BUSINESS BYTES

Onko IT-strategiasi päivitetty digiaikaan?

  • Julkaistu 11 kuukautta sitten
  • 3 min/ lukukerta

Haastavassa markkinatilanteessa tehokkuutta on jo pitkään haettu yrityksen rakenteita muuttamalla ja prosesseja hiomalla. Säästöjä pitää löytää ja tehokkuus pitää piiskata huippuunsa. F1-kisan palkintokorokkeelle ei kuitenkaan nousta mopoautolla, ja siksi voitontahtoisen organisaation on sekä terävöitettävä teknistä infraansa että omaksuttava kiihtyvään digitalisaatioon liittyvä jatkuva muutos voimavarakseen.

Muutosvalmius elää yrityskulttuurissa

Eräs suomalainen liike-elämän huippujohtaja on nostanut esiin kehityssuunnan, jonka mukaan elävästä ja mukautuvasta strategiasta rakentuva yrityskulttuuri erottaa voittajat häviäjistä. Salliiko kulttuuri nopeat liikkeet? Luotetaanko vanhaan ja leikataan vain kustannuksia – vai ollaanko valmiita uudistamaan ja uudistumaan? Visionääriset päättäjät tekisivät mielellään uusia investointipäätöksiä, mutta johtoryhmä saattaa vaatia jarruttamaan vauhtia. On turvallisempaa keskittyä ensin hoitamaan sisäiset prosessit kuntoon; uuden rakentaminen alkaa vasta sitten.

Karsi piilokulut

Tulostusympäristön ja -prosessien kehittäminen saattaa tuntua liiketoimintastrategian näkökulmasta pieneltä hankkeelta, mutta juuri oman toiminnan ja rutiinien tehostaminen on kaiken alku. Kun mukaan otetaan tunnusluvut ja huomioidaan, että asiakirjojen tuotantokustannukset voivat olla jopa kolme prosenttia yrityksen liikevaihdosta – asia näyttäytyy uudessa valossa. Kun tuosta kolmen prosentin menoerästä vähennetään uusien fiksumpien käytäntöjen ja optimoidun tulostusympäristön ansiosta esimerkiksi 30 %, kehityshanke alkaa näyttää mainiolta myös talousjohtajasta.

Tekniikka palvelee ihmistä

Digiajan IT-strategian keskiöstä pitäisi löytyä ihminen. Investoinnit ja kehityshankkeet tulisi johtaa käyttäjälähtöisesti alleviivaten sujuvan työnkulun tärkeyttä.
• Vastaako yrityksen tekninen ympäristö ja laitekanta kaikkien henkilöstöryhmien nykyisiä ja tulevia tarpeita?
• Kuluuko hallinnollisiin toimenpiteisiin ja logistisiin siirtymiin turhaa aikaa?
• Onko yritysviestinnälle ja sähköisten dokumenttien jakamiselle ”ihan hyvät” vai oikeasti toimintaa tehostavat puitteet?


Tätä kaikkea on syytä pohtia mikäli yrityksesi digistrategiaa ei ole päivitetty sitten 90-luvun – esimerkiksi ennen kuin vanhoihin tulostuskäytäntöihin liittyvä tietoturvariski aktivoituu. Ja ehdottomasti ennen kuin yrityksen kokonaistehokkuutta arvioidaan seuraavan kerran, jälleen kerran.

Näkemyksellisten kumppanien rooli korostuu

Minkään yrityksen ei nykyaikana tarvitse olla kaikkien toimintojensa suhteen omavarainen. Kysymys onkin siitä, mitä toimintoja halutaan ehdottomasti hoitaa itse ja mitä kannattaa ostaa palveluna. Onpa kyse tulostusympäristön hallinnan ulkoistamisesta tai toiminnanohjausjärjestelmän uusimisesta, kumppanilla pitää olla näkemyksellisyyttä ja tahtoa auttaa sinua liiketoimintasi kehittämisessä kokonaisvaltaisesti ja pitkäjänteisesti. Hyödyllisyys on todistettava teoilla.

Digitalisaation merkityksen ymmärtäminen

IT-johtaja on tänä päivänä jokseenkin valju titteli. Moni haaveilee digitalisaatiojohtajan, muutosjohtajan tai kehitysjohtajan paikasta. Mutta olipa kirjainten määrä tai järjestys mikä tahansa, jonkun tulee ymmärtää digitalisaation aiheuttaman murroksen vaikutukset liiketoimintaan. Jonkun on nähtävä, mitä teknologiset innovaatiot mahdollistavat, kuinka niitä voi hyödyntää tehokkaammin ja kuinka data-analytiikka auttaa johtamaan yrityksen kehitystoimenpiteitä oikeisiin suuntiin. Kuka se sinun yrityksessäsi on?

Digistrategian kulmakivet:

1 muuntautumiskyky
2 jatkuva kehitys
3 teknologian ihmislähtöisyys
4 datapohjainen päätöksenteko


Lue kuinka muutat tulostusympäristösi tuottavaksi >>