalla on asiakkaiden halujen ja tarpeiden ymmärtäminen. Aloittamalla laajamittaisen yhteistyön maailman suurimman viestintäpalvelukonsernin WPP:n Data Alliance -yksikön kanssa striimauspalveluntarjoaja pääsee käsiksi 100 miljoonan käyttäjän musiikkimieltymyksiin ja kuuntelutottumuksiin. Pyrkimyksenä on saada luotettavaa tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei. Asiakasdatassa piilee tieto, jota markkinoijat tarvitsevat voidakseen tarjota kohdennettua palvelua yhä valikoivammaksi käyville kuluttajille. Tänä päivänä sisällön tulee olla kohdennettua, myös markkinoinnin osalta.


Mobiilimainonnassa on voimaa

Älypuhelimien suosion myötä viihteenkulutustottumukset ovat muuttuneet lopullisesti. Tämän myötä on auennut upea tilaisuus yrityksille, jotka haluavat tavoittaa asiakkaansa paikasta riippumatta. Mobiilimarkkinoinnista on muodostunut valtavan tärkeä brändiviestinnän kanava, mikä heijastuu mm. Facebookin tuloksessa. Sosiaalisen median jättiläisen nettotulot kasvoivat analyytikoiden ennusteita uhmaten edeltävän vuoden 896 miljoonasta dollarista 2,4 miljardiin vuoden 2016 kolmannen neljänneksen aikana. 84 % tähän tulokseen johtaneista mainostuloista on peräisin mobiilimarkkinoinnista.


Personointi on avain menestykseen

Nykyään asiakkaat hakevat räätälöityjä tuotteita, olipa kyse kodin sisustusmateriaaleista tai 3D-tulostetuista koruista. Markkinoijat ovat tienneet jo pitkään, että asiakastiedon hyödyntäminen viestien ja kampanjoiden räätälöimiseen on äärimmäisen tärkeää, mutta kyky kehittää sen pohjalta täysin uusia palveluita on jo aivan omaksi liiketoiminnan osa-alueekseen. Stylistikaksikko Charlotte Stockdale ja Katie Lyall perustivat hiljattain teknologia- ja lifestyletuotteisiin keskittyvän luksusbrändin, jonka hittituotteena on personoitavat puhelimen suojakuoret. Menestyminen ei edellytä liiketoiminnan luomista tyhjästä, riittää kun tarkastelee yrityksen nykyistä liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti aina asiakasviestinnästä tilausten toimituksiin ja varmistaa, että asiakkaat saavat nopeaa, henkilökohtaiselta tuntuvaa palvelua.


Suosituksissakin piilee voimaa

Taksipalvelu Uber on kehittänyt sivubisneksenä toiminnallisuuden, joka tarjoaa käyttäjille kohdennettuja ravintolasuosituksia paikkatietojen perusteella. Ravintolaoppaan sisältö perustuu asiakaskyytien pohjalta kerättyyn dataan. Palvelu luokittelee suosituimmat ravintolat sen perusteella, kuinka paljon kyytejä kohteeseen on tilattu ja mihin aikaan. Yhä useampi yritys hyödyntää asiakasdataa tällä tavoin oman palvelutarjoamansa laajentamiseen. Markkinoijat tietävät, että datan avulla he saavat tarkemman ymmärryksen asiakaskunnastaan. Tätä ymmärrystä kannattaa hyödyntää ja tulee varmistaa, että palveluita myös kehitetään sen tiedon pohjalta, jota asiakkaat itsestään luovuttavat. Niinkin yksinkertainen asia, kuin henkilökunnan suositus lisäpalvelusta vaikuttaa suoraan tulokseen, mutta se lisää myös palveluun henkilökohtaista otetta ja juuri tällaiset pikkuseikat saavat asiakkaat ihastumaan ja palaamaan.


On aika panostaa botteihin

Viestintätoimisto Ogilvy haluaa auttaa yrityksiä tarjoamaan yhä yksilöidympää palvelua asiakkailleen chatbottien avulla ja on pistänyt käyntiin ’Bots by Ogilvy’ -hankkeen. Botit ovat nousseet erityisen kiinnostuksen kohteeksi IBM:n ja Facebookin kaltaisten jättien lähdettyä bottien matkaan. Etenkin yritysten sisäisissä toiminnoissa botit voivat hoitaa tylsimmät, rutiinitehtävät, jolloin asiantuntijat voivat keskittyä tuottavampiin hommiin. Botit tarjoavat varteenotettavan mahdollisuuden niille mainostajille ja markkinoijille, jotka etsivät uusia asiakasviestinnän kanavia ja harkitsevat esimerkiksi Facebook Messengeriä ja WhatsAppia. Kannattaa pysyä kuulolla…