BUSINESS BYTES

Onko vähittäismyyntiliikkeen asiakaskokemus muuttumassa virtuaaliseksi?

  • Julkaistu 2 vuotta sitten
  • 3 min/ lukukerta

Teknisiä innovaatioita tulee jatkuvasti lisää erityisesti mobiilitekniikan alalla. Entistä älykkäämmät puhelimet, paikkatiedot, mobiilimaksujen kehitys; kaikki nämä muuttavat tapoja, joilla yritykset voivat muodostaa yhteyden asiakkaisiin. Miten siis tämän vuoden Mobile World Congressissa nähdyt julkistukset vaikuttavat tulevaisuuden asiakaskokemuksen muotoutumiseen?



Juuri kun kaikki alkoivat vihdoin saada otteen monikanavaisen asiakasvuorovaikutuksen merkityksestä, uudet tekniikat mahdollistavat jälleen uusia ja innovatiivisia ideoita. Vähittäismyynti on usein uusien tekniikoiden käyttöönoton eturintamassa.

Muutama suuri vähittäismyyjä on alkanut kokeilla uusia ja innovatiivisia tapoja houkutella asiakkaita kivijalkakauppoihin kokemaan vuorovaikutusta tuotteidensa ja palveluidensa kanssa. Näiden uusien kokemusten taustalla on usein tekniikka, olipa kyse sitten vain eri kanavien yhdistämiseen liittyvästä pienestä askeleesta tai uraauurtavan tekniikan kokeilemisesta uuden ja jännittävän asiakaskokemuksen muodossa kilpailuedun hankkimista varten.

Viimeaikaisiin esimerkkeihin kuuluu lisätyn todellisuuden (AR, Augmented Reality) luova käyttö tarjoamaan uusi ulottuvuus myyntiprosessiin. AR:llä on potentiaalia kehittää uusia ja vuorovaikutteisia kokemuksia asiakkaille kauppojen sisällä. Esimerkkinä tästä ovat Legon kehittämät kioskit, joissa asiakkaan pidellessä myyntipakkausta kioski näyttää asiakkaalle AR:n avulla kuvan valmiista mallista aivan kuin se olisi asiakkaan käsissä.

Myös vaatemerkki Uniqlo on ottanut AR:n käyttöön myyntitiloissaan sijoittamalla liikkeidensä peileihin LCD-näytöt. Niiden avulla on luotu lisätyn todellisuuden sovituskoppi, jonka avulla ostajat voivat sovittaa vaatteita virtuaalisesti ja nähdä vaatetta pukematta, miltä se näyttäisi heidän yllään.

Nämä vähittäismyyjät tarjoavat asiakkailleen ainutlaatuisen kokemuksen, jota ei saa missään muualla. Sen lisäksi ne kannustavat ostajia viettämään kaupassa enemmän aikaa ja olemaan vuorovaikutuksessa tuotteisiin useilla tasoilla.

Uusin puheenaihe on kuitenkin virtuaalitodellisuus ja se, miten virtuaalitodellisuus tulee mullistamaan vähittäismyyjien mahdollisuudet tarjota kokemuksia asiakkailleen. Tästä on nähty parin viime vuoden aikana joitain vaikuttavia esimerkkejä.

Alun perin pelikokemuksen tehostamiseen suunnitellun tekniikan pohjalta on kehitetty uusia ideoita siitä, miten virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää erilaisissa sovelluksissa ja erityisesti vähittäismyyntisektorilla. Ensimmäiset kuluttajatason laitteistot ovat jo saatavana, ja niiden hinnat laskevat nopeasti.

Jos ajatellaan virtuaalitodellisuuden jo tällä hetkellä mahdollistamia interaktiivisen pelaamisen kokemuksia pidemmälle, on sillä potentiaalia luoda vieläkin vaikuttavampia ja teknisesti mielenkiintoisempia kokemuksia asiakkaille. On mahdollista luoda todella mukaansatempaavia vähittäismyyntikokemuksia, joissa asiakkaat voivat olla vuorovaikutuksessa täysin virtuaalisessa myyntitilassa ja kokea sen aivan kuin oikeasti 360 asteen virtuaalisena kokemuksena. Tämä puolestaan voi johtaa kokonaan uusiin liiketyyppeihin.

Virtuaalitodellisuudella on lisäksi potentiaalia uudistaa tuotteiden suunnitteluprosessia virtuaalisilla versioilla tuotteista, joita ei ole vielä valmistettu. Niiden avulla yritykset voivat saada selkeämmän käsityksen tulevasta asiakaskokemuksesta jo ennen ensimmäistä fyysistä prototyyppiä. Tämä nopeuttaa suunnittelun versiointiprosessia ja voi jopa auttaa löytämään suunnitteluvirheitä jo ennen tuotteen valmistamista. Sen avulla vähittäismyyjät voivat myös testata uusien liikkeiden pohjapiirroksia ja kalustuksia ennen tulostusta ja valmistusta.

Kaventamalla nykyistä rakoa verkkokaupan ja kivijalkakaupan ostoskokemusten välillä virtuaalitodellisuudella on mahdollisuus kasvattaa e-liiketoiminnan liikevaihtoa ja tarjota pseudotodellisia kokemuksia, jotka ulottuvat nykyisiä lisätyn todellisuuden (AR) kokemuksia pidemmälle.

Teknologian mahdollistamien tilaisuuksien ansiosta juuri nyt on jännittävää aikaa työskennellä vähittäismyynti- ja asiakaskokemussektoreilla. Vaikka koskaan ei voi olla täysin varma uuden tekniikan lopullisesta vaikutuksesta tai siitä, mitkä innovaatiot jäävät elämään, jo nyt on selvää, että tulevaisuuden asiakaskokemus tulee olemaan hyvin erilainen ja että todellisen vaikutuksen tekevät virtuaaliset kokemukset ovat lähempänä kuin uskotkaan.