BUSINESS BYTES

Onnellisuus

  • Julkaistu 3 vuotta sitten
  • 1 min/ lukukerta

Uusiutuminen, positiivisuus, onnistuminen. Nämä asiat ovat askarruttaneet meikäläistä jo vuosien ajan.


Aristoteles päätteli yli 2000 vuotta sitten, että ihminen tahtoo ennen kaikkea olla onnellinen. Vuonna 1961 yhdysvaltalainen psykologi Mihaly Csikzentmihalyi kiteytti ”Onnea tavoitellaan sen itsensä takia. Muita päämääriä kuten terveyttä, kauneutta, rahaa tai valtaa arvostetaan vain siksi, että oletamme niiden tekevän meidät onnelliseksi”. Samainen Mikaly antoi onnellisuuden tunteeseen liittyvälle kokemukselle nimen flow. Voisiko flow-tila olla kaiken onnellisuudesta kumpuavan positiivisen asenteen, uusiutumisen ja menestymisen perusta? Jos näin on, niin miten saavutamme flow-tilan?

 

Mihaly Csikzentmihalyi haastatteli tuhansia ihmisiä. Kaikki vastaajat mainitsivat onnellisuudesta puhuessaan samat viisi tekijää, kun flow-tila on saavutettu: 


  1. 1. Keskitymme täydellisesti tehtävään, jonka
  2. 2. olemme itse valinneet, joka
  3. 3. ei vaadi meiltä liian vähän ei liian paljon (suomeksi sopivasti tasapainossa), jossa on 
  4. 4. selkeä päämäärä, ja josta saamme
  5. 5. välitöntä palautetta.

Kun katsoo suomalaista palvelukulttuuria, voisi oman empiirisen tutkimuksen kautta todeta, että 80 % suomalaisista palvelualan ihmisistä eivät ole flow-tilassa, sillä asenne palveluun on varsin kehno. Tämän toteaa kaupan kassoilla, verovirastossa, bussissa – paikoissa, joissa odotamme saavamme hyvää palvelua hyvällä asenteella. Käytännössä meidän kaikkien tulee varmistaa onnellisuutemme hoitamalla yllä mainittu viiden kohdan tie flow-tilaan.


Harry Nyström

Toimitusjohtaja

Canon Oy