BUSINESS BYTES

Pienten yritysten menestyksen esteet

  • Julkaistu 1 vuosi sitten
  • 2 min/ lukukerta

Pienen yrityksen omistajan tavoite on suoraviivainen: liiketoiminnan prosessien parantaminen ja kilpailukykyisten palveluiden tarjoaminen asiakkaille. Pienillä yrityksillä on kuitenkin harvoin samanlaisia resursseja kuin suurilla yhtiöillä.Suurtenkin yritysten toiminta on tosin ollut aluksi pienimuotoista, joten mitä pienet ja keskisuuret yritykset voisivat oppia alan isoilta toimijoilta?

Hallintotaakka kasvaa jatkuvasti

Jatkuvasti kasvava paperitöiden määrä on tuttu tilanne monelle pienen yrityksen omistajalle.Canonin tutkimusten mukaan lähes kolmannes (28 prosenttia) Euroopan pienistä ja keskisuurista yrityksistä sekä kotitoimistoista käyttää omasta mielestään liikaa aikaa yleiseen hallintotyöhön. Lisäksi 29 prosentissa yrityksistä oltiin sitä mieltä, että aikaa ei käytetä tarpeeksi uuden liiketoiminnan kehittämiseen ja luomiseen.

Tietotekniikan resurssien haasteet

Isojenkin yritysten johtohenkilöt voivat kärsiä toimintojen päivittäisistä ongelmista. Tunnettujen organisaatioiden IT-johtajia kritisoidaan usein siitä, että he viettävät liikaa aikaa tietokeskuksissa lisäarvoa tuottavien alueiden sijaan. Jotkut asiantuntijat viittaavat Pareton periaatteeseen, jonka mukaan 20 prosenttia syistä aiheuttaa 80 prosenttia seurauksista. Yleisesti 80/20-sääntönä tunnettu periaate osoittaa, kuinka liiketoiminnan voimavaroja saatetaan tuhlata.

Periaatteiden noudattaminen käytännössä

IT-johtajia tutkineet teollisuusanalyytikot ovat ehdottaneet, että resursseja käytettäisiin aiempaa paremmin, jos niitä kohdistettaisiin enemmän liiketoiminnan uusien mahdollisuuksien luomiseen paperitöiden tekemisen sijaan.

Koska 49 prosenttia pienten ja keskisuurten yritysten sekä kotitoimistojen omistajista on sitä mieltä, että byrokratia on heidän liiketoimintansa haaste, pienten yritysten omistajien on vaikeaa siirtää huomionsa keskipistettä yrityksen toiminnoista liiketoiminnan kehittämiseen. 

Liikkuvuus ratkaisee

Työpöydälle kerääntyvän paperipinon sijaan pienten yritysten omistajat voivat hyödyntää mobiililaitteilla käytettäviä pilvipalveluita, joiden ansiosta työntekijät voivat vastaanottaa ja päivittää tietoja missä tahansa. Digitaalisiin palveluihin pitäisi siirtyä myös päätoimipaikoissa. Tietojen tallennus elektroniseen muotoon uuden tulostustekniikan avulla antaa kokonaisvaltaisen mahdollisuuden hallita liiketoimintatietojen käsittelyä.

Hallinnollisista haasteista voidaan selvitä oppimalla isompien yritysten liiketoiminnan menettelyistä, ottamalla käyttöön uusia tekniikoita ja hyödyntämällä tietojen digitaalista muuntamista. Uudet toimenpiteet voivat vähentää pitkäkestoisiin hallintotehtäviin kuluvaa aikaa merkittävästi ja lisätä tuottavuutta keskittymällä toimintoihin, jotka parantavat yrityksen tulosta.