BUSINESS BYTES

Suunnittelu mobiililaitteille pakottaa keskittymään yrityksen visioon

  • Julkaistu 1 vuosi sitten
  • 3 min/ lukukerta

Tietohallintojohtajana sinulla ei ole varaa unohtaa, että suurin osa kuluttajista tutustuu brändiisi verkossa mobiililaitteen kautta. Tilastot puhuvat puolestaan: Maailmanlaajuisesti älypuhelimia on viisi kertaa niin paljon kuin tietokoneita, ja pelkästään Yhdysvalloissa mobiililaitteet muodostavat Internetin käytöstä 55 %, kun PC-tietokoneiden osuus on 45 %. Vielä vaikuttavampi tilasto on se, että 70 % mobiililaitteella tehdyistä hauista johtaa toimintaan sivustolla tunnin kuluessa (lähde: Searchfest 2015).

Luke Wroblewski esittää kirjassaan Mobile First, että meidän pitäisi ajatella älypuhelinten käyttäjiä ensimmäisenä. Tämä ei johdu pelkästään siitä, että siten saadaan hyödynnettyä mobiilitekniikan tämänhetkinen kasvu, vaan koska tämä lähestymistapa myös valmistelee meitä sen ennustettuun räjähdysmäiseen kasvuun tulevaisuudessa.

Kolme syytä, miksi pitäisi ajatella ”mobiili edellä”:

1.    Mobiili edellä -filosofia hyödyntää nykyistä kasvua ja valmistelee tulevaisuutta varten

Wroblewski esittää kirjassaan erittäin mielenkiintoisen vertailun. Sen mukaan joka päivä aktivoidaan 1,45 miljoonaa älypuhelinlaitetta, mutta päivittäin syntyy vain 317 124 lasta, joten älypuhelinten määrän kasvu on huomattavasti nopeampaa kuin väestömäärän kasvu. Hän mainitsee esimerkkinä Yelpin, joka on erittäin suosittu arvostelupalvelu. Tällä hetkellä vain 7 % sen koko yleisöstä käyttää palvelun mobiilituotteita. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että tämä 7 %:n osuus käyttäjistä vastaa 35 %:sta palvelun kaikkien tuotteiden kaikista hauista. Vaikka et olisi vakuuttunut välittömästä lisäarvosta yrityksellesi juuri nyt, ajattelemalla mobiili edellä valmistelet yritystäsi tulevaisuutta silmällä pitäen.

2.    Mobiili edellä -filosofia pakottaa keskittymään olennaiseen

Wroblewski tunnistaa useita mobiililaitteiden rajoitteita, kuten näytön koon ja laitteen suorituskyvyn, joka voivat itse asiassa parantaa käyttäjän mobiilikokemusta. Matkapuhelinten pienempi näyttö pakottaa suunnittelijat karsimaan merkityksettömän ja hyödyttömän sisällön. Liian usein yritykset haluavat täyttää jokaisen käytettävissä olevan pikselin, ja näin ne saavat lopulta aikaan tupaten täynnä olevia sivustoja, joilla on vaikea liikkua ja joita on vaikea käyttää.

Mobiililaitteeseen kehitettäessä vähäisempi näyttöpinta-ala pakottaa suunnittelu- ja kehitystiimit keskittymään luovasti siihen, mikä on todella tärkeää, koska epäolennaisille elementeille ei yksinkertaisesti ole tilaa.

Wroblewski huomauttaa oikeutetusti, että tehokas liiketoiminnan harjoittaminen edellyttää asiakkaiden ja yrityksen ymmärtämistä tehokkaasti. Suunnittelu mobiililaitteille pakottaa keskittymään selkeästi yrityksen visioon.

3.    Mobiili ensin -filosofian käyttöönotto mahdollistaa uusien ominaisuuksien käyttöönoton

Ihmiset käyttävät mobiililaitteita kaikkialla. Sen vuoksi tarjolle tulee jatkuvasti uusia mahdollisuuksia palvella asiakkaita paremmin. Hyvä esimerkki on sijainnin tunnistus. Mobiililaite voi paikantaa käyttäjän sijainnin tarkemmin kuin pöytätietokone, ja sen avulla käyttäjälle voidaan toimittaa haluttuja tietoja kyseisestä paikasta tai ympäristöstä.

Yksinkertaisesti sanottuna mobiili edellä -filosofian hyödyntämättä jättäminen voi tarkoittaa, että yrityksesi jää pahasti jälkeen kehityksestä.