BUSINESS BYTES

Pakkauspainamisen markkinan kasvua ajavat teknologia ja asiakaslähtöisyys

  • Julkaistu 9 kuukautta sitten
  • 2 min/ lukukerta

Globalisaatio avaa markkinoita ja kiristää kilpailua. Uusia myynninedistämiskeinoja ja tapoja sitouttaa kuluttajia haetaan kiivaasti. Yksi tehokas tapa vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja rakentaa erottuvaa brändikokemusta on hyvin suunniteltu, innovatiivinen tuotepakkaus.

Digitaalisella painotuotannolla tehokkuutta

Pakkaustuotemarkkinat kasvavat voimakkaasti. Digitaalisen pakkaus- ja etikettipainamisen markkinan ennustetaan kasvavan 20 prosentin vuosivauhdilla aina vuoteen 2024 saakka*. Kysyntää ajavat tarve erottuville, kauniisti suunnitelluille ja ympäristöystävällisille pakkauksille sekä mahdollisuudet kustannustehokkaaseen kustomointiin.

Digitaalisen painamisen innovaatiot avaavat houkuttelevia mahdollisuuksia myös tuotantoprosessin tehostamiseen ja uudistamiseen. Uudet teknologiat mahdollistavat kustannustehokkaan prototyyppien testauksen ja pakkausmallien jatkuvan uudistamisen. Pakkauksen matka suunnittelusta tuotantoon lyhenee ja uusien innovaatioiden markkinoillepääsy nopeutuu.

Pakkausinnovaatiot lisäävät vuorovaikutusta

Yksi vähittäismyynnin ja brändinrakentamisen nousevista trendeistä on lisätoiminnallisuuksia sisältävät älypakkaukset. Älypakkausmarkkinoiden odotetaan kasvavan 4,8 prosentin vuosivauhdilla vuoteen 2020 saakka, jolloin sen arvoksi on esitetty jopa 39,7 miljardia dollaria maailmanlaajuisesti **. Yhdistämällä tuotepakkaukseen esimerkiksi RFID-teknologiaa, biosensoreita tai lisätyn todellisuuden elementtejä voidaan laajentaa vuorovaikutussuhdetta sekä kuluttajien että logistiikkaketjun eri toimijoiden kanssa.

Uudet edistyneet painomenetelmät tarjoavat nyt ennennäkemättömiä mahdollisuuksia vaikuttaa kuluttajiin, erottautua muista brändeistä ja tehostaa tuotantoa. Monet painomenetelmät sopivat nyt yhtä hyvin pieniin kuin suuriinkin tuotantomääriin, joten markkinoiden ja asiakkaiden muuttuviin vaatimuksiin on helppo vastata nopeasti. On aika katsoa, miten sinun brändisi voi kehittyä uuden teknologian hyödyntämisen myötä!



Tutustu funktionaalisen painamisen ja pakkausalan tulevaisuuteen lähemmin:

Lataa raportti: Pakkausalan tulevaisuus – mitkä kehityspolut suuntaa määrittävät?

Katso videokooste: Funktionaalinen painaminen ja pakkausalan tulevaisuus – asiantuntijoiden näkökulmia


Lähteet:

*Smithers Pira, The Future of Global Printing 2018, joulukuu 2013

** MarketsandMarkets, Smart Packaging Market, toukokuu 2015