BUSINESS BYTES

Tehdään printistä jälleen menestys!

  • Julkaistu 6 kuukautta sitten
  • 1 min/ lukukerta

Painoalan liiketoiminta on aika kääntää uuteen nousuun. Temppua ei tehdä yhdessä yössä ja se vaatii alan yrityksiltä uudenlaista asennetta, tuotekehitystä sekä eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Kaikki on kuitenkin mahdollista, sillä haasteet, kehityssuunnat ja asiakaskentän toiveet ovat tiedossa.

Kuka pärjää ja miten?

Graafisen alan myynti ja kannattavuus ovat olleet laskussa ja mediakäytön murros on vienyt lehdet ja muut painotuotteet kiihtyvällä tahdilla sähköisiin ympäristöihin. Samaan aikaan kilpailutilanteen kiristyminen on aiheuttanut pudotuspelin, jossa vain reagointikykyiset ja uutta bisnestä aktiivisesti hakevat painotalot pärjäävät.

Alan asiantuntijoiden mukaan graafinen ala vaatii nyt tiiviimpää yhteispeliä, jossa asiakasketjun loppupäässä tunnistettuja haasteita ratkaistaan yhdessä suunnittelijoiden, innovaattoreiden, alihankkijoiden sekä teknologiavalmistajien kanssa. Tämä taas vaatii uudenlaista ajattelua, jossa painot panostavat asiakkaiden tutkitusti kaipaamaan syvälliseen asiantuntemukseen. Tulevaisuudessa asiakkaan saama lisäarvo muodostuu yhä enemmän tiedon ja liiketoiminnan ymmärryksen varaan. .

Mihin painomaailma on menossa?

Uuden teknologian laajempi hyödyntäminen tulee olemaan painoalalla seuraava iso askel ja kehittyneempiä tuotteita tulee koko ajan lisää. Puhuvat kirjat, valotehosteet, sensorit, virtuaalisuus ja tunnistamista helpottava äly lisääntyvät ja lisäävät painotuotteiden funktionaalisuutta. Painettu ja digitaalinen media nivoutuvat toisiinsa tiiviimmin ja tavalliset käyttöesineet alkavat kommunikoida netin kautta. Uuden teknologian käytön lisääminen pakottaakin miettimään, mihin yksittäisen painotalon on mahdollista panostaa ja mistä löytää oma vahva osaamisalueensa.

Mitä sitten pitäisi tehdä?



Uudet innovaatiot ja tuotekehitys vaativat resursseja, mikä on varsinkin pienemmille toimijoille haaste. Älypainamisen ja funktionaalisten painotuotteiden rinnalla on kuitenkin myös pienimuotoisemman kehittämisen ja käytännöllisten ratkaisujen tarve. Tärkeintä on oman perusbisneksen rikastaminen. Yksi voi keskittyä erikoisvärien painamiseen, toinen kehittää kovaa kulutusta kestävien pintojen painoprosessia ja kolmas rikastaa perusbisnestään 3D-tulostamisella. Mahdollisuuksia on monia ja jokaisen pitäisi päättää mistä tulevaisuuden kilpailuetunsa hakee.



Lue lisää printin uusista suunnista ja kehitysmahdollisuuksista